2013-05-08, 21:39
Avslutad
Jag ska till min psykiater snart, o jag måste ha mer sömnmedel. Nu tar jag 120 mg (3 ml) Theralen, samt 4 mg Iktorivil och 4 mg Haldol till kvällen. Men det tar typ 4 timmar för mig att somna. Om jag tar mina mediciner runt 19-tiden, så somnar jag kanske runt 23-00-tiden.

Inte säkert att han vill skriva ut Imovane, men han skriver ut hur mycket Iktorivil som helst. Men jag vill bara sova... Kanske är Propavan bättre? Om jag tar det typ 2 timmar innan jag går o lägger mig. Har haft både Imovane o Propavan tidigare, men minns inte hur de fungerade...

Spelar 7,5 mg Imovane någon roll om man redan tar 4 mg Iktorivil? O är Propavan korstolerant med Theralen?
Citera
2013-05-08, 21:49
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Imovane fungerar bra ihop med Theralen.
Citera
2013-05-08, 21:51
Medlem
Loquitas avatar
Vad är jobbigast? Att inte kunna somna eller att vakna under natten? (Om du nu gör det?) Hade det tagit mig 4 timmar att ens börja sova hade jag valt imovanen.
Citera
2013-05-08, 21:53
Medlem
localeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag ska till min psykiater snart, o jag måste ha mer sömnmedel. Nu tar jag 120 mg (3 ml) Theralen, samt 4 mg Iktorivil och 4 mg Haldol till kvällen. Men det tar typ 4 timmar för mig att somna. Om jag tar mina mediciner runt 19-tiden, så somnar jag kanske runt 23-00-tiden.

Inte säkert att han vill skriva ut Imovane, men han skriver ut hur mycket Iktorivil som helst. Men jag vill bara sova... Kanske är Propavan bättre? Om jag tar det typ 2 timmar innan jag går o lägger mig. Har haft både Imovane o Propavan tidigare, men minns inte hur de fungerade...

Spelar 7,5 mg Imovane någon roll om man redan tar 4 mg Iktorivil? O är Propavan korstolerant med Theralen?
Mig vetlig så är Theralen mer en milt lugnande än sömn givande medicin..
Sen att du kan få hur mycket du vill av Iktorivil beror nog på att den inte är beroende främkallande.
Jag får sen ca 15 år tillbaka Imovane utskrevet utan problem, normalt somnar jag efter ca en ½ timma, så de fungera mycket bra för mig och även de är beroende främkallande har jag inte problem med dem, då så snart jag kännar av att jag måste ta mer av dem för att somna, stoppar jag med dem helt med det problem det ger, men då efter ett par dygn börjar jag igen på normal dos, vilket är 1 tab för min del. Detta har gjort att jag aldrig har blivit beroende av dem och får dem utskrevet utan problem.
Citera
2013-05-08, 21:56
Medlem
Macgarvers avatar
Hur menar du med att det tar 4 timmar och somna, ligger du vaken i sängen så länge?
Personligen tror jag varken propavan eller imovane gör så speciellt mycket. Du tar redan så mycket sederande mediciner och att lösningen skulle ligga i mer meds har jag mycket svårt att tro.

Hur länge sover du per dygn? Motionerar du något? Arbetar du?
Citera
2013-05-08, 22:00
Medlem
failures avatar
Du är nog så pass tolerant mot H1-antagonister iom theralenet så att propavanet inte har någon sedativ effekt alls, ja det borde absolut finnas en korstolerans där. Risken med zopiklon är ju rebound insomnia, men om du bara ska ta det då och då så kan det ju fungera. Eller att variera theralenet med något annat, toleransen går ner rätt fort har jag för mig. Man brukar väl säga att zopiklon somnar man på och propiomazin sover man på.
Citera
2013-05-08, 22:02
Medlem
TS undrar över korstolerans mellan alimemazin och propiomazin. Det förefaller inte troligt. Att det ena triggar igång en desensitisering för det andra genom receptormodifiering eller enzyminduktion, och vad mer?

Däremot verkar de mäktiga doserna TS anger för narkotiska medel vara tydliga tecken på beroende. TS borde fråga sig - eller kanske redan insett - att tolerans uppkommit av de medlen och att avgiftning förmodligen borde genomföras.

