2013-05-11, 16:11
Medlem
Har nu fått idén att börja rosta mitt eget kaffe, och skulle därför behöva litet tips för att komma igång. Det jag tror mig behöva är:

* Orostade kaffebönor
* Presskanna
* Luftäta glasburkar (verkar finnas billigt på IKEA)
* Större ugnsplåt/wokpanna (fungerar det, månne?)
* Metallsil (i vilken bönorna kyls ned efter rostning, och rörs om, så att lösa skal lossnar)
* Kaffekvarn (för att mala bönorna)

Problemet är att jag inte riktigt vet varifrån jag skall inhandla dessa attiraljer - vore tacksam om någon erfaren kaffesnobb kan vägleda mig i rätt riktning, och även delge andra råd inför rostningen.

Företaget kommer tilldra sig i en studentkorridor, och med studentekonomi, varför priset helst inte skall bli alltför högt.
Citera
2013-05-11, 16:47
Medlem
Hajafintens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wrykyn
Har nu fått idén att börja rosta mitt eget kaffe, och skulle därför behöva litet tips för att komma igång. Det jag tror mig behöva är:

* Orostade kaffebönor
* Presskanna
* Luftäta glasburkar (verkar finnas billigt på IKEA)
* Större ugnsplåt/wokpanna (fungerar det, månne?)
* Metallsil (i vilken bönorna kyls ned efter rostning, och rörs om, så att lösa skal lossnar)
* Kaffekvarn (för att mala bönorna)

Problemet är att jag inte riktigt vet varifrån jag skall inhandla dessa attiraljer - vore tacksam om någon erfaren kaffesnobb kan vägleda mig i rätt riktning, och även delge andra råd inför rostningen.

Företaget kommer tilldra sig i en studentkorridor, och med studentekonomi, varför priset helst inte skall bli alltför högt.

En presskanna kan du nog antingen köpa billigt på Cervera eller en dyrare på Cordon-bleu.
Cordon-bleu har nog även kaffekvarnar i sin butik. Inte Online.
Citera
2013-05-11, 16:47
Medlem
Halvt OT men... Är du en Hipster?
Citera
2013-05-11, 20:03
Medlem
fy fan vad kul! detta hade jag velat vara med på
Citera
2013-05-11, 22:57
Medlem
ahlmans avatar
Det finns vissa butiker som säljer kaffeplantor också, brukar kosta en femtilapp styck. Något att tänka på!!

Har hört många som rostat hemma i ugn. Kräver visst en del träning, men resultatet har blivit riktigt bra i många fall.

Jag skulle lägga pengarna på kvarnen, även om det kan bli dyrt.

Kolla http://kaffemaskinen.se för utrustning om du bor i Göteborg/Stockholm och http://www.riktigtkaffe.se och deras eminenta forum för inspiration och högklassig information!!
Citera
2013-06-02, 20:07
Medlem
Nu har jag inhandlat all utrustning och provrostat en omgång. Bönorna är någon variant från Etiopien, vilket verkar vara standard för billigare råkaffe.

Rostade i en något djupare ugnsform från IKEA, där jag hällde bönor i ett lager på botten. Lät det rosta i c:a 13 min., och resultatet blev något slags ljus- till mellanrost (ljusbrun färg), som till en början var litet mesigt i smaken, men som blev allt godare allteftersom. Nästa gång får det stå litet längre och bli något mörkare, då jag föredrar mörkrostat i vanliga fall.

Proceduren var enkel i övrigt, men ett problem var att rensa skalen, vilket tog lång tid. Skall försöka hitta någon smidig lösning.
Citera
2013-06-02, 21:06
Bannlyst
Smaken blir inte sämre av att ha kvar skalen. I Arabien förr i tiden drack man faktiskt något som kallades sultankaffe, som bara var gjort på rostade skal

Du kan för övrigt använda en vanlig, flat plåt att rosta på. Mitt i ugnen och ungefär 230-240 grader.
Citera
2013-06-02, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Smaken blir inte sämre av att ha kvar skalen. I Arabien förr i tiden drack man faktiskt något som kallades sultankaffe, som bara var gjort på rostade skal

Du kan för övrigt använda en vanlig, flat plåt att rosta på. Mitt i ugnen och ungefär 230-240 grader.

Åh, intressant Det underlättar ju betydligt, att slippa stå med två silar och hälla fram och tillbaka. Bidrar skalen med någon speciell smak eller är det samma som bönorna i övrigt?
Citera
2013-06-02, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wrykyn
Åh, intressant Det underlättar ju betydligt, att slippa stå med två silar och hälla fram och tillbaka. Bidrar skalen med någon speciell smak eller är det samma som bönorna i övrigt?

Jag tycker att de smakar väldigt neutralt. Enda nackdelen är att det är lätt att tappa dem på golvet, eftersom de är väldigt lätta och lätt flyger iväg, men kaffet blir absolut inte annorlunda av att ha kvar dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in