2016-09-06, 21:08
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Nej, vittnesmål med tipsare ID 1561 verkar inte omfattas av 15 kap. 2 § OSL, förutom möjligen namn och arbetsplats, och därför har det också lämnats ut till advokat JK.

Bra att du håller med om att polis/åklagares hantering av tipsare med ID 1561, är felaktig.

Citat:
Eftersom jag inte vet hur hanteringen av extra sidomaterialet gått till och om KJ verkligen inte haft möjlighet att ta del av det kan jag inte avgöra om något olagligt skett, men jag anser KJ ska ha tillgång till det efter sedvanlig sekretessprövning.

KJ borde haft tillgång till extra sidomaterialet INNAN rättegångarna. Inte efteråt. Eller vad tycker du?

Citat:
Jag inväntar en ingående redogörelse från bägge parter om deras syn på hur hanteringen av sidomaterialet gått till innan jag vill dra en välgrundad slutsats om huruvida något olagligt skett. Att du anser det vara en olaglig hantering förändrar ingenting. Jag litar mer på KR och advokat JK än du och varken KR, advokat JK eller någon annan med erkända juridiska kunskaper har ännu uttryckligen sagt att något olagligt skett, men förhoppningsvis kommer ett klargörande så småningom.
Jag försvarar inte hanteringen av extra sidomterialet, men avvaktar med egen slutsats i väntan på förtydligande från bägge parter.

Jo, indirekt så är det precis det du gjort. Bra du ändrat dig.

Citat:
Du erkänner dig också som endast lekman på det juridiska, så dina slutsatser är inte mer värda än mina.

Ja, jag kanske är en lekman, men jag lär mig snabbt.

Citat:
58 kap, 2 §, 5 p. gäller resning "om den rättstillämpning, som ligger till grund för domen, uppenbart strider mot lag". Jag ser inte att HR har uppenbart brutit mot lagen när den dömt KJ för att åklagren/polismyndigheten möjligtvis undanhållit vissa uppgifter för KJ.
Om något olagligt skett är det väl åklagaren/polismyndigheten dom ska lastas för det och inte HR.

Har jag någonsin påstått HR skall lastas i mitt resonemang? Missuppfattar du mig med flit eller är du bara korkad?

Citat:
Jag litar på advokat JK kompetens och har ingen anledning att ifrågasätta hans agerande i att göra ditt bästa för att KJ ska få resning. Det är ju du som påpekat advokatens slarv och inkompetens gällande ett flertal direkt resningsgrundande uppgifter som han missat/glömt ta med i resningsansökan, men för KJs skull tar jag för givet att du meddelat advokaten dina viktiga upptäckter.

Sluta tjafsa nu.
Vi är överens om att KJ har rätt till partsinsyn efter sekretessprövning av varje enskild uppgift och du anser att det (enligt dig) uppenbart olagliga vid själva hanteringen och döljandet av extra sidomaterialet är direkt resningsgrundande, men ändå inte en kärnpunkt som är värd att ta upp som en egen punkt i resningsansökan.
Jag litar på att advokatens omdöme när han inte uttryckligen kallar hanteringen för olaglig just för att den inte är uppenbart olaglig.
Sen är det inte omöjligt att det bidrar till en sammantagen helhet som ger KJ resning.

Vad är ditt problem? Om du verkligen läste mitt förra inlägg så skrev jag att Kyrö refererar till HELA paragraf 2 i resningsansökan. Jag till och med fetade det åt dig så du inte skulle missa det, men uppenbarligen lyckades du med att misslyckas i läsuppfattning.

Facit inför nästa akt kommer snart.
Citera
2016-09-06, 21:16
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Nej, precis. Men som vi tidigare kom överens om så betyder inte KJs utsaga så värst mycket, eftersom stackarn inte är som de andra barnen. Du kan inte använda hans uttryckliga antaganden som en källa på att det faktiskt var så, och oavsett vilket så spelar det ingen roll. Blodet sitter där det sitter, om bagaget var fullt av prylar när blodet kom dit så har det i slutändan bara en effekt: det gör en plantering än mindre trolig.

Problemet här är att KJ antar saker över huvud taget, och han lyckas anta precis fel saker hela tiden. När polisen upplyser honom att det är blod i hans bil, då blir han upprörd direkt. Det kan givetvis finnas många anledningar till blodstänk i en bil, och det allra vanligaste är nog inte att där fraktats en död människokropp. KJ lyckas däremot anta att blodet är mänskligt, att det är relevant för utredningen, att mängden är så stor att den behöver en särskild förklaring, att det sitter i bagageluckan och att det kommer från VB. Det förhörsledarna vet, och som du försöker förneka, är att ingen oskyldig reagerar som KJ gör.

