2013-05-10, 13:18
Medlem
adequates avatar
Jag uppdaterade nyligen KDE och kärnan (linux-ck-atom) och nu vägrar KDE starta. XFCE och LXDE startar däremot, så problemet kan inte ligga i X utan i KDE. Jag har provat att starta om utan resultat, har raderat /tmp/ksocket-* och ~/.kde4/socket-* utan resultat, har bytt namn på ~/.kde och ~/.kde4 utan resultat, har inaktiverat composition i X och OpenGL i KWin utan resultat. Har troligen provat mer än så, men som sagt, utan resultat. Xorg.0.log innehåller inget som ser ut att ge någon ledtråd, men här är .xsession-errors:
Har någon ett förslag på vad jag kan göra?

KDE-version: 4.10.3-1
Kärna: linux-ck-atom 3.8.12-1
Dist: Arch
Citera
2013-05-10, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Jag uppdaterade nyligen KDE och kärnan (linux-ck-atom) och nu vägrar KDE starta. XFCE och LXDE startar däremot, så problemet kan inte ligga i X utan i KDE. Jag har provat att starta om utan resultat, har raderat /tmp/ksocket-* och ~/.kde4/socket-* utan resultat, har bytt namn på ~/.kde och ~/.kde4 utan resultat, har inaktiverat composition i X och OpenGL i KWin utan resultat. Har troligen provat mer än så, men som sagt, utan resultat. Xorg.0.log innehåller inget som ser ut att ge någon ledtråd, men här är .xsession-errors:
Har någon ett förslag på vad jag kan göra?

KDE-version: 4.10.3-1
Kärna: linux-ck-atom 3.8.12-1
Dist: Arch

socket-fuckup, really?

Det andra feta, har du tittat vad som står på den raden? Med tanke på att du kör Arch misstänker jag att du redan har det, men det är det enda jag kan bidra med...
Citera
2013-05-10, 13:34
Medlem
Kapten Kagges avatar
Arch är väl baserat på Gentoo? I Gentoo beror det ofta på att något runtime-lib beroende har hamnat ur fas, vilket kan kontrolleras med revdep-rebuild. Om det är samma i Arch vet jag dock inte.
Citera
2013-05-10, 13:38
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Örfil
socket-fuckup, really?
Ja, min dator är döpt efter datorn FUCKUP i Illuminatus!-trilogin. Så det ska stå fuckup där.

Citat:
Ursprungligen postat av Örfil
Det andra feta, har du tittat vad som står på den raden? Med tanke på att du kör Arch misstänker jag att du redan har det, men det är det enda jag kan bidra med...
Den raden är just det som står sen: kwrapper4 ksmserver $KDEWM $KSMSERVEROPTIONS

Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Kagge
Arch är väl baserat på Gentoo? I Gentoo beror det ofta på att något runtime-lib beroende har hamnat ur fas, vilket kan kontrolleras med revdep-rebuild. Om det är samma i Arch vet jag dock inte.
Tror inte det är baserat på Gentoo, lika lite som Gentoo är baserat på Slackware.
Citera
2013-05-10, 13:42
Medlem
Kapten Kagges avatar
Citat:
Tror inte det är baserat på Gentoo, lika lite som Gentoo är baserat på Slackware.

Ja jag blandar nog ihop saker tror jag.
Citera
2013-05-10, 14:08
Medlem
TorrentLovers avatar
Ta bort .kde-mappen.
Kod:
cd ~; rm -rf  .kde*
Starta om så borde det fungera.

Om inte, kolla filrättigheterna. Vanligt problem, att man råkat köra någonting som root, så tar root över ägandet, och då vägrar vissa saker fungera.

Källa: http://lists.fedoraproject.org/piper...il/080321.html
Citera
2013-05-10, 14:23
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Kagge
Ja jag blandar nog ihop saker tror jag.
Det är visst baserat på CRUX.
Citera
2013-05-10, 15:07
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Ta bort .kde-mappen.
Kod:
cd ~; rm -rf  .kde*
Starta om så borde det fungera.

Om inte, kolla filrättigheterna. Vanligt problem, att man råkat köra någonting som root, så tar root över ägandet, och då vägrar vissa saker fungera.

Källa: http://lists.fedoraproject.org/piper...il/080321.html
Som sagt fungerade det inte med att byta namn på .kde och .kde4 så att radera dem hade inte gjort någon skillnad.

Men nu är det löst iaf med lite hjälp från Zom, problemet var att en full disk fuckade upp en paketuppdatering, så jag installerade om qtwebkit och nu funkar det som det ska.
Citera
2013-05-10, 15:18
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Som sagt fungerade det inte med att byta namn på .kde och .kde4 så att radera dem hade inte gjort någon skillnad.

Men nu är det löst iaf med lite hjälp från Zom, problemet var att en full disk fuckade upp en paketuppdatering, så jag installerade om qtwebkit och nu funkar det som det ska.
Hahahaha! Full disk.
Inte lätt då. Har också råkat ut för samma problem, fast då i virtuella maskiner.

Citat:
"Nähä, varför fungerar inte detta då nu?"
*Googlar i timtal, men ingenting fungerar*
Kollar disken
Disk full!
Citera
2013-05-10, 19:18
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Hahahaha! Full disk.
Inte lätt då. Har också råkat ut för samma problem, fast då i virtuella maskiner.
Som adequate skrev så var problemet inte att disken var full när vi felsökte, utan att den var full under paketuppgraderingen. Alla filer som skulle skrivas till hårddisken kunde inte skrivas, så pacman tvärdog och fuckade ur. adequate rensade utrymme och fortsatte uppgraderingen, men eftersom det aktuella paketet var registrerat som installerat i pacmans databas så blev det ignorerat (det var ju trots allt "up to date"). Problemet då var att vissa filer ur qtwebkit saknades när KDE försökte starta, så varför den gnällde på att socketen inte kunde ansluta förstår jag inte.

pacman ska dessutom kontrollera tillgängligt utrymme innan den påbörjar en uppgradering, men tydligen är det kanske inte helt implementerat eller något.

Så felet i sig var inte att hårddisken var full, utan att filer saknades. Att de saknades berodde på en feloperation som uppstod som konsekvens att av hårddisken var full under en uppgradering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in