• 1
  • 2
2013-05-19, 19:33
Medlem
25Decembers avatar
Tycker att det är olika från paket till paket. Förra veckan hade jag ett nytt och det var riktigt mjukt men det senaste jag öppnade var stenhårt.
Citera
2013-05-20, 00:20
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Lidls smör är stenhårt, dvs den som det helt enkelt står "Smör" på. Är i såna fall våra kylar som skiljer sig åt.

Jag köpte smör senaste jag var där, mjukt och bra. Det var mjukt innan den for in i kylen.
Citera
2013-05-20, 22:04
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Tips till dem som har bregott i kylen och inte orkar/vill vänta på att det ska bli tillräckligt mjukt efter att ni tagit ut det ur kylen: skrapa ihop en lagom klick med smörkniven, och tryck/smeta den sedan mot kanten av paketet några gånger tills det blir tillräckligt mjukt för att bre. Tryck -> högre temperatur.

Kul att se att fler gör som jag, dessutom håller jag paketet och sätter handflatan emot den kanten man trycker smöret emot. Då smälter det kvickt.
Edit: ja det var ju så du menade så klart med trycket:-)
Citera
2013-05-20, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
Kul att se att fler gör som jag, dessutom håller jag paketet och sätter handflatan emot den kanten man trycker smöret emot. Då smälter det kvickt.
Edit: ja det var ju så du menade så klart med trycket:-)

Inte säkert att det var så han menade då högre tryck leder till högre temp.
Citera
2013-05-20, 22:37
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Inte säkert att det var så han menade då högre tryck leder till högre temp.

Jo, det var trycket jag menade, men kroppsvärmen gör nog ingen skada. Jag kom på nu när jag tänker på det att det kanske är friktion som gör det största jobbet. Strunt samma, fettet blir mjukt snabbare, vilket för mig är huvudsaken.
Citera
2021-12-22, 16:07
Medlem
När jag växte upp så förvarade mor och farföräldrar smöret i svalen. I villan där jag växte upp så fanns det inget sådant, så smöret förvarades i kylskåpet. Vi hade en oskriven regel att den som vaknar först också tar ut smöret från kylskåpet så att det blir mjukare.

Det hände väl att man glömde detta och då fick man nästan ta fram hammare och huggmejsel för att kunna bre sina mackor. Nu förtiden är Bregott helt mjukt direkt från kylskåpet. Jag hade ett paket på uteplatsen i minusgrader och det gick bra att bre mackor efter några minuter.
Citera
2021-12-22, 16:10
Moderator
Maviels avatar
Det där med havssalt är mjukare och är så förbaskat gott på mackan. Speciellt om man bakat surdegsbröd, att ta en skiva varmt nybakat med inget annat än det på. Det är supergott.
Citera
2021-12-25, 07:26
Medlem
Antingen ta fram Bregott i god tid, eller ta en klick smör och bearbeta det med en smörkniv i en liten skål så bli mjukt på några sekunder. Alternativet är att ta en klick vanligt osaltat smör, droppa i lite rumstempererad raps eller olivolja, samt flingsalt och röra runt.

Vanligt smör klarar sig dessutom framme i rumstemperatur minst 10 dagar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in