2014-05-03, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Har du något bättre förslag? Sms kontakten upphörde, misslyckade 112 samtal.
Ingen som såg eller hörde något från henne efter den tidpunkten. Är det bara jag som känner mig väldigt säker på att det skedde då, märkligt.

Förmodligen är du tämligen ensam om den tidsangivelsen.

Ingen anlitad expert har kunnat bestämma tidpunkten närmare än ett tämligen stort tidsspann - dagar, veckor.

Ingen vet exakt när VB dog.
Citera
2014-05-03, 23:49
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jag ska göra en utflykt någon dag framöver. Alltid bra med nya uppslag. Att söka i sand på skjutfältet känns däremot tröstlöst eftersom området är stort och cirka 50% av området består av sand.

Tack för detta. Jag tror att sök på några strategiska punkter fortfarande kan göra skillnad. Personligen kan jag inte släppa den lucka vid Mjösjöberget strax norr fyndplatserna som KJ nämner i förhör. Det finns ingen säker uppgift om att polisen varit där. Bodenforever har beskrivit platsen tidigare:

Citat:
Ursprungligen postat av Bodenforever
Jo jag tror jag vet var KJ menar.Jag har varit där i Juni-Juli och tittat ned under ett av mina sök efter att kroppen var hittad.Jag rekommenderar inte någon att klättra ned där.Av vad jag kunde se så var det stegfästen fästa i betongen så det är fullt möjligt att klättra ned.Men det bör göras med säkerhetslinor och ett par personer med översikt,någon solo prestation avråder jag bestämt från.Avstånd från gulahuset(FP2),cirka 5-800 meter nånting i ost/nordostlig riktning.

Detta har jag missat i fup.Luckan är fullt synlig på en berghäll/tjärad betong typ.

Några med klättringsutrustning borde organisera en nedstigning där.

Jag förväntar mig förstås inte att du ska dra igång en klättringsexpedition, men om några hugade personer ville undersöka hålet under kontrollerade former vid tillfälle lyfter i alla fall jag på hatten (även om mina förhoppningar är begränsade). Annars är stenarna där hundarna markerade förstås intressanta. Hade jag själv haft möjlighet hade jag åkt upp till platsen och funderat på var man fort blir av med en uppsättning blodiga emballage.

Imorgon är det exakt ett år sen VB försvann. Det är en sorglig tanke.
Citera
2014-05-03, 23:49
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Förmodligen är du tämligen ensam om den tidsangivelsen.

Ingen anlitad expert har kunnat bestämma tidpunkten närmare än ett tämligen stort tidsspann - dagar, veckor.

Ingen vet exakt när VB dog.

Är jag helt ensam? Kuriren, och nsd, skrev 4-5 maj.

Expressen skrev, "Åklagaren tror att mordet skedde strax efter att 20-åringen försvann, den 4 eller den 5 maj." Framställan avser skäligen misstanke för mord den 4-5 maj 2013 i Bodens kommun.

Sedan att larv experten inte vet till 100% gör inte det hela mindre rimligare, än att mordet hände 4-5maj.
Senast redigerad av henkess 2014-05-03 kl. 23:52.
Citera
2014-05-03, 23:50
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Stor skillnad på att hon avbryter, eller bli hindrad på något sätt. Och enligt ett rättsutlåtande, så dog hon inom nån timme + - (timmar) senare. Även så skickade hon sina sista sms i livet till MB. Slår man ihop det så förstår jag att hon var rädd, med all rätt hon blev ju mördad också.

Då inget annat framkommit, så vore det naivt att tro att misslyckade 112 samtalen inte vore viktigt.

Det "misslyckade" samtalet kanske i själva verket avbröts av VB själv ? Att hon fortsatte skicka sms och även "gilla" på facebook kan tala för det. Men.. jag tror liksom du att 112 visst var viktigt, i den bemärkelsen att hon hade hotats av någon i närtid. Jag tänker mig att hon mötte gm efter att hon lämnat KJ´s bostad. Troligtvis på väg mot Sävast. Varför tror jag det ? Vittnet på Lejonbacksvägen och det faktum att hon "messat" MB under kvällen. Hon var väldigt angelägen att få prata med honom trots att han uppgav att han jobbade denna kväll.

Om hon utefter vägen mötte KJ, MB eller någon helt annan har jag ingen bestämd uppfattning om. Egentligen. Däremot är jag personligen övertygad om att det här brottet är kopplat till utpressning el liknande från VB´s sida där hon i sin tur blev hotad till livet.
Citera
2014-05-03, 23:56
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Är jag helt ensam? Kuriren, och nsd, skrev 4-5 maj.

Expressen skrev, "Åklagaren tror att mordet skedde strax efter att 20-åringen försvann, den 4 eller den 5 maj." Framställan avser skäligen misstanke för mord den 4-5 maj 2013 i Bodens kommun.

Sedan att larv experten inte vet till 100% gör inte det hela mindre rimligare, än att mordet hände 4-5maj.

Om du vill ha korrekta uppgifter, och det gäller i allt, behöver du ladda ner Fupen och läsa igenom den.
Citera
2014-05-03, 23:57
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför reagerade då inte mannen som tog emot SMS:en efteråt?

Min uppfattning är att MB är en ganska känslokall hård person. Iaf på karaten. Kan ge flera exempel på det. Iofs är det positivt då man tränar karate. Så jag tror på 2 alternativ,

1: kan vara att han helt enkelt inte orkade bry sig.
2: (Mest troliga) Eftersom han fick över 100sms på en dag ibland, så raderade han allt utan att kolla.
Citera
2014-05-04, 00:09
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Om du vill ha korrekta uppgifter, och det gäller i allt, behöver du ladda ner Fupen och läsa igenom den.

