2014-12-18, 03:20
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han raderade alla av misstag. Han skulle radera enstaka avsiktligt.

Det skulle faktiskt underlätta om du lyssnade på TR-förhören någon gång.

Jag är inte så intresserad av hans lögner i tingsrätten - jag tycker det är fullt tillräckligt att läsa hur han ljuger och ändrar sig i förhören ...
Citera
2014-12-18, 08:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför skulle åklagaren vara intresserad av hur ett vittne väljer att sortera bland sina SMS?
Jag diskuterar inte sortering av SMS, jag pratar om lagring av SMS.
Citat:
Jag är inte så intresserad av hans lögner i tingsrätten - jag tycker det är fullt tillräckligt att läsa hur han ljuger och ändrar sig i förhören ...
Synd, för det är det han säger i domstolarna som domstolarna bedömer. Men då vet jag, du vet alltså inte vad du pratar om när vi diskuterar vad han sa i domstolarna.
Citera
2014-12-18, 08:13
Moderator
OYs avatar
Citat:

Känner du ens till vad en skadlig alkoholkonsumtion kan göra med närminne och långtidsminne samt humör och lite annat smått och gott, dille och tuppjuck eller ej?

Du anser att KJ ljuger, har du belägg för att han verkligen gör det medvetet? Jag misstänker att en långvarig alkoholkonsumtion på en skadlig nivå kan leda till en något onormal minnesfunktion som med god vilja kan inteckna alkoholisten för en lögnare av stora mått.

Jag understryker att jag fortfarande tror att KJ har med saken att göra, dock osäker på hur, det borde du också vara då inga bevis tydligt avslöjar vad som hände.
Citera
2014-12-18, 09:23
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför mördade KJ VB? Kan det här citatet ur FUP ge en förklaring?

H: Fem öl för att jag hade fem öl kvar från då min födelsedag, men sen hade jag ju haft fest
då den 29:e, 30:e och då så hade ju folk lämnat ohyggliga mängder sprit i min lägenhet och
då så hade jag kvar ett 6-pack från det då…och jag hade ju suttit och druckit då konstant
ända sen liksom 29:e
, så att då var jag liksom…vad heter det…de sista ölen som var kvar, så
då drack jag upp dem då.

Fick KJ helt enkelt en släng av delirium tremens? Kan kanske förklara hans märkliga minne, korttidsminne vs långtidsminne. KJ fick kanske vissa symptom som kan kopplas till nämnda sjukdomstillstånd?

Mitt intryck efter att tittat i KJ:s sms är att personerna i hans bekantskapskrets hade konstant dåligt med pengar och att detta begränsade deras alkoholinköp. Därför känner jag mig skeptisk till hans uppgift om att det fanns stora mängder sprit kvar i lägenheten efter festerna den 29 och 30 april. Jag tvivlar också på hans självdiagnosticerade alkoholism (FUP s. 1906). Därför känns delirium tremens inte så troligt.
Citera
2014-12-18, 09:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Mitt intryck efter att tittat i KJ:s sms är att personerna i hans bekantskapskrets hade konstant dåligt med pengar och att detta begränsade deras alkoholinköp. Därför känner jag mig skeptisk till hans uppgift om att det fanns stora mängder sprit kvar i lägenheten efter festerna den 29 och 30 april. Jag tvivlar också på hans självdiagnosticerade alkoholism (FUP s. 1906). Därför känns delirium tremens inte så troligt.

Min poäng är inte om det är troligt eller inte, det räcker gott med att det är möjligt och att information talar för att det mycket väl kan vara alkoholens återverkningar som är orsaken till mordet, alkohol är en inte alltför ovanlig ingrediens i våldsbrott. Alkoholkonsumtionen kan förklara KJ till synes uppenbara lögner.
Citera
2014-12-18, 09:53
Moderator
OYs avatar
Någon som har aftonbladet plus och kan informera i tråden?

Styckmördarnas liv - innanför murarna

KJ på en av bilderna.
Citera
2014-12-18, 09:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Allt är relativt, som Konfucius sa. Har man i allmänhet ont om sprit, och vid ett tillfälle mer sprit än vanligt, kan man mycket väl säga att man har mycket sprit.
Citera
2014-12-18, 10:11
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har letat men hittar inte ett ord om något minneskort.
Lite märkligt, troligast har han haft kort i mobilen.
Luren ska klara 32GB, rymmer hur många SMS som helst.
Att han raderar pga av lite minne tror jag inte på. Inte i mobilen i alla fall.

