2013-05-23, 21:48
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Polisen rubricerar det som mord, alltså har de hittat onaturlig dödsorsak. Dvs inte orsakad av t ex fall. En styckning efter en olyckshändelse bör väl bara innebära brott mot griftefriden?

Ja det borde bara brott mot griftefriden, men även hur olyckshändelsen gick till borde spela roll. Ett slag mot huvudet kan indikera ett mord men även en olyckshändelse t.ex.

Det är fullt möjligt ja, att de redan nu fått dödsorsak på henne.
Citera
2013-05-23, 21:48
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FistOfFury
Nej trolig styckningsplats är LÄGENHETEN.

Stugan är intressant för utredarna därför att det var ett ställe som GM förfogade över, den skulle kunna innehålla annan bevisningen som är kopplat till brottet på något annat sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Om det hade varit lägenheten borde man väl ha tagit in honom tidigare?

Tror inte man vill riskera ett för tidigt gripande. Dom verkar ju redan ha förhört den anhållne tidigare och tydligen räckte inte det. Åklagaren verkar ha velat ha mer resultat först.

Polisen sa väl igår att dom väntade resultat från en andra rättsmedicinsk undersökning, som skulle komma i morse (NSD) Kanske är det ett sådant resultat som inverkade i åklagarens beslut om anhållandet i morse.

Och med dom tidiga resultaten så avses inte obduktion eller identifiering, utan det kan ju finnas andra undersökningsresultat.
Citera
2013-05-23, 21:49
Medlem
slaskpacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför styckades kroppen isf? Den hade gått att transportera ostyckad och osedd till en bil. Det är en helt annan sak i ett trapphus i ett flerfamiljshus.

Tror att när likstelheten börjar inträda efter ca 3 tim så blir kroppen omöjlig att hantera och väldigt svår att försöka bända in i ett bagageutrymme t ex. Att vänta ut stelheten tar ca 36 tim.

Därför tror jag att kroppen styckades inom 2 dygn efter dödsfallet/mordet, och det i syfte att kunna transportera den bort från själva mordplatsen.
Citera
2013-05-23, 21:49
Medlem
Jag skulle inte bli förvånad om ytterligare personer kommer att anhållas i detta.
Om riksmordkommissionen/rikskrim är med och stöttar upp i utredningen så tror
jag inte KJ klarar av att hålla masken någon längre tid. Skulle det finnas en anstiftare och/eller medhjälpare i detta, i bakgrunden så kommer KJ lägga denne i förhör.

Jag noterar som alla andra att KJ är gripen och anhållen. Dock vill jag hålla öppet för att mer kan
komma att uppdagas i detta fallet. Tycker det finns saker som fortfarande stinker i detta, alldeles oavsett dagens gripande.

Tror inte att alla stenar har vänts än och KJ:s relation till andra människor i "byn" är inte fullt ut kända.
Citera
2013-05-23, 21:50
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Polisen rubricerar det som mord, alltså har de hittat onaturlig dödsorsak. Dvs inte orsakad av t ex fall. En styckning efter en olyckshändelse bör väl bara innebära brott mot griftefriden?

Så behöver det nog inte vara - snarare är det nog så att om en försvunnen person hittas styckad så blir det närmast automatiskt mord som brottsrubricering. Detta kan ändras senare om åklagare inte kan styrka hur dödsfallet gått till.

Ni som är yngre kanske inte minns eller har läst om den numer avlidne gangstern Maximilian Kartaschev. Han dömdes först till livstids fängelse 1997 för mord på sin sambo (kroppen styckades också),men domen upphävdes senare och vid omtag i tingsrätten friades han då det inte ansågs kunna styrkas att sambon verkligen blivit mördad. Istället blev han bara dömd för brott mot griftefriden. Lite samma sak med Mats Alm förstås - även där drev ju åklagaren tesen att det var mord, men rätten ansåg inte att det gick att styrka dödsorsaken och även Alm kom som bekant undan med ett griftefridsbrott.
Citera
2013-05-23, 21:51
Medlem
Buddisch13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
Tror inte man vill riskera ett för tidigt gripande. Dom verkar ju redan ha förhört den anhållne tidigare och tydligen räckte inte det. Åklagaren verkar ha velat ha mer resultat först.

Polisen sa väl igår att dom väntade resultat från en andra rättsmedicinsk undersökning, som skulle komma i morse (NSD) Kanske är det ett sådant resultat som inverkade i åklagarens beslut om anhållandet i morse.

Och med dom tidiga resultaten så avses inte obduktion eller identifiering, utan det kan ju finnas andra undersökningsresultat.

