2013-05-11, 00:14
Medlem
Von.Larssons avatar
När jag andas får jag en konstig känsla i halsen, där det känns är precis mellan halsen och lungorna.

Ni vet hur det känns i magen då man åker karusell? Man säger att det "kittlas" men inte som det kittlas då man blir kittlad under foten etc.

Så känns det, fast mer stabilt, inte så att det börjar tugnt och blir lättare, är en ihållande känsla.

Detta började för ca 6 dagar sedan, får även en känsla att jag rosslar lite (som det låter då folk som har svårt att andas drar djupa andetag) ibland då jag tar djupare andetag.

Känns detta igen eller är det alltför luddigt beskrivet?
Citera
2013-05-11, 00:21
Medlem
elastikmandens avatar
Kolla så du inte har åkt på någon lindrig lunginflammation? Det kan kännas lite "bubbligt", eller så är det bara en förkylning... Det finns vårcentral, i fall att...
Citera
2013-05-11, 00:29
Medlem
Von.Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Kolla så du inte har åkt på någon lindrig lunginflammation? Det kan kännas lite "bubbligt", eller så är det bara en förkylning... Det finns vårcentral, i fall att...

Alltså.. Åkte inlines i ca en timme igår, för tillfället då så kändes det bra trots allt svett och alla stön... Det känns inte hela tiden men säkert 20 timmar av 24 per dygn. Annars är jag pigg, inge frossa, ingen annorlunda snorighet osv..

Om vi antar att jag har lunginflamation, hur ska jag bete mig då? Vårdcentralen kan jag inte gå på på grund av att jag inte skrivit in mig sedan jag flyttade, kötiden är kring en månad så blir väl privat eller akuten om jag ska kolla. Varpå inget känns direkt värt så länge det är så lindrigt som nu.
Citera
2013-05-11, 00:41
Medlem
Zelogaths avatar
Min lekemanna-gissning är lätt astma eller pollenallergi.
Båda åkommorna påverkar luftrören och det kan sitta i länge, det lutar mest åt allergi.
Känns det inte bättre imorgon så ta antihistamin och se om det hjälper, allergitabletter finns både på apotek och dagligvaruhandeln nu för tiden.
Ring annars sjukvårdsupplysningen på 1177 och beskriv dina symptom, rekommenderas innan du söker dig till Våc.
Citera
2013-05-11, 00:49
Medlem
Von.Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Min lekemanna-gissning är lätt astma eller pollenallergi.
Båda åkommorna påverkar luftrören och det kan sitta i länge, det lutar mest åt allergi.
Känns det inte bättre imorgon så ta antihistamin och se om det hjälper, allergitabletter finns både på apotek och dagligvaruhandeln nu för tiden.
Ring annars sjukvårdsupplysningen på 1177 och beskriv dina symptom, rekommenderas innan du söker dig till Våc.

Pollen har jag märkt av förra sommaren. Eller det var rättare sagt min bror. Varje gång jag var där undrade han varför jag blinkade så mycket och hårt, det var för att det kliade och han sade att det var nog pollenallergi som han har haft hela sitt liv.

Astma har jag aldrig lidit av.

Men inget av dessa "defekter" kan väl uppkomma i vuxen ålder? Har aldrig lidit av någon allergi från utom en som var mot något okänt syntetiskt material som var i ninja dräkter då jag var liten, fick utslag överallt.

Är det något av detta, kan jag gå med det? Min största rädsla är att jag ska få allt tyngre att andas tills jag inte får någon luft alls, det skulle ju suga då jag förmodligen kommer dö om så visar sig vara fallet. Mindre roligt.

Vad är antihistamin? Jag är en sådan som ens inte tar ipren så dröjer mig helst innan jag sväljer en substans.
Citera
2013-05-11, 01:12
Medlem
Von.Larssons avatar
Seriöst, är det e n form av astma eller allergi eller vad? Vågar jag sova med det eller kan jag riskera att vara dör imorgon då jag vaknar? Eller inte vaknar rättare sagt! ?
Citera
2013-05-11, 01:56
Medlem
Zelogaths avatar
Antihistamin = allergimedicin, vet inte vad de heter, kreatin eller något kanske- fråga på apoteket!

Allergener kan slå om när som helst, man blir allergisk genom att det någon random gång slår snett, så man kan bli pollenallergiker även som vuxen.

Skuille det vara en allergi i kombimation med fysisk ansträngning så blir symptomen värre för stunden.
Om du tar det lugnt, sover så kommer känslan troligtvis vara borta imorgon.
Och om inte- allergimedicin!
Det är imte farligt att ta även ifall du inte skulle vara allergisk.
Men är du orolig så finns alltid 1177 och Våc men det tror jag personligen imte kommer behövas, dock är jag ingen läkare.
Citera
2013-05-11, 08:41
Medlem
elastikmandens avatar
Tror vi går tillbaka till "skratch" här! I dina tidigare inlägg, verkar det bara som om att du har gett "adrenalinet", lite mera än vad du tål? Fortsätt i en en vecka, och om du har "tärningsvärk", så öka takten lite för varje dag. Känner du fortfarande "bubblor" i lungorna, får du ge dig och kontakta sjukvården, som är till för alla. Sedan vet jag att ca, 3 fet vitlök, hackat i småbitar, och som sväljs med vatten, gör susen, på nästan allt.

Och konstigt nog så stinker man inte vitlök, 3 dagar efter!
Citera
2013-05-11, 08:48
Medlem
Magkatarr? När jag har magkatarr så kan det kännas som ett pärlhalsband i halsen tex. Alltså små bubblor som åker upp och ner.
Citera
2013-05-11, 13:35
Medlem
Har samma problem som dig nästan sen 6 veckor

det känns jättekonstigt i halsen men får ibland panikattack och feberkänsla med och problem med magen och ont i ryggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in