2005-06-01, 10:45
Bannlyst
Det är fanimej helt otroligt att det kan gå så här lång tid för en människa med en dödlig sjukdom, vars chanser att bota minskar för varje dag som går.

01/06 2004 Kontaktar husläkaren Claes-Göran Bergendahl för brunaktiga flytningar.
22/06 2004 Tid hos dr Bergendahl som känner på prostatan och tar prover.
30/06 2004 Doktor Bergendahl konstaterar förhöjt PSA-värde, skriver remiss till Sabbatsbergs när-sjukhus.
16/09 2004 Urologen Adelaida Carlsson känner på prostatan och tar PSA-prov. Skriver remiss till röntgen för ultraljud och vävnadsprov.
27/10 2004 Provtagning på röntgen.
15/11 2004 Adelaida Carlsson meddelar cancerdiagnosen, skriver remiss till KS för operation.
23/02 2005 Tid hos överläkare Peter Wiklund på urologen, på Karolinska. Wiklund bortrest på kongress.
10/03 2005 Tid hos Stephan Brändstedt, konstaterar spridning utanför prostatan, operation ej längre aktuell. Hög risk för spridning till lymfa och benmärg. Remiss till radiumhemmet.
08/04 2005 Tid hos Ulrika Harmenberg, får en behandlingsplan.
15/04 2005 Får besked om att ytterligare provanalyser måste göras.
13/05 2005 Tid för skelettröntgen.
17/05 2005 Ingen spridning till skelettet
24/05 2005 Undersökning av lymfan i ljumsken för att söka efter cancerceller.
01/06 2005 Väntar fortfarande...

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9854030.asp
Citera
2005-06-01, 12:56
Medlem
Företagarsvinets avatar
Läste artikeln och fick mina erfarenheter bekräftade. Undrade om det var bara jag som tyckte svensk sjukvård inte var riktigt så jävla bra som alla sa hela tiden? Hade jag bara haft otur? Uppenbarligen inte.
Citera
2005-06-01, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Företagarsvinet
Läste artikeln och fick mina erfarenheter bekräftade. Undrade om det var bara jag som tyckte svensk sjukvård inte var riktigt så jävla bra som alla sa hela tiden? Hade jag bara haft otur? Uppenbarligen inte.

Du med? Berätta gärna mer om dina personliga erfarenheter
Citera
2005-06-01, 14:39
Medlem
Egen erfarenhet:

Syrran behövde ny herpesmedecin (för munnen), hennes recept hadde gått ut så hon gick till vårdsentralen för att be en läkare snabbt skriva ut ett nytt. Hon fick svaret:

- fyll i denna blanketten och återkom om 5 dagar.
Citera
2005-06-01, 16:45
Medlem
Nu ska jag skvallra lite, min farsa jobbar som urolog fast inte på något av de nämda sjukhusen men har ganska mycket med Peter Wiklund att göra. Ett riktigt ass har jag fått höra så här är man inte förvånad

Konstigt dock att de ger tid till honom när han är bortrest. Han är ju knappast den enda urologen på Karolinska, och om de andra är upptagna varför inte Sös eller Huddinge?!
Citera
2005-06-01, 17:17
Medlem
Janosch_Flax!s avatar
En nära vän var så sjuk att denne inte kunde stå på benen. Åker till Akuten. Halvligger på en stol i 9 timmar innan hon får hjälp. Frågar under väntetiden om det inte finns någonstans hon kan åka men får ett rungande nej som svar.

Sossarna snackar om världens bästa sjukvård, tillåt mig skratta!

Förstår verkligen inte varför man inte privatiserar sjukvården i större utsträckning.
Citera
2005-06-01, 18:51
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janosch_Flax!
En nära vän var så sjuk att denne inte kunde stå på benen. Åker till Akuten. Halvligger på en stol i 9 timmar innan hon får hjälp. Frågar under väntetiden om det inte finns någonstans hon kan åka men får ett rungande nej som svar.

Sossarna snackar om världens bästa sjukvård, tillåt mig skratta!

Förstår verkligen inte varför man inte privatiserar sjukvården i större utsträckning.
Personalen på landets akutcentraler är enig om att den utan jämförelse största andelen sökande har skador efter slagsmål i samband med alkoholförtäring eller narkotikaanvändning. Där ligger en stor kostnad och orsak till att andra kategorier får svårt att få snabb hjälp.
Citera
2005-06-01, 19:00
Medlem
FetFulElaks avatar
Det är ett vedertaget faktum att vi inte längre har världens bästa sjukvård.. Faktum är att vi inte är bäst i Norden. Både Danmark och Norge har bättre och mer kvalificerad sjukvård. Sverige och Finland ungefär likvärdiga. Många länder runt om i världen har dessutom gått om gamla Svea.. Sorgligt men sant. Sjukvården drivs ju av landsting, vilket är ett förlegat och föråldrat system som enbart finns kvar p.g.a. av vårat "Folkhemstyre"... De sjukhus (Kungälv, delar av SÄS bl.a) som drivits som företag, med upphandlingar av defacto utförda arbeten, (och annat) har varit de enda sjukhusen i VG-regionen som gått med vinst, men dessa har lika snabbt "sugits upp" i Landstingsmaffian igen, då det kommit i ond jord att de faktiskt varit vinstgivande!
Citera
2005-06-01, 19:06
Medlem
Ufojesuss avatar
"Sparade" man inte in på läkarsekreterare så att läkarna själva får sköta det arbetet & bara hinner med att träffa 1/10 så många patienter som tidigare?
Citera
2005-06-01, 19:14
Medlem
man prioriterar väl inte 65 åriga gubbar kanske? finns ju de som är unga och de kommer nog i första ledet.
Citera
2005-06-01, 20:00
Medlem
MoonieZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Personalen på landets akutcentraler är enig om att den utan jämförelse största andelen sökande har skador efter slagsmål i samband med alkoholförtäring eller narkotikaanvändning. Där ligger en stor kostnad och orsak till att andra kategorier får svårt att få snabb hjälp.

Så sant som det är skrivet. Kan bara instämma. Fast frågan är hur få bukt med detta problem?
Citera
2005-06-01, 20:09
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
"Sparade" man inte in på läkarsekreterare så att läkarna själva får sköta det arbetet & bara hinner med att träffa 1/10 så många patienter som tidigare?
Det var läkarna själva som ville ha det så om jag inte minns fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in