Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Tjenare. Tänkte läsa upp lite ämnen nu till höst. Gick Bygg på gymnasiet som jag ångrar enormt.
Min linje innebar att jag har högskolebehörighet förutom matte B (2 nu). Matte har aldrig varit min starka sida i brist på motivation. Dock har jag börjat intressera mig mer och mer inom det. Jag tänkte läsa Matte 1C och sedan upp till 5C på lärcentrum. Vad har ni för tankar kring matten och det nya systemet som infört sedan årskiftet då A,B,C,D,E slopades och 1A,B,C etc upp till 5C infördes?
Hur är det att läsa som civilingenjör tex Datateknik? Hur många timmar per vecka måste man plugga, om man har höga ambitioner?
Vilken typ av jobb erbjuds från 1-5 år till 5-10 års ratio? (Först är det programmerare sedan chef osv?)
Och hur ser lönebanan ut?
Vilken skola anses vara bäst att läsa på? KTH är vad jag lyckats gräva fram men man vet ju aldrig, det kanske inte spelar så stor roll.
Mycket matematik och mycket programmering. Var beredd på det. Generellt så är normen att man lägger cirka 40 timmar per vecka på studierna, och om du har höga ambitioner så är det bara positivt. Attityden är det viktigaste. Vill du så kan du. Låter klyschigt, men det är sant.
De första jobben när man har pluggat IT eller datateknik är utvecklare. Lönen är hög och arbetet är väldigt bekvämt. Mjukvaruutvecklare rankades som det bästa yrket av Careercast för några månader sen. Det är kombinationen av förhållandevis hög lön, bra arbetsmarknad, bra arbetsmiljö och att jobbet inte är så fysiskt slitsamt. Ingångslönen ligger på cirka 28-35k, beroende på vart och vilken arbetsgivare. Efter några års erfarenhet så får du såklart andra arbetsuppgifter än att sitta och koda. Allt från att leda andra utvecklare (s.k senior software engineer), jobba som IT arkitekt, projektledare eller chef. Det är väldigt lätt att klättra upp inom IT branschen. Löneutveckling är inte dålig heller. Om du vill tjäna mer stålar så borde du satsa på konsultyrket inom data. Min brorsa kom nästan upp till 90k en månad med övertid och annat. Se till att lära dig mycket under dina år på universitetet och skaffa dig bra kontakter. Det underlättar väldigt mycket.
Spelar ingen roll vilket lärosäte, se bara till att utbildningen och ryktet är bra. Chalmers, KTH, Uppsala är exempel. Finns såklart andra.
Värt att nämna är att IT branschen har en väldigt ljus framtid med tanke på den ständiga datoriseringen av vårt samhälle. Kommer finnas en oerhört stor brist i framtiden. Så jobb finns. Mer än tillräckligt.
Varför pluggar du inte ett tekniskt basår istället? Garantiplats och en extremt bra förberedelse inför civilingenjörsstudierna.
Hoppas du fick svar på dina frågor.