Det är nämligen så, och det har påpekats av kriminologer i media otaliga gånger, att oskyldiga människor spekulerar inte, antar inte och förklarar inte saker som inte behöver förklaras. Att säga "det finns blod i din bil" till en person som exempelvis sysslar med slakt är som att säga "det finns bajs i blöjan" till en unge. Polisen upplyste inte KJ om vare sig mängden, platsen eller vems blodet var. Istället gav de honom en chans att förklara varför det fanns blod i bilen. KJ lyckas inte förklara, utan istället lyckas han anta precis allt det som jag räknat upp ovan och kommer farande med en förvirrad och dåligt förklarad planteringsteori och typ "hade det varit jag hade jag städat".

Enligt din logik borde KJ anta att blodet var omänskligt, från något annan än VB - när han just sitter häktad, misstänkt för mord på människan VB - för att i dina ögon framstå som oskyldig...?

Har du otur varje gång du tänker?
Citera
2016-09-06, 21:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Hur tänker du? Att hans ADD/Asperger gör honom synsk, och att denna klärvoajans förstärks av hans norrländska gener?

För det första så skrev jag att det var en seriöst ställd fråga, är det för mycket begärt att du svarar på frågan som den var ställd istället för att röra till saken med dina egna ord i en motfråga? Jag nämnde ingenting om synskhet och klärvoajans.

Jag menar precis vad jag skrev i frågan, kan du bara svara på den, känner du till någon forskning som ger svar?

Jag anser att vi bör se KJ:s uttalanden i förhör i skenet av att han har diagnoser och påstås vara säregen, och jag vill veta om man kan förvänta sig att han svarar på frågor som vem som helst av de personer som kriminologerna talar om.
Citera
2016-09-06, 21:23
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Enligt din logik borde KJ anta att blodet var omänskligt, från något annan än VB - när han just sitter häktad, misstänkt för mord på människan VB - för att i dina ögon framstå som oskyldig...?

Har du otur varje gång du tänker?

KJ antar över huvud taget, och det är det som är problemet. Hade blodet haft naturliga förklaringar hade han kunnat lämna en sådan, men nu kan han inte det. Det är så enkelt. Att han antar en massa information som han inte har blivit delgiven men som ändå stämmer gör det tyvärr inte lättare för honom, utan ger honom bara ännu mer att förklara.

Du kan inte använda det faktum att KJ sitter gripen för ett mord som ett bevis för att han faktiskt vet något, eller att han ens är skyldig.
Senast redigerad av judenheten 2016-09-06 kl. 21:31.
Citera
2016-09-06, 21:28
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
För det första så skrev jag att det var en seriöst ställd fråga, är det för mycket begärt att du svarar på frågan som den var ställd istället för att röra till saken med dina egna ord i en motfråga? Jag nämnde ingenting om synskhet och klärvoajans.

Jag menar precis vad jag skrev i frågan, kan du bara svara på den, känner du till någon forskning som ger svar?

Jag anser att vi bör se KJ:s uttalanden i förhör i skenet av att han har diagnoser och påstås vara säregen, och jag vill veta om man kan förvänta sig att han svarar på frågor som vem som helst av de personer som kriminologerna talar om.

Ja, det är för mycket begärt att få svar när du själv inte svarar på frågor. Frågor på det?

Varför ombeds vi lita på KJs utsagor när det är till hans fördel, men misstro dem när de är till hans nackdel? Kan du svara på det?
Citera
2016-09-06, 21:42
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Gäller det även personer med bokstavskombinationer och andra typer av funktionsnedsättning?

Jag frågar helt seriöst, finns det någon forskning som talar för att alla oskyldiga människor inte spekulerar, antar och inte heller förklarar saker som inte behöver förklaras, inklusive personer med funktionsnedsättning och säregna norrlänningar?

Min erfarenhet är att det är individens personlighet som är styrande när det gäller dina frågor. Kön, ålder geografisk uppväxt och psykiska diagnoser/funktionsnedsättningar har underordnad betydelse. Undantaget biopolära som är i manisk fas. Finns vissa personligheter som pladdrar på och till och med svarar på sina egna frågor. Sen finns det personer som svarar ja och nej fast man ställer öppna frågor.
Citera
2016-09-06, 22:10
Medlem
zero73s avatar
Citat:
KJ antar över huvud taget, och det är det som är problemet. Hade blodet haft naturliga förklaringar hade han kunnat lämna en sådan, men nu kan han inte det. Det är så enkelt. Att han antar en massa information som han inte har blivit delgiven men som ändå stämmer gör det tyvärr inte lättare för honom, utan ger honom bara ännu mer att förklara.

