2016-08-12, 22:15
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det lär väl kosta att vara ansluten till Sibylla, vet ej om det är franchise eller om man betalar för varumärket på annat sätt.

Kanske bäst att bygga upp gatuköket helt själv utan att vara kopplad till sibylla. Tycker många Sibylla är bra men vissa är riktigt usla.

För att få lönsamhet bör det vara god kundtillströmning många timmar varje dag. Typ lunch 10.30-13.00, lite "hem från jobbet matställe" 16-19 o lite efter krogen fredagar - lördag 22-02. Tror det är svårt att leva leva enbart på lunchkunder i ett industriområde. Då ska man klara verksamheten på 11 månader plus lågsäsong mellan jul o trettonhelgen.

Ligger man i en mindre stad så gäller det nog att bli poppis bland EPA ungarna och jobbarna. Kassa arbetstider lär det ju va i vilket fall.

Sibylla är väl franchise och lär ha avgifter på ett par tusen i månaden åtminstone, sen ska du in med startkapital till en viss nivå och så ska du köpa in dina varor via dem. Utan att veta kan jag tänka mig att det också är utbildningar som ska gås och rätt strikta krav på att följa formen för deras produkter (alltså att ett meal alltid ska se likadant ut etc.). Det kan väl vara både bra och dåligt, men jag gissar att exempelvis Solna korv är betydligt mindre formbundna, där handlar det förmodligen bara om att du kan branda ditt gatukök om du köper in deras produkter. Där verkar det vara rätt stor skillnad på utbudet mellan olika gatukök.

Jag tror att Sibylla försöker köra en liknande grej som donken och BK, alltså med marknadsundersökningar och noggrann planering. Det är förmodligen därför det finns relativt få Sibylla jämfört med mängden gatukök allmänt.
Citera
2016-08-12, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trohet
det beror väldigt mycket på var den ligger.

Precis, många hamburgerhak tjänar bra under turistsäsongen, resten av året är väl bara sådär.
Citera
2016-08-12, 22:28
Medlem
lemonzhellos avatar
http://www.sibylla.se/PageFiles/670/Sibyllainfo%20nya%20kök%20.pdf
Citera
2016-08-13, 22:53
Medlem
godboys avatar
Hm, både för och nackdel att försöka bli ansluten kan jag tänka. Om man redan har en moj som går bra skulle inte jag ansluta mig i alla fall. Kanske ej heller på mindre ort. Jag tänker att folk på mindre orter "vågar prova" och om man gör ett gott jobb (serverar en fräsch o generös måltid till vettig penning) så går snart ryktet på byn och det kan bli succé. Orten kan dock inte vara hur liten som helst. I storstan tror jag man mer går till de bekanta kedjorna för att man vet vad man får och att det går snabbt. Dessutom är det nog många som i storstad bara är just på den platsen en gång, t ex Gullmarsplan, och sen inte återkommer till den geografiska platsen i samma utsträckning som i in mindre stad.

Skulle personligen inte gilla att någon "överman" bestämde vilka leverantörer jag skall använda.
Citera
2016-08-15, 12:43
Medlem
Ser på mina nya rabattkuponger att de gäller på alla Sibyllaställen och
eftersom det är fasta priser (inte sänkning med si eller så mycket) så
borde det kosta detsamma i nya stora flotta Mall of Scandinavia som på
Ringvägens sista, lätt sunkiga del. Fast nog lär hyran vara högre i Solna ...
Citera
2016-08-15, 16:17
Avslutad
Han som drev ett Sibylla-hak här i en liten stad med ca 40 000 invånare, hade i.a.f. en ny Volvo S80 T6 precis när bilen kom ut. 1997 eller nått. O det lilla haket låg ändå bredvid McDonalds på gränsen till ett industriområde.
Citera
2016-08-21, 15:17
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Han som drev ett Sibylla-hak här i en liten stad med ca 40 000 invånare, hade i.a.f. en ny Volvo S80 T6 precis när bilen kom ut. 1997 eller nått. O det lilla haket låg ändå bredvid McDonalds på gränsen till ett industriområde.
Hm. Ja kanske gick det jättebra eller så var bilen belånad långt över antennen. ..
Citera
2016-08-21, 17:24
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Hm. Ja kanske gick det jättebra eller så var bilen belånad långt över antennen. ..

Ja, en dyr bil behöver inte betyda så mycket. Han kan ha tagit den på företaget på bekostnad av sina marginaler. I en mindre stad var säkert övriga kostnader låga, han kanske bodde billigt och hade betalat av lånen på själva kiosken. Det är nog huvudsakligen en fråga om prioriteringar.
Citera
2016-08-21, 17:31
Medlem
Läget gör väldigt mycket och även vad man får betala för sitt fina läget i form av hyra och avgifter.

Vi har ju haft en utveckling där antalet restauranger och matställen har ökat kraftigt, så lönsamheten har det säkert inte varit något fel på.

Oftast är väl personalen relativt lågavlönad också, så att den som äger stället kan få ut en större vinst.
Citera
2016-08-21, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Läget gör väldigt mycket och även vad man får betala för sitt fina läget i form av hyra och avgifter.

Vi har ju haft en utveckling där antalet restauranger och matställen har ökat kraftigt, så lönsamheten har det säkert inte varit något fel på.

Oftast är väl personalen relativt lågavlönad också, så att den som äger stället kan få ut en större vinst.

Det där stämmer ju inte riktigt.
Utvecklingen visar ju att antalet "restauranger och matställen" faktiskt minskar.

Personalen på Sibylla-anslutna restauranger tjänar enligt fackets grundlönen, så lönen är faktiskt helt OK.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in