2013-05-10, 22:53
Medlem
vanderays avatar
Är det för att vi inte har så mycket olja i landet alt. att KTH vill vara "miljövänliga"? Eller är det bara så att jag missat något?
Citera
2013-05-10, 23:43
Medlem
micaeles avatar
Sverige skulle inte tjäna något på att utbilda tockna personer, eftersom vi inte har någon inhemsk produktion. Men av rent intresse, vad hade du tänkt dig skulle ingå i sådan utbildning?
Citera
2013-05-11, 00:03
Medlem
vanderays avatar
Hmm, som jag förmodade. Jag ställde frågan bara för att jag läste att det är en av de mest lukrativa ingenjörsutbildningarna i USA.

Om den utformades i Sverige tror jag att kärnan av utbildningen skulle vara Kemiteknik, med fokus på Kolväten och annan Organisk Kemi. Sen om Geologi/Geofysik (kan vara bra att kunna när man exploaterar), kanske lite Organisation och Ledarskap och till sist utbildning inom Industriell Produktion.
Senast redigerad av vanderay 2013-05-11 kl. 00:06.
Citera
2013-05-11, 00:05
Medlem
freshrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanderay
Är det för att vi inte har så mycket olja i landet alt. att KTH vill vara "miljövänliga"? Eller är det bara så att jag missat något?
Man måste inte starta upp en utbildning inom varje nischat område eftersom den kompetens som efterfrågas sällan är helt unik - t.ex kan man ju vara geofysiker, kemiingenjör osv osv.
Citera
2013-05-11, 00:07
Medlem
vanderays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freshr
Man måste inte starta upp en utbildning inom varje nischat område eftersom den kompetens som efterfrågas sällan är helt unik - t.ex kan man ju vara geofysiker, kemiingenjör osv osv.

Vi får se vad som händer när Gotland visar sig vara nästa Saudiarabien!
Citera
2013-05-11, 00:35
Medlem
Citat:

Nja det har väl inte med det att göra, se på NYNAS AB som tillverkar processoljor, hydrauloljor m.m.
Jag gick en två årig processteknisk utbildning via KTH och Nynäshamns Kompetenscentrum, driven av NYNAS AB samt flertal företag inom kraft och värmetillverkning, därtill Fortum som jag jobbar hos idag, har även haft NYNAS som tidigare anställningsplats. Tror de fortfarande har kvar utbildningen, läste kemisk apparatteknik , strömlinjelära etc.. energiteknik m.m

Janne Vedin som var min kurslärare på KTH inom processteknik köpte upp KTH:s testutrustningar under 80-90 talet när KTH valde att dra ner på utbildningsprogrammet. Han driver nu en kursgård i Gnarp under KTH:s armar.

Det behövs mer folk inom processindustrin...
Citera
2013-05-14, 12:05
Medlem
Citat:

Du kan inte läsa petroleumteknik i Sverige av samma skäl som du inte kan läsa gruvteknik i Norge.
Citera
2013-05-14, 12:15
Medlem
Feadogs avatar
Känns som att petroleum, förhoppningsvis, kommer tillhöra gårdagen ganska snart och att den typen av spetskompetens inte kommer vara särskilt efterfrågad så länge till. Är det inte smartare att utbilda sig inom någon energiform som är lite mer cutting edge och framtidsvänlig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in