Du kan inte använda det faktum att KJ sitter gripen för ett mord som ett bevis för att han faktiskt vet något, eller att han ens är skyldig.

KJ antar saker som är självklara.

Polisen ber honom spekulera och lägger även orden i hans mun. Nedan är ett bra exempel på hur en korkad polis ställer ledande, spekulativa frågor - en förhörsteknik från stenåldern.

FUP s 1851-1853
Citat:
F2: Den är kanske inte så där jättestor, men jag…jag förstod inte riktigt det här. Så dum är jag, Kristoffer. Ja, jag vill gå tillbaka till tejpen där och det där att du säger att jag…j…att du beskriver…håller upp händerna och så att du biter…visar det…………visuellt hur du menar, att jag biter av en tejpen och…
H: Ja.
F2: Och då vill jag minnas att du säger att…ja, min DNA måste ju finnas där.
F2: Ursäkta en dum fråga, men är det…vad menar du…är det DNA på tejprullen…
H: Ja, det måste ju finnas DNA på tejpen.
F2: …eller DNA på tejp…
H: Ja, om det…………………………..
F2: …resterna som fanns ute i skogen på…på…på Vatchareeyas kropp?
H: Ja, det måste ju finnas på båda ställena.
F2: Okej.
H: Det är ju så jag gör när jag tar av tejp.
F2: Mmm.
H: För att vi…vissa tejper är mjuka och vissa är tejper är jättehårda så det har bli…bara blivit som en vana att göra det på alla.
F2: Det du säger nu…är ju i princip då du säger att den tejp som finns på hennes kropp som är anträffad…
F2: …det är en tejpbit som du har bitit av?
H: Ja, men om mitt DNA är på den så är det så säkert.
F2: Ja, men…hör du…hörde du jag ställde frågan?
F2: På något sätt så säger du själv spontant, att den tejpbit som finns på hennes kropp har du bitit av om DNA finns där?
H: Ja, alltså om det är så ni väljer att tolka det. Jag tänk…jag tänker mera på här att det enda sättet att bevisa att det inte är jag det är att titta på tejpen, är det DNA där? Nej. Ja, men då är det ju inte han som har gjort det.
F2: Men förklara för mig…
H: Hur du…
F2: …om det inte är du som har bitit av tejp…den här tejpbiten och………och så anträffar man DNA på tejpbiten. Nu säger jag helt teoretiskt.
H: Ehh…ehh…
F2: Är det också ett…ett villospår som nån har lagt ut det där?
H: Ingen aning. Men det är det enda sättet som jag…jag kan…det är det enda sättet som jag kan bevi…få er att liksom bevisa att det är inte jag.
F2: Får jag be dig att fundera lite grand. Du behöver inte svara något mer. Fundera lite grand på min frågeställning.
H: Jo, jag funderar. Jag har funderat klart.
F2: Okej.
H: Det är ditt sätt att tolka det. Men jag förklarade just min tolkning på den frågan. Om ni väljer att tolka det olika då…då är det upp till er.
F2: Nej, men jag ger dig…jag ger dig, tycker jag, en rimlig chans att…
H: Vad då………..
F2: …förklara på ett…på ett…
H: Förklara………………………
F2: …eftersom du är verbal och du kan förklara dig ganska bra tycker jag.
H: Ja, men jag förklarade ju.. hur jag resonerade när jag sa det.
F2: Mmm.
H: För det…det enda sättet med den där tejpen att se om det inte är jag, det är….finns min DNA på den.
F2. Då…? Då tänkte du…?
H: Finns min DNA på tejpbiten. Men jag har ju tagit…
F2: Men vad betyder det om det finns? ………………………
H: ……………..
F2: Om den finns där?
H: Om den finns där…ehh…nån…då har de hittat det på något sätt. Jag vet inte hur man får tag på DNA, men ni fick ju genom att svabba min mun, men så vitt som jag vet är det ingen som har gjort så, men jag har ingen aning. Hittar de inte det, om det…om ni hittar typ till exempel någon annans DNA, då är det ju…då är det ju klart. Då…då är det han som har gjort det.
F: Mmm
F2: Jag återupprepar frågan. Om vi hittar bara din DNA på tejpbiten…
H: Ja, men hur ska jag förklara det.
F: Mmm.
H: Hur ska jag förklara det?
F2: Men förstår du inte frågan? Den är en ganska allvarlig fråga?
H: Ja, då…det…när jag får en fråga som inte jag kan ha någon förklaring till då.
F2: Okej. Ja, men då tackar jag för svaret.