Ja KJs mobil kanske har varit i området vid fyndplatsen vid tidpunkter som e intressanta tex eller så är det spår från lägenheten
Citera
2013-05-23, 21:52
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Eftersom Sverige är ett rättsland krävs det att man är minst "skäligen misstänkt" för att göra en husrannsakan med tillhörande teknisk undersökning. Polisen har mao ingen juridisk rätt att göra en undersökning innan bevisläget medger det.

Man ska dessutom vara på det klara med att det är en stor skillnad på det vardagliga uttrycket "vi misstänker att..." och de juridiska uttrycken "skäligen misstänkt" och "på sannolika skäl misstänkt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Misstankegrad

Har jag påstått något annat? Men den misstänktes lägenhet har genomsökts tidigare enligt tidningarna. Det är möjligt att KJ godkänt detta, vad vet jag.
Citera
2013-05-23, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vassruggen
Finns väl en möjlighet att någon eller några avsiktligt vill få det att verka som att killen är skyldig.

KJ är väldigt enkel att lägga misstankar på, med sitt uttalade intresse för militaria och paintball m.m.
Hoppas därför att han antingen erkänner, eller att det finns tillräckligt mycket tekniska bevis för att ställa det utom rimligt tvivel att han är skyldig...

Skulle vilja veta mer om incidenten med KJ's hund, om det som skrivits är sant tycker jag det är mycket konstigt att som förälder inte överväga terapi för sin son?
Något som dör av en elektrisk chock blöder ingenting, och en styckad/ihjälslagen hund borde vara mycket oroväckande i en förälders ögon...
Citera
2013-05-23, 21:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asshat
/.../ "I förhör nekar han till brott men åklagarna säger att det har framkommit en del i den rättsmedicinska undersökningen som talar mot honom. Exakt vad vill åklagare Anna Bergström inte gå in på."
Det bör alltså vara undersökningen av de avskrapade underbenen man syftar på (för själv hade han väl vid gripandet i dag knappast hunnit genomgå någon sådan undersökning?):
https://www.flashback.org/sp43583730

Har han experimenterat med en svets, skärbrännare el. likn.?
Citera
2013-05-23, 21:55
Medlem
Med tanke på polisens inkompetens här i Norrbotten i samband med andra mordutredningar så hoppas jag att dom tagit in specialhjälp söderifrån när dom gör de tekniska undersökningarna i bilar, stuga och boende hos den misstänkte.

Enda gången dom lyckats någorlunda bra var i fallet med Caroline för något år sedan.

Fan vad sjuka människor det finns! Jag hoppas dom har tillräckligt med bevis för att fälla mördaren och att han får det riktigt jobbigt i fängelset. Men min gissning är att han blir sjukförklarad och får sitta och knapra piller i något år innan han släpps på fri fot igen.
Citera
2013-05-23, 21:55
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Men snälla, detta har det spekulerats i tråden om i tråden i nästan två veckor nu. Skulle inte förvåna mig om det är mer än 100 amatördetektiver som skrivit inlägg på detta tema. Inte kan du väl på allvar tro att det här inte redan är tröskat till leda, utan att du skulle komma med någon slags ny vinkling?

För övrigt finns ingen som helst känd koppling mellan den nu anhållne "KJ" och kvinnan "AN" och då polisen inte har någon annan misstänkt heller så förstår jag inte riktigt vad poängen med ditt fantiserande skulle vara.

Kommissarie stavas för övrigt med två M och om du hade haft en susning om den klara logik och stringens som den riktige Martin Beck (dvs Sjöwall/Wahlöös figur i böckerna och inte senare, halvkassa massproducerade filmer) besatt som utredare och polis så hade du skämts för att skriva ett så dumt inlägg.

Historien om 2 m i kommissarie avklarades för nästan 3 år sedan, finns en historia bakom det.
Utöver diverse pladder angående böcker,filmer så har Du ju inte lyckats producera ett förbannat inlägg med fakta.
Som den tönt Du är så tycker jag att Du skall titta på min historik så lär Du förstå att jag har avslöjat ett och annat i FB.
Citera
2013-05-23, 21:56
Medlem
Flash-Gordons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilsonFisk
Är det någon som har en sparad bild på KJ? Eftersom hans facebook är nerstängd så kan jag inte hitta.

Denna har länkats till tidigare här:

http://i.imgur.com/0kQSMVn.jpg

Kan inte garantera att det stämmer.

Kanske någon annan kan bekräfta el dementera?

Vad heter han egentligen KJ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in