Citat:
Ursprungligen postat av
rayravioli
Jag kan inte minnas att du spekulerat kring hovrättsdomen, men var inte din teori att brottet begicks av afrikanska machetemän med mobilt badkar eller nåt i den stilen? Hovrättens dom innebar ju att KJ befanns skyldig för VB:s död även om det inte blev en morddom.
Jag ansåg tidigare att KJ skulle frikännas i HR, därför tingsrättens dom på 14 år för mord var baserad på blodspåret och att det funnits en kropp i bagageutrymmet, som jag ansåg var felaktigt och gett forklaring till i tidigare inlägg.
Nu finns det två olika domar i fallet som borde göra att HD godkänner resning for KJ i fallet och det blir ny rättegång vid Hovrätten i Umeå, där KJ:s advokat kommer att overtyga rätten att KJ har inte begått något dråp.
Jag har aldrig påstått att brottet begicks av afrikanska machetemän. Det var rättsläkaren som hade en hearing om skadorna och hon menade att styckningen av kroppsdelar hade skett med en stor kraftig kniv, men hon skulle behova se en liknande for att se om det overenstommer.
Jag drog den slutsatsen att det var en macheta som använts och sedan blev det att jag trodde det var afrikaner som gjort brottet.
Jag anser att mordet och styckningen skett i en skåpbil och golvet måste ha varit täckt i sådant fall mycket grundligt, i annat fall fanns ingen annan möjlighet än att bränna bilen. Jag endast nämde badkar som en mojlig losning, det finns små lätta plastkar, men det kan ha varit annan lösning också. Att kidnappningen mordet och styckningen skett i en skåpbil anser jag är sannolikt, tills något kommer som motbevisar det.
Polisen sokte också en skåpbil på tidigt stadium, men det skulle ha gjort att KJ kunde inte vara gärningsmannen om en skåpbil varit inblandad.