Jag blir smått förbannad på alla som klagar på sömnen när de trugar på sig mammutdoser av flera läkemedel. ALLA kan sova, bara vänta in sömnen. (Visst, en per tiotalsmiljoner, hundratalsmiljoner, har familjär insomni.)
Senast redigerad av Kinuski 2013-05-08 kl. 22:06.
Citera
2013-05-08, 22:11
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag blir smått förbannad på alla som klagar på sömnen när de trugar på sig mammutdoser av flera läkemedel. ALLA kan sova, bara vänta in sömnen. (Visst, en per tiotalsmiljoner, hundratalsmiljoner, har familjär insomni.)

Visst somnar alla efter ett tag, men vissa kan bli rent psykotiska om de inte får sova regelbundet. Sömnmedicin ska man helst vara rätt sparsam med överlag då man vill ha effekt när man verkligen behöver det.
Citera
2013-05-08, 22:23
Medlem
AllaBarnensFars avatar
propavan suger, speciellt då du tar så mycket annat skoj så kommer du nog få tolerans rätt snabbt. Skulle kört imovane eller stilnoct, det funkar alltid, nästan.

Enligt min sambo så kan propavan fungera jättebra jättelänge för vissa, men för mig gav dom effekt 3 nätter.
Citera
2013-05-08, 22:34
Medlem
lillaliss avatar
Jag hade 3,5 mg Imovane vid behov en period. Hjälpte inte ett skit så jag ökade dosen till 14 mg på eget bevåg och det gjorde ingen skillnad mer än den oerhörda bismaken jag fick i käften hela dagen efteråt. Rekommenderar inte Imovane!
Citera
2013-05-08, 23:08
Medlem
lithionits avatar
Propavan är i min mening bara skit, jättejobbiga biverkningar och knappt någon sömngivande effekt allls - förutom dagen efter när man får en satans cp-hangover.

Dessutom så är propavan i grund och botten ett neuroleptika, så inte bra att lägga till det till haldol och theralen (theralen är också neuroleptika) så du står på 3 neuroleptika samtidigt.

Har du fått tolerans mot theralen? Imovane är bra men inte så bra att blanda med benzo.
Citera
2013-05-08, 23:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Loquita
Vad är jobbigast? Att inte kunna somna eller att vakna under natten? (Om du nu gör det?) Hade det tagit mig 4 timmar att ens börja sova hade jag valt imovanen.
Just nu är det att somna. Innan jag höjde dosen Theralen, så vaknade jag typ varannan timme o gick upp o rökte en cigg.

Citat:
Ursprungligen postat av Macgarver
Hur menar du med att det tar 4 timmar och somna, ligger du vaken i sängen så länge?
Personligen tror jag varken propavan eller imovane gör så speciellt mycket. Du tar redan så mycket sederande mediciner och att lösningen skulle ligga i mer meds har jag mycket svårt att tro.

Hur länge sover du per dygn? Motionerar du något? Arbetar du?
Jo, jag ligger vaken i 3-4 timmar, har kommit igång med motionen nu när vädret har blivit bättre. Men nej, jag arbetar inte, är sjukpensionär.

Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Propavan är i min mening bara skit, jättejobbiga biverkningar och knappt någon sömngivande effekt allls - förutom dagen efter när man får en satans cp-hangover.

Dessutom så är propavan i grund och botten ett neuroleptika, så inte bra att lägga till det till haldol och theralen (theralen är också neuroleptika) så du står på 3 neuroleptika samtidigt.

Har du fått tolerans mot theralen? Imovane är bra men inte så bra att blanda med benzo.
Ja, det är det som är frågan... Jag har haft 15 mg Imovane tidigare, men det var när jag var 17-18 år, jag är 32 idag. Så jag minns inte. Förutom för nått år sen då mina polare skulle skoja med mig o la Imovane i min öl på krogen. Har bara hört i efterhand, att nån skulle smälla en fyrverkeripjäs i parken. Precis innan den smällde så vrålade jag; -Allahu Akbahr! BOOM! O sen skrek jag åt polisen, hjälp terrorister i parken!

Propavan hade jag 75 mg som mest, 3 tabletter. Men minns inte heller hur de fungerade. Bara att de var bättre än inget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in