2013-05-09, 22:36
Medlem
Går i tankarna på att köpa ett akvarium. Det jag siktat in mig på är på 1100 liter. Jag bor på 2:a våningen i ett hyreshus. Kommer akvariet att braka igenom golvet?
Citera
2013-05-09, 22:38
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Nej.
Citera
2013-05-09, 22:41
Medlem
Det kommer hålla utan kymmer. Fråga fastighetssköyaren för säkerhets skull bara
Citera
2013-05-09, 22:45
Medlem
StanceCarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornFg
Går i tankarna på att köpa ett akvarium. Det jag siktat in mig på är på 1100 liter. Jag bor på 2:a våningen i ett hyreshus. Kommer akvariet att braka igenom golvet?
Att ställa in ett akvarium på närmare 1 ton på ett bärande tak som vanligtvis ska tåla cirka 850-900 kilo i de flesta fall är inte så värst smart..
Personligen så skulle jag inte chansa, jag menar ifall det skulle braka igenom golvet och rasa ner i lägenheten under och kanske till och med bli vållande till annans död?
Citera
2013-05-09, 22:47
Medlem
StanceCarss avatar
Fast nu tänkte jag bara på det negativa som det är en liten chans till att det ska hända.
Citera
2013-05-09, 22:50
Medlem
localeyes avatar
Om du gör det, så se till att du har en försäkring som täcker skador vid en evt. läckage eller annan skada.
Du kan ju evt. sikre dig med en stor kraftig skiva på gulvet så vikten fördelas över en störra yta.
Citera
2013-05-09, 22:58
Medlem
Golvet håller såvida det inte är ett hus byggt i trä.
Dock så bör du tänka på vad som skulle hända om akvariet gick sönder. 1000 liter vatten lär skuldsätta dig livet ut.
Citera
2013-05-09, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av localeye
Om du gör det, så se till att du har en försäkring som täcker skador vid en evt. läckage eller annan skada.
Du kan ju evt. sikre dig med en stor kraftig skiva på gulvet så vikten fördelas över en störra yta.

alltså, planen kan väl inte vara att ställa akvariet på en pinne.
det har den bottenarea det har liksom.
Citera
2013-05-09, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StanceCars
Att ställa in ett akvarium på närmare 1 ton på ett bärande tak som vanligtvis ska tåla cirka 850-900 kilo i de flesta fall är inte så värst smart..
Personligen så skulle jag inte chansa, jag menar ifall det skulle braka igenom golvet och rasa ner i lägenheten under och kanske till och med bli vållande till annans död?
Så du menar att om man har fest och 10 tjocka polare kommer över så rasar golvet ner till grannen?.
Möjligtvis i en gammal träkåk från början av 1900-talet. Nä inte ens då om inte kåken är rutten.
Citera
2013-05-09, 23:03
Medlem
localeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
alltså, planen kan väl inte vara att ställa akvariet på en pinne.
det har den bottenarea det har liksom.
Ja och den bottenarea kan man öka vid att ha en tjock skiva på golvet som är störra än akvariets bottenarea, det vill resultere i mindre kg per m2/cm
Citera
2013-05-09, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av localeye
Ja och den bottenarea kan man öka vid att ha en tjock skiva på golvet som är störra än akvariets bottenarea, det vill resultere i mindre kg per m2/cm

det tror jag på när jag ser det.
i min bok så kommer inte trycket att fördela sig så att säga utanför akvariets bottenyta om denna är plan.
Citera
2013-05-09, 23:17
Medlem
localeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
det tror jag på när jag ser det.
i min bok så kommer inte trycket att fördela sig så att säga utanför akvariets bottenyta om denna är plan.
Okay Varför är det man skall lägga sig ner på isen när man skall rädda en person som är gått gennom isen ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in