Citat:
Ursprungligen postat av
Lalajlaj
I TR, på direkt fråga från åklagaren, så svarar KJ att han inte längre tror att blodet är planterat i bilen.
Självklart använder man allt som sägs av den misstänkte emot honom, det är så förhör fungerar. KJ, som snabbt undrade hur blodet hamnade i hans skuff, utan att polisen ens nämnt detta, började spekulera om att det var planterat. Likaså spekulerade han i att tejprullen var planterad. Helt plötsligt så brukade han inte låsa varken bilen eller lägenheten, tvärtom mot vad han sa i inledande förhör.
I TR så fick han frågan om han själv trodde att blodet var planterat. På detta svara han bestämt, nej, jag tror inte längre att det är planterat.
Han förstod att blodet inte gick att snacka bort.
Båda försvarsadvokater har haft många tillfällen under resans gång att träffa och kommunicera med KJ, likaså har advokaterna fått se och lära känna till pojkens problematik och utifrån detta skapat sig en helhetsbild av KJ och fallet. Speciellt TO har säkert kunnat diskuterat med sin klient om vad som är bäst för honom baserat på KJ:s berättelse, BF fick ju faktiskt gå han.
Planteringsteorin och näsblod diskussionen från KJ var i början av detta fall, då försvaret inte "kände" till alla bevis, inte heller kände dom till den säregne KJ. Men lång tid i detta omfattande mål, om än för kort för endast en advokat, hade försvaret tillsammans med KJ och någonstans på vägen försvann fokus på planteringsteorin och försvaret byggdes istället upp på andra brister i utredningen.
Försvaret har jobbat bra med sin udda klient och säkert har man fått väga dom flesta diskussionerna med KJ på skål för att han skall förstå försvarets argumentation om var dom största möjligheterna finns och det var absolut inte enligt försvaret på planteringsteorin eller näsblodet.
I "enklare" brottsmål med mycket färre tid, advokat och klient emellan, både i rätten och utanför
kan man ana att endast ett
"klientens berättelse är min utgångspunkt -resonemang " kan föras.
I större och mer utdragna brottsmål som i detta falll har man helt säkert fler möjligheter att tillsammans resonera både ditten och datten och hur dom olika bevisen/"bortförklaringar" kan påverka utfallet mer ingående. Så har säkert skett i detta fall och därför kan jag inte fatta att ni orkar sitta och älta nästan ett år gammalt resonemang från KJ, försvaret lade istället fokus på annat och som det verkar så fick dom fick med sig KJ för lääänge sedan.
Kj förstod nog inte på egen hand att blodet inte gick att "snackas" bort, Kj behövde säkert lite hjälp av en skicklig försvarsadvokat att förstå detta, överskatta inte pojkens intelligens. Sen så tror jag faktiskt också att KJ:s föräldrar jobbat en hel del i kulisserna med att vägleda försvaret hur man bäst når denna udda grabb, hur som helst KJ är nådd och endast dömd till dråp, en dom han säger sig inte vilja överklaga.