Citat:
Ursprungligen postat av BobbaFat
bjursa, en fråga:
Vilka tror du rent generellt förkastar feminismen i störst utsträckning?
A: Vita svenska män
B: Bruna muslimska män
Tack på förhand.
jag har svårt att se vad detta har med frågan att göra och varför du vill att just jag ska svara på din fråga. Jag har inte tagit upp varken ras, etnicitet, hudfärg eller religion. Dessutom är det inte det faktum att Lillskrot är anti-feminist eller SD-anhängare som upprör mig mest, utan det faktum att han är obildad och ohyfsad utan förmåga att föra ett rationellt samtal. Jag uttrycker alltså ett klassförakt och erkänner det öppet och ärligt vilket knappast kan anses vara PK

(vilket Lillskrot också gör. han föraktar de som är högre än honom i klass, d.v.s. de flesta).
Svar på din fråga:
Vita svenska män är en väldigt bred kategori människor. generellt tror jag att ålder liksom utbildning är två avgörande faktorer. Hög ålder = ökad benägenhet att förkasta feminism. Låg utbildning = ökad benägenhet att förkasta feminism, liksom ökad benägenhet att använda sig av svordomar och personangrepp istället för argument när frågan diskuteras. Politisk tillhörighet är också centralt: Konservativa värderingar = ökad benägenhet att förkasta feminism.
Bruna muslimska män är inte bara en bred utan även en konstig kategori som felaktigt antyder att muslimer vanligtvis har "brun" hudfärg. Det land i världen där det bor flest muslimer är Indonesien. Anses de vara bruna? Finns också många muslimer i Afrika där de flesta snarare har olika nyanser av svart hudfärg. Sedan så har vi mellanöstern med flera regioner, jo de är väl ganska "bruna" (solbrända vita?). Islam tar sig inte bara olika uttryck i dessa olika delar av världen, utan det handlar också om i grunden väldigt olika kulturer. Hudfärg däremot har inget som helst att göra med detta. Det är inte hudfärg som får oss att agera på ett visst sätt, den som antyder detta visar bara att denne är en korkad rasist av gammal rasbiologisk modell.
Sedan så funderar jag på om du syftar på "bruna muslimska män i Sverige" eller bruna muslimska män överallt i världen? SD är väl mest intresserade av de bosatta i Sverige eller som vill flytta till Sverige? Vi kan nog inte anta att genomsnittet på delmängden bruna muslimer i Sverige är samma som genomsnittet på global nivå.
Sedan så är frågan vilken typ av feminism som förkastas? Många "bruna" muslimer ger ju uttryck för särartsfeministiska tankar snarare än de varianter av feminism som är vanligast i Sverige idag.
För att vara på den säkra sidan så nöjer jag mig med att konstatera att Lillskrot är EN vit svensk man med låg utbildning som röstar på SD och förkastar feminismen