Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-11, 10:41
Medlem
Hej,
Jag har ett par frågor jag behöver ha svar på.
Jag försöker förstå hur man ser sina bilder man har i iphoto i sin NAS.

Det är så här att jag har mycke bilder på min dator som jag nu inte vill ha där eftersom de tar plats av datorns hårddisk, utan jag vill att bilderna automatiskt sparas i nasen fast jag kan se de i Iphoto. plus att jag vill kunna se de i nasen, till exempel nå de via nätet/apparna.

Jag trodde att jag skulle göra så här.
Jag skapade ett nytt Iphoto-bibliotek som sparades i nasen. Sen importerade jag mitt ursprungliga iphotobibliotek dit.
Men nu undrar jag alltså, var är bilderna i nasen? finns de i nån mapp? eller går de bara att se i iphoto, om det är så, hur gör jag då om jag vill se de i nasen/apparna?

Samt att det första iphotobiblioteket ligger fortfarnade kvar under mappen "bilder" på datorn, då tar de ju plats, kan jag ta bort den nu när jag importerat till nasen? Eller försvinner allt då?

Tack på förhand!
Citera
2013-05-22, 17:31
Medlem
SuperPulss avatar
Detta gäller iPhoto 11 med de senaste uppdateringarna! OBS! Jag har ett engelskt OS så jag vet ej exakt vad som står på svenska.

· Gör en utdelning på din Synology där du vill ha dina bilder.
Du kanske behöver stänga av indexeringen för denna utdelning. Vissa har klagat på att det tar väldigt lång tid att indexera stora iPhoto-bibliotek.

· Stäng av iPhoto och kopiera iPhoto-biblioteket från Bilder till din Synology utdelning. Efter kopieringen flytta ditt iPhoto biblioteket från Bilder till en annan plats där du arkiverar det.

· Starta iPhoto och under Arkiv - Växla bibliotek - Välj annat bibliotek (Jag har en engelsk version så jag vet ej vad det står på svenska). Välj det nya biblioteket som du har på din Synology utdelning.

Klart

Tänk på att du måst vara ansluten till din Synology utdelning där ditt iPhoto-bibliotek finns innan du startar iPhoto annars så kan inte iPhoto finna det.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in