32 gig - varifrån har du fått den uppgiften? I alla tidigare diskussioner har vi varit överens om att telefonens minne var på 55 MB - en väsentlig skillnad minst sagt. Märkligt att herr detektiven "Håll dig till sanningen" Quarrel inte bryr sig om att rätta här, han är som är så noga annars att näpsa alla som framför en uppgift som inte stämmer med materialet.

Och apropå Q...

Citat:
Han säger att telefonen blir seg som en dator när minnet blir fullt. Men en dator blir seg när RAM-minnet blir fullt, inte sekundärminnet. Och en mobil lagrar SMS i sekundärminnet. Ett påstående som går åklagarna helt förbi, men vem kan begära att åklagarna kan sådant?

Fullt så enkelt skulle jag inte säga att sambandet är. Alla operationer som involverar access till data som ligger i sekundärminnet påverkas förstås av hur snabbt det är och en väldigt full disk gör att man t ex kan räkna med att det tar längre tid för datorn att hitta ledigt utrymme att lagra en fil på. Du kanske minns hur man på äldre operativ fick köra defragmentering ibland för att snabba på datorns prestanda?

Dessutom verkar det som att även mobiloperativ åtminstone under vissa betingelser använder en s k växlingsfil, dvs vissa av RAM-operationerna utförs med hjälp av ett virtuellt minne som hanteras på hårddisken/sekundärminnet.
Citera
2014-12-18, 10:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Fullt så enkelt skulle jag inte säga att sambandet är. Alla operationer som involverar access till data som ligger i sekundärminnet påverkas förstås av hur snabbt det är och en väldigt full disk gör att man t ex kan räkna med att det tar längre tid för datorn att hitta ledigt utrymme att lagra en fil på. Du kanske minns hur man på äldre operativ fick köra defragmentering ibland för att snabba på datorns prestanda?

Dessutom verkar det som att även mobiloperativ åtminstone under vissa betingelser använder en s k växlingsfil, dvs vissa av RAM-operationerna utförs med hjälp av ett virtuellt minne som hanteras på hårddisken/sekundärminnet.
Jo, även sekundärminnets fyllnadsgrad påverkar hastigheten, men inte alls lika mycket som RAM. Vi pratar om flera MB sekundärminne, och några SMS påverkar inte hastigheten märkbart. MB sa att det tog upp till 15 sekunder att få upp katalogen, och det beror inte på mängden data i sekundärminnet.

Växlingsfiler används när RAM är fullt, och SMS lagras i sekundärminnet. Dessutom tror jag att växlingsfiler bara finns i Microsofts operativsystem, vilket inte finns i Aino.
Citera
2014-12-18, 10:37
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Instämmer helt i detta. Delirium Tremens är inte heller något som uppträder för att man festat en period. Det är dessutom ett allvarligt tillstånd som kräver vård - och har ganska karakteristiska symptom som KJ inte heller uppvisat.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Min poäng är inte om det är troligt eller inte, det räcker gott med att det är möjligt och att information talar för att det mycket väl kan vara alkoholens återverkningar som är orsaken till mordet, alkohol är en inte alltför ovanlig ingrediens i våldsbrott. Alkoholkonsumtionen kan förklara KJ till synes uppenbara lögner.
Nej, det räcker inte gott att det finns en möjlighet till något för att använda det som orsaksförklaring.

Alkohol är inte ovanligt vid våldsbrott - men då handlar det om att alkoholen får människor att flytta gränser och förlora hämningar .. vilket är alkoholens verkan oavsett om människor dricker ofta eller sällan.
Citera
2014-12-18, 10:48
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Jag diskuterar inte sortering av SMS, jag pratar om lagring av SMS.

Synd, för det är det han säger i domstolarna som domstolarna bedömer. Men då vet jag, du vet alltså inte vad du pratar om när vi diskuterar vad han sa i domstolarna.
Så du har äntligen insett det i alla fall. Grattis.

Han raderade medvetet SMS från VB efter mordet. Det är vad som framkommer både i förhör och i domstolen.
Citera
2014-12-18, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
32 gig - varifrån har du fått den uppgiften? I alla tidigare diskussioner har vi varit överens om att telefonens minne var på 55 MB - en väsentlig skillnad minst sagt. Märkligt att herr detektiven "Håll dig till sanningen" Quarrel inte bryr sig om att rätta här, han är som är så noga annars att näpsa alla som framför en uppgift som inte stämmer med materialet.

Och apropå Q...

God morgon MR

Jag skrev inte att den har utan att den klarar.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=444821
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in