Nu hittade man inget dna från KJ på tejpen,så KJ hade rätt även på den punkten.
Citera
2016-09-06, 22:19
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Sju (7) personers bössor (AB hade sitt gevär invirad i en filt), väskor och camelpackar… Vad låg det i bagaget före upphämtningen – och var härbärgerade KJ då allt sitt skrymmande bagage?
Rättelse: Antal personer ska vara sex (6) - PA deltog ej i spelen.
Citera
2016-09-06, 22:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Bör tilläggas att du som vanligt spekulerar... den ena fantasin vildare än den andra.
  • Du vet ju inget om vad som låg i bagaget när, annat än vid polisens inventering.
  • Du vet inte vad som fraktades i bagaget respektive i bilens kupé.
Antar att du med ditt påpekande ej utesluter att VB kan ha beretts plats i kofferten den 4 maj.

Det är entydigt att 6 killars airsoftprylar stuvades in i just kofferten den 11 maj.
Citat:
Ursprungligen postat av kompisen RÅ, s. 1364
På fråga hur K:s bil brukar se ut säger R att det brukar ligga lite småsaker, han har för sig att han sett ngn arbetshandske och kanske någon skruvmejsel. Inte speciellt stökigt men någon mössa, vante eller något klädesplagg kanske man hittar.
Citat:
Ursprungligen postat av KJ, s. 1719
F2: Okej, vapnet har legat… har legat där sedan 11 maj. Spelet…
H: Det mesta är ju det som har legat där sen dess.
Citat:
Ursprungligen postat av s. 1751
K tillfrågas om han är medveten om att ett av hans gevär ligger i bagagerummet på den bil han äger. Ja han vet att det ligger där tillsammans med andra saker. Allt som ligger där och även geväret i fodralet har legat där minst sedan den 11 maj säger K då vi tävlade senast i Fallen Angel. K säger att bagagerummet alltid är låst speciellt när han förvarar sitt vapen där.
Citat:
Ursprungligen postat av JN, s. 1427
När han kommit i sin bil har han öppnat bagageluckan och tagit ut sin vattenflaska/militär vattenflaska som han bär på ryggen. Han har inte försökt dölja något i bilen och vad hon kan minnas fanns inget ytterligare i bagageutrymmet.
Senast redigerad av letsdoit 2016-09-06 kl. 22:27.
Citera
2016-09-06, 22:29
Medlem
Citat:
Du kan inte använda hans uttryckliga antaganden som en källa på att det faktiskt var så...

Bra, nu har vi kommit fram till en gemensam åsikt i alla fall. För det du precis sa gäller väl ändå i bägge riktningarna.

Så dina försök att vända hans uttalanden mot honom kan du sluta med nu.
Senast redigerad av L.D. 2016-09-06 kl. 22:32.
Citera
2016-09-06, 22:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Rättelse: Antal personer ska vara sex (6) - PA deltog ej i spelen.

Kan du på rak arm namnge alla sex personer vars pinaler stuvades in i KJ bil?

Det räcker med initialerna.
Citera
2016-09-06, 23:17
Medlem
Citat:
Bra att du håller med om att polis/åklagares hantering av tipsare med ID 1561, är felaktig.
Jag håller med om att polis/åklagare gjorde rätt som inte sekretessbelade hela innehållet i tipsare med ID 1561 enligt 15 kap. 2 § OSL utan lämnade ut det till JK/KJ. Att tipsarens namn och arbetsplats sekretessats med stöd av 15 kap. 2 § OSL har jag inget problem med (om det nu är därför de dolts)

Citat:
KJ borde haft tillgång till extra sidomaterialet INNAN rättegångarna. Inte efteråt. Eller vad tycker du
De uppgifter som inte omfattas av sekretess skulle han självklart haft tillgång till och eftersom det inte kunnat klarläggas huruvida han faktiskt haft det och redovisningen av sekretesskälen förefaller vara bristfällig är det bra att det görs omtag på sekretessen och därefter utlämning av uppgifter.

Citat:
Jo, indirekt så är det precis det du gjort. Bra du ändrat dig.
Nej, det har jag inte gjort.

