2013-05-13, 12:41
Medlem
Hejsan, skickade bilen på däckbyte hos vianor.

Har märkt att när jag kommer upp i ca 60 och uppåt så uppstår ett lite dovt ljud på höger fram däck som blir högre med hastigheten.
Någon som vet, ljudet var ej där på mina vinterdäck.

Däcket har möjligen 2-3mm kvar vet inte om det har med det att göra?
Citera
2013-05-13, 12:42
Medlem
cammos avatar
Har du kollat lufttrycket i däcken?
Citera
2013-05-13, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Har du kollat lufttrycket i däcken?
Nej det har jag i ochförsig inte gjort, skall göra detta. Men brukar dem inte fylla däcken vid skiftet, eller så har dem gjort det men att det har smitit ut efteråt.
Kan det ha med hjulinställning att göra?
Citera
2013-05-13, 12:50
Medlem
tumh2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
Nej det har jag i ochförsig inte gjort, skall göra detta. Men brukar dem inte fylla däcken vid skiftet, eller så har dem gjort det men att det har smitit ut efteråt.
Kan det ha med hjulinställning att göra?

Håller med att kanske kolla luften.

Beter sig ratten som den ska och att bilen inte skenar och rycker så har det inget med hjulinställningen att göra.
Citera
2013-05-13, 12:56
Medlem
festrockares avatar
om du har haft dessa hjul innan utan problem förra säsongen, kollla då lufttrycket, brukar stå vid dörren till föraren eller i bensinluckan, annars kan det vara obalans i hjulet.

finns även andra saker det kan bero på men det är jätte liten chans att du har det!
Citera
2013-05-13, 12:58
Medlem
Jag bytte även spindelled och länkarm på volvo vänster sida. Måste inte hjulinställning göras då.
Fast iockförsig så hade jag vinterdäcken på och det uppkom inga konstiga ljud då heller.

Jag ska kolla luften sen på väg till jobbet, kunde åka med dem förra säsongen utan problem.
Citera
2013-05-13, 13:00
Medlem
tumh2s avatar
Citat:
Jag bytte även spindelled och länkarm på volvo vänster sida. Måste inte hjulinställning göras då.
Fast iockförsig så hade jag vinterdäcken på och det uppkom inga konstiga ljud då heller.

Jag ska kolla luften sen på väg till jobbet, kunde åka med dem förra säsongen utan problem.

Det brukar väl iofs göras en hjulinställning efter man bytt länkarm. Men är det ett däckljud, "plast-ljud" så är det ju inte där felet sitter
Citera
2013-05-13, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tumh2
Det brukar väl iofs göras en hjulinställning efter man bytt länkarm. Men är det ett däckljud, "plast-ljud" så är det ju inte där felet sitter

Det låter typ som ett "däck" ljud så att säga, måste vara att det är dåligt med ljud. Låter precis så när jag tänker efter.

Uppdaterar sedan!

Edit: luft
Senast redigerad av Facemash 2013-05-13 kl. 13:14.
Citera
2013-05-13, 14:02
Medlem
fjelldrengs avatar
Kan va lite pytte lite obalans eller halv pissigt hjullager..
Hissa upp bilen å snurra på hjulet..snurrar d lätt? Du ska kunna snurra d me ett finger?
Kolla om innerskärmen ligger emot.
Låter det mer om du svänger kraftigt i tex 80 km/h? I sånt fall åt vilket håll?
Âr däcken helt nya? Kan va liten bula på slitbanan..köpte nå lågpris däck förr..hade d problemet
Citera
2013-05-13, 14:04
Medlem
fjelldrengs avatar
Sitter däcken åt rätt håll? Du har rotations riktning på vissa däck..titta efter pilar på däcket.
Kan låta helvete
Citera
2013-05-13, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjelldreng
Sitter däcken åt rätt håll? Du har rotations riktning på vissa däck..titta efter pilar på däcket.
Kan låta helvete
Skall kolla detta, tack för tipsen.
Citera
2013-05-13, 22:00
Medlem
Krexuss avatar
Citat:
Hejsan, skickade bilen på däckbyte hos vianor.

Har märkt att när jag kommer upp i ca 60 och uppåt så uppstår ett lite dovt ljud på höger fram däck som blir högre med hastigheten.
Någon som vet, ljudet var ej där på mina vinterdäck.

Däcket har möjligen 2-3mm kvar vet inte om det har med det att göra?
Om dina däck har rotations riktning så börja med att kolla så dom sitter rätt, för det kan uppstå oljud om däck med rotations riktning sitter åt fel håll. Eller om däcken har Inside och Outside men det ska ju däckmontören veta om när han monterar. * sorry såg inte att ''fjelldreng'' hade skrivit det redan*
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in