Har läst den. sista livstecknen från VB 4-5 maj.

"Tingsrätten delar David Lindbloms och rättsläkarens bedömning att stickskadorna
inte har tillfogats med en vanlig kniv. Stickskadorna måste
sättas i samband med Vatchareeya Bangsuans besök i Kristoffer Johanssons
lägenhet

Det framstår som uteslutet att Vatchareeya Bangsuan skulle ha levt efter
den 4-5 maj 2013. Gärningen har därför skett den 4-5 maj 2013 i Boden. "

Källa: B 1300 13, Luleå Tingsrätt.
Senast redigerad av henkess 2014-05-04 kl. 00:56.
Citera
2014-05-04, 00:17
Medlem
My-Times avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag ser ingen anledning att svara på det, jag konstaterar bara att de inte har något alibi.
Varför ser du ingen anledning till att svara på det?
Citera
2014-05-04, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Tack för detta. Jag tror att sök på några strategiska punkter fortfarande kan göra skillnad. Personligen kan jag inte släppa den lucka vid Mjösjöberget strax norr fyndplatserna som KJ nämner i förhör. Det finns ingen säker uppgift om att polisen varit där. Bodenforever har beskrivit platsen tidigare:

Jag förväntar mig förstås inte att du ska dra igång en klättringsexpedition, men om några hugade personer ville undersöka hålet under kontrollerade former vid tillfälle lyfter i alla fall jag på hatten (även om mina förhoppningar är begränsade). Annars är stenarna där hundarna markerade förstås intressanta. Hade jag själv haft möjlighet hade jag åkt upp till platsen och funderat på var man fort blir av med en uppsättning blodiga emballage.

Imorgon är det exakt ett år sen VB försvann. Det är en sorglig tanke.
Ja, det är en mycket sorglig tanke, jag skulle vilja önska att hela sanningen om vad som hände henne kom fram!

Ang. nya undersökningar saa borde kanske platsen där den bortkommna spaden användes gaas igenom och gärna med en hund!
Citera
2014-05-04, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag kan inte minnas att du spekulerat kring hovrättsdomen, men var inte din teori att brottet begicks av afrikanska machetemän med mobilt badkar eller nåt i den stilen? Hovrättens dom innebar ju att KJ befanns skyldig för VB:s död även om det inte blev en morddom.
Jag ansåg tidigare att KJ skulle frikännas i HR, därför tingsrättens dom på 14 år för mord var baserad på blodspåret och att det funnits en kropp i bagageutrymmet, som jag ansåg var felaktigt och gett forklaring till i tidigare inlägg.
Nu finns det två olika domar i fallet som borde göra att HD godkänner resning for KJ i fallet och det blir ny rättegång vid Hovrätten i Umeå, där KJ:s advokat kommer att overtyga rätten att KJ har inte begått något dråp.
Jag har aldrig påstått att brottet begicks av afrikanska machetemän. Det var rättsläkaren som hade en hearing om skadorna och hon menade att styckningen av kroppsdelar hade skett med en stor kraftig kniv, men hon skulle behova se en liknande for att se om det overenstommer.
Jag drog den slutsatsen att det var en macheta som använts och sedan blev det att jag trodde det var afrikaner som gjort brottet.
Jag anser att mordet och styckningen skett i en skåpbil och golvet måste ha varit täckt i sådant fall mycket grundligt, i annat fall fanns ingen annan möjlighet än att bränna bilen. Jag endast nämde badkar som en mojlig losning, det finns små lätta plastkar, men det kan ha varit annan lösning också. Att kidnappningen mordet och styckningen skett i en skåpbil anser jag är sannolikt, tills något kommer som motbevisar det.
Polisen sokte också en skåpbil på tidigt stadium, men det skulle ha gjort att KJ kunde inte vara gärningsmannen om en skåpbil varit inblandad.
Citera
2014-05-04, 07:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Blodet som fanns i bagageutrymmet kom från VB när hon levde, hur blodet kommit dit är det ingen som vet. Blodet som fanns i bagageutrymmet kan inte ha kommit från någon kroppsdel eller kropp, som påståtts skall ha funnits i bagageutrymmet.
Eftersom blodet inte kom från någon kroppsdel, finns det ingenting som bevisar att någon kropp funnits i bagageutrymmet.

Hunden som markerar i bagaget gör det för mänsklig likdoft, som bildas ca. 30min efter döden.
Inte för blod.
Blod kommer per definition från en kroppsdel, det är oundvikligt.
Antingen dog VB i bagaget, eller var död när hon hamnade där. Oavsett vilket är det ställt utom rimligt tvivel att hon då hade sår som blödde.

Hur menar du att likdoft och blod kommit dit, utan att någon kroppsdel befunnits där, ställt mot ovan ?
Citera
2014-05-04, 07:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det finns två alternativ till blodspåret.
Det ena är att VB har haft någon blödning av blod, som orsakat det.
Det andra alternativet är att det är planterat, men blodet kommer från VB:s kropp innan dödsögonblicket inträffat och därför avger det inte cadaverine lukten, som hundarna är tränade att markera för.

Har VB legat i bagaget och blödit ?
Det är precis vad ÅK påstår, bra att du fått insikten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in