Citat:
Har jag någonsin påstått HR skall lastas i mitt resonemang? Missuppfattar du mig med flit eller är du bara korkad
Ja, flera gånger. Du hävdar att döljandet av extra sidomaterialet är resningsgrundande med stöd av 58 kap, 2 §, 5 p. Såvitt jag förstår gäller den punkten resning om domstolen dömt i uppenbart strid mot lagen. Därför har jag flera gånger bett dig förklara varför du menar att HR ska lastas för en olaglighet du anser åklagare/polismyndighet gjort.

http://www.tfror.se/flink4.htm
Citat:
Rättegångsbalken 58 kap. 2 § p. 5 ”Sedan en dom i brottmål vunnit laga kraft, får resning beviljas till förmån för den tilltalade, om den rättstillämpning som ligger till grund för domen, uppenbart strider mot lag.”
Enligt förarbetena (prop. 1971:45 s. 91) handlar det om fall där domstolen klart misstolkat en lagbestämmelse och i fall då ett rättsligt resonemang uppenbart strider mot lag.
https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1563191/file/1566204.pdf&ved=0ahUKEwjs0YuFwPvOAhVBjCwKHabGBbwQF ggsMAc&usg=AFQjCNHngZ7lu-N-r97BaesXqTMlbm3FJg
Citat:
Den aktuella resningsgrunden avser enligt motiven fall där domstolen
förbisett en viss bestämmelse eller uppenbart misstolkat en särskild
bestämmelse.
Det anfördes vidare att bestämmelsen kan åberopas i fall då
rättstillämpningen, trots att den inte innefattat ett uppenbart förbiseende eller
misstag, vid resningsfrågans bedömande framstår som klart och
oemotsägligt oriktig.96
Det skall röra sig om en uppenbart lagstridig rättstillämpning vilket innebär
att bestämmelsen endast tar sikte på rättsfrågor. Sakfrågor, framförallt
sådana som berör bevisvärderingen i målet lämnas därmed utanför, även om
t.ex. en oriktig bevisvärdering leder till ett uppenbart oriktigt slutresultat

Så länge du hänför extra sidomaterialet som resningsgrundande enligt RB 58 kap, 2 §, 5 p ser jag inte annat än att du lägger HR till last för åklagarnas/polismyndighetens eventuella lagbrott vid döljande av material.

Hade du hänfört oklarheterna kring extra sidomaterialet till punkt 1 (brottsligt döljande) eller möjligtvis punkt 4 (ny bevisning) skulle jag förstå dig bättre.

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1563191/file/1566204.pdf&ved=0ahUKEwjs0YuFwPvOAhVBjCwKHabGBbwQF ggsMAc&usg=AFQjCNHngZ7lu-N-r97BaesXqTMlbm3FJg
Citat:
Enligt 58 kap. 2 § p.1 RB så får resning till förmån för en tilltalad beviljas
om någon ledamot av rätten, där anställd tjänsteman eller åklagaren med
avseende på målet har gjort sig skyldig till brottsligt förfarande eller
tjänsteförseelse
eller om något brott som har avseende på målet ligger
ombud, ställföreträdare eller försvarare till last, samt brottet eller
tjänsteförseelsen kan antas ha inverkat på målets utgång
Citat:
Resningsgrunden i 58 kap. 2 § p.4 /.../ Resning till förmån för en tilltalad får beviljas om någon omständighet eller
något bevis, som inte tidigare har förebringats, åberopas och dess
förebringande sannolikt skulle ha lett till att den tilltalade frikänts eller till
att brottet hänförts under en mildare straffbestämmelse än den som
tillämpats
Hoppas poletten trillar ned nu.

Citat:
Vad är ditt problem? Om du verkligen läste mitt förra inlägg så skrev jag att Kyrö refererar till HELA paragraf 2 i resningsansökan. Jag till och med fetade det åt dig så du inte skulle missa det, men uppenbarligen lyckades du med att misslyckas i läsuppfattning.
Lugn och fin nu.
I ditt ursprungliga inlägg fetade du punkt 5 i RB 58 kap, 2 § och jag har bett dig förklara hur du får ihop det. Läs nu citaten ovan i lugn och ro och förklara sedan sakligt och sansat så en lekman förstår hur den enligt dig påstått olagliga hantering av extra sidomaterialet kan hänföras till punkt 5 alternativt hur jag misstolkat RB 58 kap 2 § 5 p.

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Citat:
Facit inför nästa akt kommer snart.
Ja, jag ser fram emot Högsta Domstolens beslut.
Du som påstår dig veta mer och bättre än advokat JK behöver väl inget facit.

EDIT.
Du skrev att eftersom advokat JK i inledningen av resningsansökan refererar till hela 58 kap. 2 § RB är samtliga punkter i paragrafen inkluderade i resningsansökan.
Vilken lagfaren domare eller åklagaren har varit jävig så det påverkat målets utgång?

58 kap, 2 § 2p:
Citat:
om någon lagfaren domare eller åklagaren har varit jävig och det inte är uppenbart att jävet har saknat betydelse för målets utgång
Senast redigerad av Prudent 2016-09-06 kl. 23:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in