2013-05-10, 22:44
Medlem
Andersson93s avatar
Hej! Är det någon här som pluggar beteendevetare i Lund? Finns det någon som kan berätta för mig hur det är, hur det är att plugga just det e.t.c. Tänkte nämligen plugga till det våren 2014.
Citera
2013-12-27, 16:27
Medlem
Sliparns avatar
Bumpar denna då även jag är intresserad av detta program. Går det att bli legitimerad psykolog om man läser master inom psykologi efter kandidatprogrammet?
Citera
2013-12-27, 19:27
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sliparn
Bumpar denna då även jag är intresserad av detta program. Går det att bli legitimerad psykolog om man läser master inom psykologi efter kandidatprogrammet?

Nej, jag skulle inte tro det. Psykolog kräver, vad jag vet, en yrkesutbildning och sen praktik för att bli licensierad (eller legitimerad) psykolog.

Beteendevetarprogram är främst "teoretiska" utbildningar -- ypperliga att gå om man vill bli forskare.
Citera
2013-12-27, 22:05
Medlem
Grafitpennans avatar
Är inte beteendevetare själv.

Men från vad jag lärt mig så är beteendevetare en väldigt light utbildning att ta examen i. Detta eftersom det är mycket pedagogik och filosofi vilket gör utbildningen lätt (en ganska sorglig trend). Finns många som pluggar den och festar upp till 5 ggr i veckan utan att ramla ur.

Jobben som ges inom industrin är väldigt få och kräver därför väldigt mycket från eleven, i stark kontrast till utbildningen. Tyvärr så konkurrerar inte bara beteendevetare om många jobb, utan även folk utan en examen men med meriter från industrin. Universitetsjobben är också få i förhållande till ansökningar.
Citera
2013-12-28, 14:02
Medlem
Sliparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grafitpennan

Jobben som ges inom industrin är väldigt få och kräver därför väldigt mycket från eleven, i stark kontrast till utbildningen. Tyvärr så konkurrerar inte bara beteendevetare om många jobb, utan även folk utan en examen men med meriter från industrin. Universitetsjobben är också få i förhållande till ansökningar.
Gäller detta både för de som tagit kanditatsexamen och de som tagit master?
Senast redigerad av Sliparn 2013-12-28 kl. 14:08.
Citera
2013-12-28, 15:15
Medlem
Grafitpennans avatar
Visste inte ens att det fanns en master i det. Men har svårt att tänka mig att att 2 års extra studietid skulle vara världsförändrande. Kontakter, betyg och sidoprojekt går före att fisa igenom några extra kurser.
Citera
2013-12-29, 19:55
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sliparn
Nej, det går inte. Det enda sättet att bli leg. psykolog är att läsa på psykologprogrammet.
Citera
2013-12-29, 20:38
Medlem
Visst ska man värna om sina intressen men jag tycker du bör ha i åtanke att i nuläget är det en tuff arbetsmarknad för beteendevetare och prognosen ser inte bättre ut om några år. Var nämligen själv mycket inne på att studera beteendevetenskap men ju mer jag läste på desto mer kritisk blev jag till utbildningen.
Citera
2013-12-29, 23:51
Medlem
Har aldrig men på grund av just arbetsmarknaden hade jag förmodligen aldrig vågat. Har du aldrig funderat på socionom? Den yrkesgrupp som beteendevetare konkurrerar med om jobben.

Du kan inte bli psykolog men det finns psykoterapeutprogrammet (påbyggnadsutbildning), för dessa (om jag förstått rätt) är det bäst i urvalet att ha en socionom- eller sjuksköterskeexamen.
Citera
2014-01-02, 17:45
Medlem
Andersson93s avatar
Jag struntar i beteendevetare. Jag är inte intresserad av det längre . Blir nog lärarhögskola för mig faktiskt. Intresse av beteendevetenskap var bara något temporärt .

Tack för all hjälp dock!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in