2013-05-10, 16:39
Medlem
Korprs avatar
Hej nu är det så att jag har ett problem.. inom en tid kommer jag inte ha någonstans att ta vägen och jag vet inte vad jag ska göra.. jag har under det senaste året bott i en lägenhet då jag försökt plugga upp några ämnen då jag hade problem med skolan förut men nu vet jag inte hur länge jag får ha kvar den här lägenheten då det egentligen är en studentlägenhet fast det bara är jag som bor i den. När jag inte får va kvar har jag ingenstans att ta vägen.. det funkar inte att bo hos mamma då vi bråkar och står och skriker på varandra, dels så bor hon i en 2a så det finns inte ens plats nånstans. Mamma har redan sen förut rätt högt blodtryck av olika orsaker men mycket av det är stress och om jag blir tvungen att bo där så kommer det bara bli värre eftersom det blir en sån stel stämning som om man bara går och väntar på att det ska bli bråk. Jag vet att många av er skulle säga att jag ska skaffa jobb men har fortfarande problem med skolan som jag måste lösa och jag vet inte hur lång tid det tar och jag bor i en liten jävla "stad" med massa alkoholister o skit och finns nog väldigt lite jobb.

Vad ska jag göra?? kan soc hjälpa mig med lägenhet tro tills jag åtminstone kanske på nått sätt lyckats fixa skolan och sen studera vidare eller söka jobb för jag kommer inte ha nånstans att ta vägen då mamma inte VILL ha mig hemma hos henne på grund av tjafs och för att hon själv har jävligt dåligt ställt nu.. det här går runt i huvet på mig konstant och kan fan inte tänka på nåt annat.. liksom vad krävs för att man ska få en lägenhet av soc? hör ju olika överallt..
Citera
2013-05-10, 16:48
Medlem
lillaliss avatar
Regel nr 1 i livets hårda skola:
- Ha ALDRIG med soc att göra!
Citera
2013-05-10, 16:51
Medlem
Korprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalis

Skulle helst slippa ha kontakt med dom men verkar som att jag kanske inte har något annat val nu
Citera
2013-05-10, 17:02
Medlem
Klipp dig och skaffa ett jobb? Med ett jobb så gör de saken så mycke enklare att få en lägenhet. Hitta nån som har ett rum att hyra ut?
Citera
2013-05-10, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korpr
Hej nu är det så att jag har ett problem.. inom en tid kommer jag inte ha någonstans att ta vägen och jag vet inte vad jag ska göra.. jag har under det senaste året bott i en lägenhet då jag försökt plugga upp några ämnen då jag hade problem med skolan förut men nu vet jag inte hur länge jag får ha kvar den här lägenheten då det egentligen är en studentlägenhet fast det bara är jag som bor i den. När jag inte får va kvar har jag ingenstans att ta vägen.. det funkar inte att bo hos mamma då vi bråkar och står och skriker på varandra, dels så bor hon i en 2a så det finns inte ens plats nånstans. Mamma har redan sen förut rätt högt blodtryck av olika orsaker men mycket av det är stress och om jag blir tvungen att bo där så kommer det bara bli värre eftersom det blir en sån stel stämning som om man bara går och väntar på att det ska bli bråk. Jag vet att många av er skulle säga att jag ska skaffa jobb men har fortfarande problem med skolan som jag måste lösa och jag vet inte hur lång tid det tar och jag bor i en liten jävla "stad" med massa alkoholister o skit och finns nog väldigt lite jobb.

Vad ska jag göra?? kan soc hjälpa mig med lägenhet tro tills jag åtminstone kanske på nått sätt lyckats fixa skolan och sen studera vidare eller söka jobb för jag kommer inte ha nånstans att ta vägen då mamma inte VILL ha mig hemma hos henne på grund av tjafs och för att hon själv har jävligt dåligt ställt nu.. det här går runt i huvet på mig konstant och kan fan inte tänka på nåt annat.. liksom vad krävs för att man ska få en lägenhet av soc? hör ju olika överallt..

Om du nu har tänkt ta hjälp utav soc så börja redan nu att ta kontakt och förklara läget så det finns tid.
Sen så är det ganska stor chans att dom försöker på alla möjliga sätt att övertala dej till att hitta en själv alt bo hos din mamma, kompisar osv.
Det är då du måste börja tjata, för alla har rätten till ett tak över huvet och dom ska hjälpa dej om det är så att du inte har ett boende.
Så tar det tid för dom, så hör av dej igen gång på gång, va dryg och tjata tills dom lessnar på dej om det inte går vägen.
Kanske inte kommer få en lägenhet men nåån form av boende, vandrarhem, kortidsboende eller liknande finns det möjlighet till snabbast.
Citera
2013-05-10, 19:00
Medlem
DuFarInteVetas avatar
Vad har du för inkomstkällor nu då? Kan inte du ta CSN-lån eller hur är det med den biten?
Går man på soc, så får man inte plugga utan att man ska stå till arbetsmarknadens förfrågan och aktivt söka jobb och vara inskriven på Arbetsförmedlingen.
Citera
2013-05-10, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillalis
Fel, men se till att du kan systemet.
TS tror han ska få hjälp, det är fett tyveksamt, visst, ngt skit kanske kan komma ifråga, typ alkis-narko-boende på ngn sunk-camping
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in