Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Misstar jag mig nu, men visst var det generellt sätt lättare, i varje fall i DDR, att ta sig över muren i Berlin jämfört med andra platser?
Det var nog fysiskt lättare. Både beroende på att gränskontrollerna inte var lika "avancerade" där som vid de nationella gränserna och dels för att det var betydligt mer trafik med turister och västtyskar.
"Vanliga" gränskontroller bestod ju ofta av tre delar. En där de tog hand om passen, sedan åkte man vidare till en del där de gick igenom bilen på allehanda sätt, och en där man fick tillbaka sina pass. Mellan Öst- och Västberlin fanns det ju inte riktigt lika mycket plats och där var det mer en vaktkur med en bom. Normalt var ju muren två murar med ett ingenmansland emellan och det var väl sisådär 50-100 meter brett. Inte helt enkelt att ta sig över det. På västsidan var det ju inga problem att ta sig in för där stod ju bommarna alltid öppna.
Att det flyddes mycket där kan nog ha andra orsaker än just att det var enkelt. Dels så var det ju inuti staden, och målet syntes ju med blotta ögat på ett helt annat sätt än mot övriga Västtyskland. Det fanns höga hus rätt nära gränsen och även vissa strukturer som avloppstunnlar mm fanns ju kvar som passerade gränsen. Dessutom var ju "provokationerna" från väst som starkast i Berlin. Man hade fester, spelade musik osv för att visa hur öppet det var.
Minns särskilt från Checkpoint Charlie där ryssarna alltid stod spikrakt med beredda vapen på sin sida och bommarna nedfällda. Samtidigt en bit bort på andra sidan på den amerikanska sidan så satt det ofta ett par amerikaner med uppfällda bommar och i var sin baden-badenstol, lyssnade på radio och drack cola lite avslappnat i bara skjorta och dessutom riktade mot ryssarna. Självklart provocerade det, och det var ju meningen.
Vissa reservationer för mina minnesbilder dock, det var ju ett tag sedan.