2013-05-10, 23:19
Medlem
Hej!

Jag fyllde 18 år för ett tag sen och har länge varit medveten om att mina föräldrar och diserve släktingar under mitt liv satt in pengar på ett konto till mig. Min fråga är nu: hur får jag tag på dessa? Jag förutsätter att kontot står i mitt namn, alltså är jag innehavare och äger dessa pengar. Att fråga mina föräldrar om hur jag ska gå till väga är inget alternativ då de troligen skulle få panik.

Kan jag bara höra av mig till banker och fråga om konton i mitt namn finns hos dem? Borde jag ha fått ett brev hem med information om detta? Ja, hur går det till helt enkelt?

Hoppas det finns någon som har koll på detta - all hjälp uppskattas!

(och nej, jag tänkte inte länsa kontot och rymma - jag vill bara ha tillgång till pengarna.)
Citera
2013-05-10, 23:24
Medlem
Polyklorfenols avatar
Du borde få hem ett årsbesked, men det får man efter nyår varje år. Men visst kan du gå in med legitimation till bankerna och fråga. Du har väl ett uttagskort, så kolla den banken först.
Citera
2013-05-11, 14:31
Medlem
Diablo1118s avatar
Jag sparar pengar åt en släkting som idag är 19år. Jag väljer själv när jag vill ge tillgång till kontot.
Det står både i hans namn och med personr . Så det varierar nog.
Citera
2013-05-12, 16:13
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Jag sparar pengar åt en släkting som idag är 19år. Jag väljer själv när jag vill ge tillgång till kontot.
Det står både i hans namn och med personr . Så det varierar nog.

De va nått nytt för mig

Jag har alltid placerat barnens sparpengar i en kapitalförsäkring som står på mig eftersom
jag inte är så säker på att det kanske e lämpligt att få ut ett större belopp vid 18års ålder.
I en KF så "gömmer" man ju pengarna så inte SKV får insyn eftersom man inte deklarerar.

Men då kanske det kan vara bättre att placera endel av pengarna på ett sparkonto som
man själv bestämmer när dom får rätt att få tillgång till kontot, speciellt när man sitter
mycket likvid och ändå behöver betala massa onödiga avgifter som en KF har...

Vilken/Vilka banker eller konto erbjuder såna här konton?
Citera
2013-05-12, 22:12
Medlem
Diablo1118s avatar
Var nog lite förrvirrad eller bakis när jag skrev det inlägget. Sparar inte på ett sparkonto utan det är ett sparande i en kapitalförsäkring jag har också. Står dock på min släktings namn men på mitt "konto".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in