2013-05-08, 18:19
Medlem
Jag och min sambo bor tillsammans i en 2:a i en förort, vi trivs bra här. Men vi har våra jobb på andra sidan stan och funderar på att skaffa barn, därför är vi sugna på att köpa en 3:a (som ligger på 2,3-2,5 mille). Då min sambo inte har så mycket pengar sparade och jag har c:a 100 k på banken.

Jag kan tänka mig att utnyttja 50 k i kontantinsats, sen behöver vi ytterligare 175 k till kontantinsats att låna till. Vi har inga släktingar vi kan låna av eller så, så är det möjligt att låna till både kontantinsats och bostad?

Både jag och min sambo har tills vidare-anställningar (hon, deltid) utan tidigare lån och har skött vår ekonomi tidigare. Att låna ihop till hela summan kommer inte vara möjligt.

Hur gör vi?
Citera
2013-05-08, 18:29
Medlem
Aimberts avatar
Det är möjligt att låna även till kontantinsatsen (lån utan säkerhet, s.k. blancolån), men då topplånet/kontantinsatsdelen inte kommer vara behäftat med säkerhet i huset kommer banka kräva att ni har bra möjligheter att betala räntan. Vad tjänar ni tillsammans?

I ena stycket undrar du om "är det möjligt att låna till både kontantinsats och bostad?" och i nästa säger du "Att låna ihop till hela summan kommer inte vara möjligt.". Vad menar du? Menar du spara i sista stycket?
Citera
2013-05-08, 18:29
Medlem
sharkbaits avatar
I praktiken finns det inga problem att ta ett lån för kontantinsatsen men finns faktiskt ett syfte med varför man just kräver en kontantinsats.
Senast redigerad av sharkbait 2013-05-08 kl. 18:39.
Citera
2013-05-08, 18:47
Medlem
DVDGs avatar
Låter ju inte så smart i mina örön. Vad fan behöver ni större, barnet är som jag förstår det inte ens planterat!!? Dessutom inte ens heltid. Tänk även på att barn inte är en rättighet, det innebär fler skyldigheter, som att t.ex. kunna få fram mat på bordet. Jag råder er att hyra/köpa ngt för runt millen utanför stan fast på rätt sida. Prata igenom med en banktjänsteman iaf först så att de kan räkna på om ni öht har råd med att låna så mycket innan ni gör något!!
Citera
2013-05-08, 18:54
Medlem
spajdamans avatar
Det är ju det här som har varit kritiken mot den nya 15%-kontantinsatsregeln. Att folk tar dyra blancolån istället.

Det är verkligen inte optimalt men det är ju rätt vanligt och har man inga andra möjligheter så är det så man får göra.
Citera
2013-05-08, 21:46
Medlem
Blancolån, men det beror på hur er ekonomiska situation ser ut. Utan säkerhet blir inkomstkravet högre.
Citera
2013-05-09, 10:52
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Först måste ni se till så att ni har råd att betala ränta och amorteringar för bostadslån, samt avgift+driftkostnader. Inte bara nu när räntan ligger runt 3 procent, utan också om den skulle dubblas.

2 500 000 kr - 375 000 kr = 2 125 000 kr
2 125 000 * 0,03 = 63 750 kr i årsränta. 5313 kr i månadskostnad, enbart ränta för bottenlånet första året.
Senast redigerad av VonKnorrhane 2013-05-09 kl. 10:57.
Citera
2013-05-09, 21:53
Medlem
Detta är en dyr och oansvarig affär imo
Citera
2013-05-10, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spajdaman
Det är ju det här som har varit kritiken mot den nya 15%-kontantinsatsregeln. Att folk tar dyra blancolån istället.

Det är verkligen inte optimalt men det är ju rätt vanligt och har man inga andra möjligheter så är det så man får göra.

Kan hålla med om att detta är nackdelen och drabbar oftast yngre. Samtidigt får man väl se det som en fingervisning om att man inte har råd och istället får vänta. Problemet är ju egentligen inte de 15% som måste upp utan det är ju de obskyrt höga bostadspriserna!

TS: Låter som en VÄLDIGT dum idé som jag alltid avråder starkt ifrån!
Citera
2013-05-10, 19:40
Medlem
Utan att veta era inkomster och utgifter eller er ålder mm som kan avgöra en deli det här fallet så får rådet bli att tokspara. Det är tråkigt men det funkarfaktiskt. När vi skulle köpa vårt hus från en hyresrätt snålade vi på allt i 1,5 år. Jag lite längre eftersom det ligger mer i min personlighet, men hur som helst så kunde vi med två alldagliga löner (då ca 22kkr före skatt vardera) spara över 12kkr i månaden. Det blir mycket på ett år det. Tack vare vår bevisade skötsamhet med ekonomin fick vi riktigt bra villkor trots att vi saknade ca 50kkr av en kontantinsats på lite drygt 300. Spara så gott det går, köp sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in