• 1
  • 2
2013-05-11, 17:56
Medlem
Hoeglunds avatar
Så länge det finns 3 stycken skift på din arbetsplats så är det 3-skift, oavsett arbetstider.

När två av skiften delar på dygnet så är det tredje skiftet ledigt.
När du har dina lediga dagar så är det ju två andra skift som delar på dygnet.

Alltså:
En dag du är ledig (ett skift ledigt), en skift på dagen och ett skift på natten = det finns 3 stycken skift.

Ledig, dag, kväll = 3-skift

Edit: Jobbar själv 3-skift. Där är vi lediga var tredje vecka, så två skift jobbar och ett tredje är alltid ledigt.
Senast redigerad av Hoeglund 2013-05-11 kl. 17:59.
Citera
2013-05-11, 18:20
Medlem
Trollmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scinner
Jag är alltså inhyrd av ett företag genom firman jag jobbar åt.

Hör med ditt fack, de har stenkoll på allt du kan komma på att undra över.
Citera
2013-05-11, 20:09
Medlem
Scinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoeglund
Så länge det finns 3 stycken skift på din arbetsplats så är det 3-skift, oavsett arbetstider.

När två av skiften delar på dygnet så är det tredje skiftet ledigt.
När du har dina lediga dagar så är det ju två andra skift som delar på dygnet.

Alltså:
En dag du är ledig (ett skift ledigt), en skift på dagen och ett skift på natten = det finns 3 stycken skift.

Ledig, dag, kväll = 3-skift

Edit: Jobbar själv 3-skift. Där är vi lediga var tredje vecka, så två skift jobbar och ett tredje är alltid ledigt.

Enligt din förklaring borde det ju då heta 4-skift eller 2-skift? Ett skift på dagen, ett skift på natten första perioden och sedan 2 skift andra perioden? Det blir ju 4 skift eller möjligtvis 2 om man räknar dag + natt folk för ett skift?

EDIT: Ja missade detta "Ledig, dag, kväll = 3-skift" förstår hur du menar, tycker bara det låter konstigt.
Senast redigerad av Scinner 2013-05-11 kl. 20:12.
Citera
2013-05-11, 20:10
Medlem
Scinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmannen
Hör med ditt fack, de har stenkoll på allt du kan komma på att undra över.

Jo självklart, tänkte bara att detta sättet borde vara enklare.
Citera
2013-05-12, 00:17
Medlem
Citat:
jobba: fre-lör-sön-mån-tis från 07-19
ledig: ons-tor-fre-lör
jobba: sön-mån-tis-ons 07-19
ledig: tor-fre-lör-sön
jobba: mån-tis-ons-tor 07-19

Tolkar detta som att det är en slags skiftarbete, då du inte jobbar måndag-fredag...
Sen är det kanske inte rätt att kalla det tre-skift. Lutar mer åt att de menar(som någon tidigare skrev) att du ska arbeta tre stycken skift.

Citat:
Det jag vill åt är ju att dom inte ska blåsa mig på pengar. Tror jag tjänar mer på att det är dagtid + övertid + helger.

Förstår inte vad du menar med att du vill gå dagtid, och sen övertid. Då skulle du väl inte ens komma upp i 40 timmars normal arbetstid per vecka?
Finns ingenting som säger att en arbetsdag är enbart 8 timmar, skiftarbete eller inte.

Ur arbetstidslagen:

5 §
Den ordinarie arbetstiden får uppgå till högst 40 timmar i veckan.

När det behövs med hänsyn till arbetets natur eller arbetsförhållanden i övrigt, får arbetstiden uppgå till 40 timmar i veckan i genomsnitt för en tid av högst 4 veckor.

Veckan räknas från och med måndag, om inte annan beräkning tillämpas på arbetsstället.

12 §
Alla arbetsgivare som anlitar arbetstagare till arbete annat än tillfälligt skall lämna arbetstagarna besked om ändringar i fråga om den ordinarie arbetstidens och jourtidens förläggning minst två veckor i förväg. Sådant besked får dock lämnas kortare tid i förväg, om verksamhetens art eller händelser som inte har kunnat förutses ger anledning till det.

Så har svårt att se att du skulle kunna få övertidsbetalning.
Sen är väl OB detsamma oavsett om man går skift eller inte.

Sen får gärna någon mer insatt än mig tala om vilket kollektivavtal du ska gå på, det på företaget du jobbar för eller det du är uthyrd till.
Citera
2013-05-12, 11:42
Medlem
Scinners avatar
Har lusläst mitt avtal nu och det är tydligen "Kontinuerligt 3-skift" jag ska gå.

Tack för all hjälp!
Citera
2013-05-12, 11:46
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Jo jag jobbar helger men får det ändå inte till 3-skift, därför jag ville få lite folk som kan det här bättre än jag till att svara.

Tack för välkomnandet men jag är inte ny i arbetslivet, vet bara inte vad som räknas som 3-skift. Jag vill ha det till att jag jobbar som vanligt men med en massa övertid.
Du är inte ny i arbetslivet men förstår inte vad 3-skift innebär?

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in