Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Haha, brukar detta vara lösningen på gåtan? Vad gör du sen när personen du just frågat svarar "Potatisland"?
Jag hörde den här gåtan för en väldans massa år sedan och då var det här svaret legit, men du tar ju helt klart upp en brist i resonemanget

. Av TS:s senaste svar att döma så är det dock OK att anta att vakterna endast svarar ja eller nej.
Citat:
Ursprungligen postat av charmed
Gällande andra frågan - vakt A är den som alltid talar sanning och vakt B talar sanning varannan dag eller den som alltid ljuger. Under de givna förutsättningarna duger därför inte din andra fråga. Du kan få fyra möjliga svar;
S:S
L:L
L:S
S:L
Jag tror att du missförstod mig, med C syftade jag alltså på regel C i ditt första inlägg. Sen förstår jag inte alls vad du menar med din sanningstabell...
Kontrollfråga för att förstå om vi förstår varandra:
Antag att den person som jag ställer frågan till för tillfället är en lögnare (om vakten endast är det för en dag eller alltid spelar ingen roll) och vägen jag frågade om verkligen är vägen till himmelen. Då kommer denna person svara ja. Håller du med om detta TS?
EDIT: Såg din edit nu, kan du försöka förtydliga vad du menar med din sanningstabell? Det verkar finnas något viktigt där som jag tyvärr inte kan förstå.