2014-09-04, 22:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, jag tror inte med tanke på BF,s ålder att han har så djävla mycket karriärklättrande kvar, hans lama utpekande spelade nog ingen som helst roll för hans del i det hänseendet.

Han fick dessutom KJ fälld för mord vilket lindrades senare tack vare TO,s insats.
Det var nog snarare den här utpekningen jag tänkte på. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18657842.ab
Citera
2014-09-04, 22:15
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
TO var väl inne lite på samma linje som BF betr. MB (outredd, osv)?

Väldigt vagt, inget utpekande direkt om man säger så, vad fan skulle TO göra egentligen klienten hävdade att han var oskyldig, det enda som TO kunde jobba på var "knäppskallerabatten" och där fick han ju full pott.
Citera
2014-09-04, 22:20
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det var nog snarare den här utpekningen jag tänkte på. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18657842.ab

Aftonbladet räknas inte som säker källa, TO greppade efter halmstrån och det han fick till var just rabbat för att KJ var en "knäppskalle", har du funderat över varför att Sveriges kanske skickligaste advokat i resningsärenden inte ens tyckte det var mödan värt att ansöka om PT till HD?
Citera
2014-09-04, 22:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Väldigt vagt, inget utpekande direkt om man säger så, vad fan skulle TO göra egentligen klienten hävdade att han var oskyldig, det enda som TO kunde jobba på var "knäppskallerabatten" och där fick han ju full pott.
Det här tycker jag duger bra
Citat:
– Motivet finns, tillfället finns, platsen finns. Ser man till utredningsmaterialet, talar mycket för att Vatchareeya lämnade min klient och gick hem till sin älskare. Men man lämnade det outrett. Därmed kan inte en alternativ gärningsman
och förklarar bort blodet i KJ,s bil eller blodet på rullen som hittades i KJ,s lägenhet indirekt. Vi har inte hört hans slutplädering.
Citera
2014-09-04, 22:28
Medlem
henkesss avatar
Citat:

Ser du det som en stor överraskning?
Han griper efter alla halmstrån som finns, till ingen nytta.
Som han troligen själv förstod också

edit- 2a på pucken såg jag nu. Att du Quarell ens orkar nämna det, förstår jag inte.
Senast redigerad av henkess 2014-09-04 kl. 22:31.
Citera
2014-09-04, 22:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Det här tycker jag duger bra och förklarar bort blodet i KJ,s bil eller blodet på rullen som hittades i KJ,s lägenhet indirekt. Vi har inte hört hans slutplädering.

Nej, just det, det är ju en sak att stå och säga en del till media, TO vet mycket väl hur en slipsten ska dras, det är en helt annan sak att stå inför rätt och göra en slutplädering, där tror jag att TO vägde sina argument på en guldvåg och jag har väldigt svårt att tro att han skulle ha pekat ut MB som trolig GM, om han inte haft riktigt bra substans för sina argument, domen visar att han inte haft det.

Uppenbarligen misslyckades TO med förklaringen av blodet.
Citera
2014-09-04, 22:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nej, just det, det är ju en sak att stå och säga en del till media, TO vet mycket väl hur en slipsten ska dras, det är en helt annan sak att stå inför rätt och göra en slutplädering, där tror jag att TO vägde sina argument på en guldvåg och jag har väldigt svårt att tro att han skulle ha pekat ut MB som trolig GM, om han inte haft riktigt bra substans för sina argument, domen visar att han inte haft det.

Uppenbarligen misslyckades TO med förklaringen av blodet.
Eller så trodde HR mer på åklagarnas falska bevis och därför avvisade förklaringarna till blodet. Fortfarande begick inte advokat Olsson självmord med utpekandet, och sin eventuella förklaring av blodet.
Citera
2014-09-04, 22:35
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Gör det enkelt för dig och kortar ner frågan så du förstår:

Du tycker inte att HR avfärdar en plantering för enkelt, eftersom HR krånglar till en eventuell plantering med en massa onödiga moment?

Vad är det för moment du talar om?
Citera
2014-09-04, 22:38
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
TO tänjde på begreppen till sin klients fördel så långt han kunde; föreslog t.o.m. en dagger som mordvapen (ett vapen som ofta används inom kampsport). TO annonserade också att han skulle ta kontakt med rättsläkaren för att efterhöra om detta vapen kunde tänkas stämma in på VB:s u-formade sårskador - vilket tydligen inte var fallet.
Citera
2014-09-04, 22:42
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Eller så trodde HR mer på åklagarnas falska bevis och därför avvisade förklaringarna till blodet. Fortfarande begick inte advokat Olsson självmord med utpekandet, och sin eventuella förklaring av blodet.

Nu tappade jag dig, vann TO målet eller vad menar du?

Vilka falska bevis är det som HR skulle ha köpt, blodet i bakluckan och på tejprullen eller vad menar du?

Fakta är ju att TO lyckades få ner ett mord till dråp, visserligen fick KJ det strängaste straffet för dråp men trots allt så är ju det defacto en lindring mot vad åklagarna och åklagarbiträdet yrkade men bättre än så gick det inty att få.

Varför begärde inte TO prövningstillstånd?
Citera
2014-09-04, 22:43
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Det här tycker jag duger braoch förklarar bort blodet i KJ,s bil eller blodet på rullen som hittades i KJ,s lägenhet indirekt. Vi har inte hört hans slutplädering.

Nej inte hört, men jag tog en endagsprenumeration på NSD den dagen och tog del av referatet av slutpläderingen så gott jag hann under arbetsdagen. Detta skrev jag den 2 april kl 11:38 i tråden:

Citat:
Jahaja... detta, varken mer eller mindre är vad Olsson vågade sig på vad gäller det tyngsta beviset mot hans klient:

Citat:
Citat:
- Enligt Johanssons uppfattning fanns en reservnyckel i bilen, som senare inte har påträffats, säger Olsson och antyder att någon annan har kommit över reservnyckeln.
- "Kanske" har det gått till så, för att använda åklagarnas vokabulär, säger Olsson sarkastiskt.
Det och ett konstaterande att utredningen inte kan svara på exakt hur blodet kom dit eller exakt när.

Detta var väl förmodligen det bästa han kunde åstadkomma utan att förlöjliga sig själv inför hela domstolssverige. Men inte var det mycket att hänga i julgranen.
2014-09-04, 22:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Tror HR mer tog fasta på TO:s matematiska beräkningar: antalet sårskador + funktionshindren skruvade ned det hela till dråp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in