Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-26, 23:19
  #94237
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Gediget är ett passande ord

Han blev tillfrågad förra sommaren (2015) av KJs föräldrar om han kunde ta en titt på fallet.
Citera
2016-05-26, 23:20
  #94238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Då var det som jag trodde ang de bortredigerade skorna - direkt till vänster om högtalaren stod ett par sneakers, och det var ingen beskärning utan en ren manipulation.

Saknade några punkter i inslaget:

*) Polisens lögn under ed om spaningen.
*) Vittnet 1561 som ser en asiatisk kvinna på Sävastvägen.
*) Bergströms/Schönbeck/Barsk's kommentarer till de nya uppgifterna.

Delar Tukhanens uppfattning... en rättsskandal

Du klippte meningen

OM det sekretessade materialet som Kyrö refererar till visar sig vara korrekt och skulle förändrat domslutet i HR. Så tolkade jag Markku, i vart fall.
Citera
2016-05-26, 23:23
  #94239
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du klippte meningen

OM det sekretessade materialet som Kyrö refererar till visar sig vara korrekt och skulle förändrat domslutet i HR. Så tolkade jag Markku, i vart fall.

"Om påstådda bildmanipuleringen är överensstämmande med sanningen", för att vara noga, sa han.
Citera
2016-05-26, 23:31
  #94240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
"Om påstådda bildmanipuleringen är överensstämmande med sanningen", för att vara noga, sa han.

Tack.
Citera
2016-05-26, 23:37
  #94241
Avstängd
LKVNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Han blev tillfrågad förra sommaren (2015) av KJs föräldrar om han kunde ta en titt på fallet.

Även det går att notera i resningsansökans punkter att Pappan har en given roll, inte bara MB som har rätt "kontakter".

Fick man inget uttalande ifrån Birgit Kronholms lookalikes Ulrika och Anna då ?
Citera
2016-05-26, 23:59
  #94242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Även det går att notera i resningsansökans punkter att Pappan har en given roll, inte bara MB som har rätt "kontakter".

Fick man inget uttalande ifrån Birgit Kronholms lookalikes Ulrika och Anna då ?
Nix, bara ett gammat klipp med Ullis.
Citera
2016-05-27, 00:46
  #94243
Medlem
Hej!

Jag har läst trådstarten. Det är en massa länkar till ljudupptagningar, hela fup osv. Men ingenting som hjälper mig att få en helhet/sammanfattning om vad som hänt.

Jag vet att man ska läsa tråden, men den är tusentals sidor, så det är inte rimligt.

Är det någon som kan vara snäll och skriva en sammanfattning till mig alternativt länka till en som skrivits i tråden? (Sammanfattningen i tråden är ju för gammal). Med viktiga saker som framkommit under utredningen alltså, inte bara hur hon hittades och vem som är misstänkt.

Ber om ursäkt om det är mycket begärt, men såg brottsplats Sverige idag och ville kolla in tråden, men hänger inte med alls. Kan verkligen inte läsa hela tråden då den är jätte lång.

Tack på förhand
Citera
2016-05-27, 01:12
  #94244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Då var det som jag trodde ang de bortredigerade skorna - direkt till vänster om högtalaren stod ett par sneakers, och det var ingen beskärning utan en ren manipulation.

Ja, det verkar helt klart vara en manipulation i photoshop och inte en beskärning, vilket som jag noga påpekade tidigare gör det hela mycket allvarligare.
(Efter vår förra diskussionen såg jag att det även framgick av punkt A, sid. 82 i resningsansökan)

Bilden i TV är oskarp, men jag tycker också det ser ut som mörka lågskor/sneakers och det är troligtvis samma grön/svarta skor som syns på bild 4 sid. 285 i FUP och även nämns i bildtexten.
På bild 16 sid. 292 i FUP syns att teknikerna ställt utrustning/väska på skornas ursprungliga plats, så skorna kan mycket väl ha flyttats till annan plats efter den bilden togs.
Vet inte om det framgår i FUP om de skorna undersökts närmare, men det är i så fall åtminstone inga skor som "gömts" från FUP trots manipulationen.
Om det inte är samma skor måste även bild 4 sid. 285 bevisligen vara manipulerad trots att advokaten missat det eller bara inte tar upp det.
I intervjun med advokaten trycker han på att en bildmanipulation skett, men inte på att några skor försvunnit från utredningen, vilket jag tolkar som att det är just de grön/svarta skorna som suddats bort.

Trots allt är det mycket konstigt och det finns alla skäl att utreda orsaken till manipulationen samt om fler liknande saker skett.

Om uppgifterna stämmer är det någon (tekniker?) som bör vara lite nervös nu...

Edit.
Justerat felaktig sidhänvisning i FUP.
__________________
Senast redigerad av Prudent 2016-05-27 kl. 01:45.
Citera
2016-05-27, 01:27
  #94245
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
På bild 16 sid. 295...

?
Citera
2016-05-27, 06:32
  #94246
Avstängd
LKVNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Det kanske det var. Jag tyckte det såg ut som lågskor.. får kolla igen och bestraffa mig själv senare

Gör så, kolla vad det är för skor man kan se att är bortredigerade i programmet för som man malt i tråd och utredning om att ett par "kängor" saknades vid husrannsakan enligt "vittnen". Dessa skor ville man få till att var de skor som eventuellt gav det oidentifierade skoavtrycken i "ödehuset".
Citera
2016-05-27, 08:52
  #94247
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Gör så, kolla vad det är för skor man kan se att är bortredigerade i programmet för som man malt i tråd och utredning om att ett par "kängor" saknades vid husrannsakan enligt "vittnen". Dessa skor ville man få till att var de skor som eventuellt gav det oidentifierade skoavtrycken i "ödehuset".

Jag vet inte... men jag tycker det ser ut som lågskor, typ mörka sneakers.
Citera
2016-05-27, 10:58
  #94248
Medlem
Theforeigners avatar
Jepp, vi har ju varit några stycken här i tråden som sagt det, helt från början, men nu säger också den skickliga advokat Jan Kyrö, i Brottsplats Sverige :
- "En otroligt slarvig utredning, från början till slut"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback