2013-05-11, 21:22
Medlem
Jrgens avatar
Det finns flera tidsperioder, och i varje tidsperiod formas det ett antal cykler. Vad skulle man kunna kalla den mängd som består av ett antal cykler i varje tidsperiod? Mängden existerar alltså över hela tidsspannet. Hittills har jag kallat den för en cykelsekvens, men det känns inte helt rätt när det handlar om flera cykler vid varje tidpunkt. Några förslag?
Citera
2013-05-11, 21:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Det finns flera tidsperioder, och i varje tidsperiod formas det ett antal cykler. Vad skulle man kunna kalla den mängd som består av ett antal cykler i varje tidsperiod? Mängden existerar alltså över hela tidsspannet. Hittills har jag kallat den för en cykelsekvens, men det känns inte helt rätt när det handlar om flera cykler vid varje tidpunkt. Några förslag?

Epok.
Citera
2013-05-11, 21:42
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Epok.
Intressant förslag. Problemet är att det skulle lägga fokuset på tiden, snarare än cyklerna. Det finns alltså bara en epok, eller ett tidsintervall. Låt säga att vi har två perioder. I period ett formas cyklerna 1, 2 och 3. Och i period två formas cyklerna a, b och c. Det jag skulle vilja ha ett dugligt namn på är mängder av typen { {1,2}, {a, b} } eller { {1, 3}, {c} }. Varje mängd har minst en cykel från varje period.
Citera
2013-05-11, 23:44
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
... Det jag skulle vilja ha ett dugligt namn på är mängder av typen { {1,2}, {a, b} } eller { {1, 3}, {c} }. Varje mängd har minst en cykel från varje period.
Nu utgår jag från att det är en ordnad mängd du avser. Notationen antyder det. Möjliga namn kan vara »nästad lista« / »nästad vektor« / »träd av referenser«.

I terminologin brukar man dels få med den tomma listan på köpet. Sen är det en restriktion om en viss kontext inte tillåter det. (En tom lista är inte detsamma som en utelämnad lista.) Sen finns det knappast någon anledning att ha olika notation på olika grenar. Likaså får man gratis möjlighet att ha olika djup på olika grenar. Även där är det en tillämpningsberoende restriktion om djupet på alla grenar ska vara detsamma.

En alternativ notation kunde vara Referenser{ 1{1,2}, 2{1, 3}, 3{ }, 4 {1} }.

Ordet »nästad« (“nested” / “next:ed”) är lite av en ordlek. Det kan tolkas som fågelbo-i-fågelbo men också syfta på att det i en trädstruktur alltid lämnas öppet för en nästa nivå. (Många biologiska träd (trän) kan bryta ut med nya grenar var var som helst. Palmer är inte träd i denna mening.)

Ref: http://en.wikipedia.org/wiki/Nesting_(computing)
Senast redigerad av egon2b 2013-05-11 kl. 23:46.
Citera
2013-05-12, 01:06
Medlem
Jrgens avatar
Det är en ordnad mängd, ja. Nästad lista var ett väldigt bra förslag. Tack!
Senast redigerad av Jrgen 2013-05-12 kl. 01:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in