• 1
  • 2
2016-05-03, 16:23
Medlem
vivalalegions avatar
En ensam soldat ska ha kommit stapplande till Ljungdalen flera dagar efter nyåret. Totalt sönderfrusen ska han där sedan ha avlidit. Jag har aldrig hört att han gått igen, men man fann hans grav för några år sedan då man byggde om bron i byn.

Det har väl inte så mycket med spökerier att göra men historien lockar mig ändå. Bara att föreställa sig vad knekten genomgick dom där dagarna innan han nådde Ljungdalen får mig att rysa.
Citera
2025-01-09, 16:45
Medlem
Ördögs avatar
Jag har sökt lite i gamla tidningsårgångar och fått korn på ett par texter, som eventuellt handlar om spökande karoliner från dödsmarschen över fjällen. Hela artiklarna kan endast läsas på vissa bibliotek, är det möjligen någon annan FB-skribent som har en sådan möjlighet? Vid sökning från en vanlig hemdator får man bara fram ett gytter av ord.

https://tidningar.kb.se/l4xcv46x2bb30b7/part/1/page/11 (Hudiksvallstidningen 1962-01-13)

Spöken störde nattsömn vid 11-milafjällvandring
Ungt, norskt par i Armfeldts spår
fotvandra i karolinernas spår de 11 milen över fjällen
vidare tills Solveig och Reidun följt karolinvägen fram till svenska gränsen.
Det blev dåligt med nattsömnen den natten. Marschen gick vidare tills
över fynden av mässingknappar ur de armfeldtska uniformerna samt flinta ur soldaternas gevär
gången i sitt liv har de hört spöken och den upplevelsen glöm.
Här kämpade sig Karl Gustav Armfeldt och hans karoliner fram i sträng köld
uppgift att intaga Trondheim och soldaterna befann sig på återtåg. Nyårsdagen 1719
https://tidningar.kb.se/s8d6hpqpqp626dt1/part/2/page/7 (Barometern 1970-12-22)
det är alltså en av dina många spökhistorier? Men som du vet, så har jagvill inte påstå att det är en spökhistoria, men att det är en rätt besynnerligavsnitt i den som berör Armfeltskarolinernas ödeståg över gränsfjällen 1719. Det var rätt kallt
Senast redigerad av Ördög 2025-01-09 kl. 16:50.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in