2013-05-11, 00:19
Medlem
Hade tänkt ställa denna gåta till en kompis men vill reda ut så jag inte missat något svar först. De flesta kommer säkert känna igen den!

Du har efter en lång strid med din baneman avlidit och börjat din resa mot himmelen. Efter en tids promenerande möter du Sankte Per som säger;

Fortsätter du att gå kommer du till ett vägskäl, ena vägen leder till himmelen och den andra till helvetet. Vägen vaktas av 3 vakter varav den ena alltid ljuger, den andra talar alltid sanning och den tredje ljuger varannan dag. Du kommer få två frågor att ställa väktarna och sedan måste du välja väg. Här kommer reglerna.

A) Du måste ställa två frågor.
B) Ena frågan måste ställas under dag 1 och den andra under dag 2 och under dag två måste du välja.
C) Vägen till himmelen och helvetet kan ändras men personen som står vid vägen gör det aldrig.

Vilka två frågor väljer du och till vem?
Citera
2013-05-11, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charmed
Hade tänkt ställa denna gåta till en kompis men vill reda ut så jag inte missat något svar först. De flesta kommer säkert känna igen den!

Du har efter en lång strid med din baneman avlidit och börjat din resa mot himmelen. Efter en tids promenerande möter du Sankte Per som säger;

Fortsätter du att gå kommer du till ett vägskäl, ena vägen leder till himmelen och den andra till helvetet. Vägen vaktas av 3 vakter varav den ena alltid ljuger, den andra talar alltid sanning och den tredje ljuger varannan dag. Du kommer få två frågor att ställa väktarna och sedan måste du välja väg. Här kommer reglerna.

B) Ena frågan måste ställas under dag 1 och den andra under dag 2 och under dag två måste du välja.
C) Vägen till himmelen och helvetet kan ändras men personen som står vid vägen gör det aldrig.

Vilka två frågor väljer du och till vem?
Första frågan skulle jag använda för att få fram någon av vakternas namn. Andra frågan skulle vara den klassiska (riktad till valfri vakt) "vad skulle du säga om jag frågade om [något som identifierar någon av vägarna] är vägen till himmelen?".

Detta är ju exakt samma gamla goding som vanligt, bara massor av extra onödig information. Har jag missförstått något? Betyder kanske C att det kan hända att vakterna dag 2 inte vet vilken väg som är den rätta?
Citera
2013-05-11, 01:31
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rulao
"vad skulle du säga om jag frågade om [något som identifierar någon av vägarna] är vägen till himmelen?"
Haha, brukar detta vara lösningen på gåtan? Vad gör du sen när personen du just frågat svarar "Potatisland"?
Citera
2013-05-11, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rulao
Första frågan skulle jag använda för att få fram någon av vakternas namn. Andra frågan skulle vara den klassiska (riktad till valfri vakt) "vad skulle du säga om jag frågade om [något som identifierar någon av vägarna] är vägen till himmelen?".

Detta är ju exakt samma gamla goding som vanligt, bara massor av extra onödig information. Har jag missförstått något? Betyder kanske C att det kan hända att vakterna dag 2 inte vet vilken väg som är den rätta?

Gällande andra frågan - vakt A kan vara den som alltid talar sanning, alltid ljuger eller talar sanning varannan dag och Vakt B vice versa. Under de givna förutsättningarna duger därför inte din andra fråga då du kan få fyra möjliga svar;

S:S
L:L
L:S
S:L

Svaret S:S omöjliggör ditt svar(vilket är det ursprunlliga svaret)
Senast redigerad av charmed 2013-05-11 kl. 01:46.
Citera
2013-05-11, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Haha, brukar detta vara lösningen på gåtan? Vad gör du sen när personen du just frågat svarar "Potatisland"?
Jag hörde den här gåtan för en väldans massa år sedan och då var det här svaret legit, men du tar ju helt klart upp en brist i resonemanget . Av TS:s senaste svar att döma så är det dock OK att anta att vakterna endast svarar ja eller nej.

Citat:
Gällande andra frågan - vakt A är den som alltid talar sanning och vakt B talar sanning varannan dag eller den som alltid ljuger. Under de givna förutsättningarna duger därför inte din andra fråga. Du kan få fyra möjliga svar;

S:S
L:L
L:S
S:L
Jag tror att du missförstod mig, med C syftade jag alltså på regel C i ditt första inlägg. Sen förstår jag inte alls vad du menar med din sanningstabell...

Kontrollfråga för att förstå om vi förstår varandra:
Antag att den person som jag ställer frågan till för tillfället är en lögnare (om vakten endast är det för en dag eller alltid spelar ingen roll) och vägen jag frågade om verkligen är vägen till himmelen. Då kommer denna person svara ja. Håller du med om detta TS?

EDIT: Såg din edit nu, kan du försöka förtydliga vad du menar med din sanningstabell? Det verkar finnas något viktigt där som jag tyvärr inte kan förstå.
Citera
2013-05-11, 02:29
Medlem
seta23s avatar
Har jag förstått det rätt, det finns två vägar till helvetet och en till himmelen? Svarar vakterna bara på ja /nej frågor?
Senast redigerad av seta23 2013-05-11 kl. 02:32.
Citera
2013-05-11, 05:10
Medlem
yggdrazils avatar
Full lösning här:
Ganska rolig gåta.
Senast redigerad av yggdrazil 2013-05-11 kl. 05:21.
Citera
2013-05-11, 11:28
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Full lösning här:
Ganska rolig gåta.
Ja, men Rulaos lösning fungerar väl fortfarande? Så det räcker fortfaranade med en fråga.

TS: Varför skulle man helt plötsligt behöva fler frågor än i originalgåtan?
Citera
2013-05-11, 12:11
Medlem
seta23s avatar
Man kan ju aldrig vara säker på att man kommer till himmelen
Citera
2013-05-11, 12:35
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Ja, men Rulaos lösning fungerar väl fortfarande? Så det räcker fortfaranade med en fråga.
Sant, hade inte läst den.
Citera
2013-05-11, 15:21
Medlem
Citat:

Det var en ganska krystad gåta. Du måste ställa en fråga, gå därifrån (och lägga dig? var bor man när man har dött?), och när du kommer tillbaka nästa dag kan öst vara väst och upp vara norr?
Citera
2013-05-11, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Sant, hade inte läst den.
Man kan utveckla uppgiften lite. Vakter förstår svenska, men kan inte prata. De svarar med två olika gester. Du vet inte vilken betyder "ja" och vilken "nej". Dina frågor fungerar även i detta fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in