Citat:
Ursprungligen postat av
ME077
MrFold skrev: "Det kan jag inte svara på, men jag gissar att det ger en mycket bra approximation. Dvs: Är dessa 17 markörer lika så är det inte många procents sannolikhet att man skulle få en misstämning om fler markörer testades.
Det kan vara värt att påminna om att det här trots allt bara var "hjälpbevisning" i målet".
Tack. Jag tänkte mig att i en storstad, t ex Stockholm, borde det räcka med att göra den mindre analysen (17 markörer) men i en mindre stad som Boden borde det krävas en mer avancerad analys (fler markörer).
Det är möjligt att 17 är en vetenskapligt vedertagen nivå. Jag hittade en studie här:
http://www.few.vu.nl/~rmeester/preprints/auto_Y_paper.pdf som handlade om bevisvärdet av att kombinera fynd av Y-kromosomalt DNA med ofullständigt DNA (alltså "vanligt", autosomalt DNA som inte innehåller tillräckligt många markörer för att säkert kunna bestämmas till en viss person).
Om jag förstår tabellen på sid 3 rätt så hade man en databas med drygt 2000 män. Om man jämförde i vad mån deras Y-DNA matchade varandra på nivån 17 markörer så hittar man totalt drygt 400 fall av matchningar (dvs 2 män hade likadant DNA). Innan nu Zemixon triumferande utropar "där ser du - jättehög sannolikhet" så ska vi titta på hur många unika par man kan sätta ihop av drygt 2000 män. Svaret är över 2 miljoner! Sannolikheten var alltså minimal om man plockade ut två slumpvis utvalda män att båda skulle ha likadana Y-profiler som stämde på 17 markörer.
Även om vi måste räkna med en högre sannolikhet på en ort där fler personer har släktskap (jag antar att databasen var ett statistiskt slumpmässigt urval) så kan vi lugnt utgå från att sannolikheten fortfarande är väldigt liten.
Att Zemixon fortsätter att åberopa värderingstabellen från SKL visar bara att hen inte har förstått fakta här och jag orkar som sagt inte förklara mer.