2013-05-12, 15:00
Medlem
k4shwaks avatar
Tycker Champinjoner gör sin bäst färska, då jag inte uppskattar konsistensen/smaken alls efter det att man t.ex. stekt dem. Vad finns det för gott man kan göra med färska Champinjoner?
Citera
2013-05-12, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k4shwak
Tycker Champinjoner gör sin bäst färska, då jag inte uppskattar konsistensen/smaken alls efter det att man t.ex. stekt dem. Vad finns det för gott man kan göra med färska Champinjoner?
Ta ur foten och fyll dem med valfritt klet, kanske färskost blandat med bacon, lax och pepparrotsröra...det är bara att prova, tror nog att mycket kan bli gott i fyllda hattar. Annars så är de ju goda i en sallad. Har du provat i köttfärssås, jättegott, du kan ju ha i dem mot slutet om du inte gillar den tillagagede smaken.
Citera
2013-05-12, 15:06
Medlem
k4shwaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Ta ur foten och fyll dem med valfritt klet, kanske färskost blandat med bacon, lax och pepparrotsröra...det är bara att prova, tror nog att mycket kan bli gott i fyllda hattar. Annars så är de ju goda i en sallad. Har du provat i köttfärssås, jättegott, du kan ju ha i dem mot slutet om du inte gillar den tillagagede smaken.
Låter smarrigt, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Uno.i.Rederiet
Du kan äta dem. Passar bra i en matig soppa.
Ska absolut provas. Tack!
Citera
2013-05-12, 15:11
Medlem
Zelogaths avatar
För att reda ut eventuella missförstånd- men du vill alltså ha tips på vad man kan göra med champinjoner som inte tillagas?

Jag tänker på tipsen du hittills fått, att ha i sås och soppor gör ju att svampen tillagas.

Det du är ute efter är att använda svampen till kalla maträtter, eller till varma maträtter som kan vara goda till "råa" champinjoner?

Eller är det kanske jag som har missuppfattat och du bara vill undvika dem stekta.

Färska champinjoner gör sig annars bäst att stuva, precis som färska kantareller, och ha på t.ex varma mackor!
Citera
2013-05-12, 15:12
Medlem
EastClintfoods avatar
Gör en svampinjonsås/stuvning och ha det till kött
Citera
2013-05-13, 18:49
Medlem
Bam.Bams avatar
Fransk champinjonsallad. Supergott när den porösa svampen suger upp dressingen.

http://www.recept.nu/recept_nu/smara...mpinjonsallad/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in