2014-03-20, 23:29
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror GM blev provocerad och tappade "koncepterna".

VB var så vitt jag förstått utan kläder när detta hände. Fanns inga klädfibrer i hugg/stickskador. Det var i början på maj - visserligen ovanligt varmt för årstiden. Men inte så att man slänger av sig kläderna direkt - om man befinner sig utomhus.

Det leder mig till att tro att det skedde inomhus.

Det nu dömde GMs ALLA tänkbara dylika platser har noggrant genomsökts.

Så var är mordplatsen då?

Mordplatsen är förmodligen ett utrymme som någon av KJ:s medbrottslingar disponerar eller har tillträde till. Tror jag.
Citera
2014-03-20, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Hey, visa lite respekt för människan KJ. Jag vill bara en enda sak. Det är att man gör en ordentlig utredning av vad ALLT det innebär av paret MB/AN.

Det skulle gynna dig också, för om paret AN/MB verkligen är helt oskyldiga så stärks ju bevisen mot KJ.

Hade detta gjorts när det skulle, så hade vi inte haft den här debatten idag.

Det är för få bevis och för många lösa trådar för att man ska skicka in en person på 16 år.

Instämmer fullständigt. En ordentlig utredning och allt vad det innebär av paret MB/AN är det enda rätta att göra i nuläget...- även om bevismaterial kan vara undanröjt och förstört är det ändå mycket viktigt och lagstadgat att det görs!

Eftersom det finns omfattande tvivel gällande KJs inblandning är det att gå emot vad som står i lagboken att inte utreda den andra huvudmisstänkta.

Det som personligen gör mig så pass intresserad och engagerad av det här fallet är att en ung och med mycket stor sannolikhet oskyldig kille har blivit orättvist behandlad.. och något av det värsta en människa kan uppleva är att bli oskyldigt anklagad..
Senast redigerad av zemixon 2014-03-20 kl. 23:38.
Citera
2014-03-20, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det här med fibrer har varit uppe tidigare, har för mig att vi inte kom längre än att det beror på vad det är för material i tyget och att hon mycket väl kan ha varit naken.
Mordplatsen ja, visste vi det så skulle nog allt falla på plats.

Man hittade en enda fibertråd på kroppen (ej definierad) däremot inget i kroppen där stick/hugg utdelats.

Om jag inte minns helt fel.
Citera
2014-03-20, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Mordplatsen är förmodligen ett utrymme som någon av KJ:s medbrottslingar disponerar eller har tillträde till. Tror jag.

Uppenbart ett annat utrymme hos någon annan än KJ.

Det lämnar ett gigantiskt område av hittills ogenomsökta och tänkbara platser.
Citera
2014-03-20, 23:46
Medlem
Citat:
Man hittade en enda fibertråd på kroppen (ej definierad) däremot inget i kroppen där stick/hugg utdelats.

Om jag inte minns helt fel.

En teori om fibertråden va att den hörde till kamouflagekläder som militära smygskyttar använder eller kamouflagenät. Har för mig att det också tog stopp.
Citera
2014-03-20, 23:49
Medlem
Citat:
Jag tror GM blev provocerad och tappade "koncepterna".

VB var så vitt jag förstått utan kläder när detta hände. Fanns inga klädfibrer i hugg/stickskador. Det var i början på maj - visserligen ovanligt varmt för årstiden. Men inte så att man slänger av sig kläderna direkt - om man befinner sig utomhus.

Det leder mig till att tro att det skedde inomhus.

Det nu dömde GMs ALLA tänkbara dylika platser har noggrant genomsökts.

Så var är mordplatsen då?

Hur stor är sannolikheten att hon var naken? Går det verkligen att anta det?

Det måste väl helt och hållet bero på materialet på kläderna som hon använde. Vad hade hon på sig den 4 maj?
Citera
2014-03-20, 23:50
Bannlyst
Citat:
Det är just det som ÄR problemet! Att man inte gjort en ordentlig utredning av BÅDA huvudmisstänkta.

Det skall inte kvarstå något (rimligt) tvivel om att rätt man blir dömd.

Nu får detta prövas i högre instans.

Om ett par veckor får vi HRs dom.

INGEN var mordmisstänkt vid tiden för polisens intresse för MB. Intresset svalnade i takt med tid som lades ner mot honom. I inledningsskedet (försvinnandet) fanns inte mycket annat att gå på. Men dom släppte fokus på honom, det gav inget och span hade inga invändningar...en hårt arbetande sushikock.

Helt klart hände något kring Kristoffer då det står klart att det handlar om mord, bitarna faller på plats och man har rätt gärningsman.
Citera
2014-03-20, 23:52
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Intressant att se att TO tar upp samtliga de frågetecken som vi här efterfrågat få svar på.

Spännande skall det bli.

Märkligt att NSD håller fast vid stämjärn/skölp fastän att Lindblom säger att det inte är det. Hur kan ett sår vara skålformat?
Citera
2014-03-20, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det här med fibrer har varit uppe tidigare, har för mig att vi inte kom längre än att det beror på vad det är för material i tyget och att hon mycket väl kan ha varit naken.
/../ .

Ja det här om det "borde" ha funnits fibrer i sticksåren, om VB hade kläder på sig, är ju en sakkunskapsfråga som ingen i tråden (än så länge) har kunnat bena ut. Att det sedan finns div självutnämnda experter som ser det som en absolut självklarhet är en annan sak..

Tycker att utfrågningen av pol-tekniker DL i TR här kan vara av intresse; åkl frågar DL hur mycket det brukar blöda vid knivhugg. DL svarar att det beror på om offret har kläder på kroppen. DL resonerar lite allmänt om saken och nämner något exempel på personer med stora skador där klädseln/mössa har tagit upp blödningen.
Ingenting nämns om avsaknaden av fibrer i VB:s sår. Vad säger det? Kanske ingenting men om det "alltid" brukar följa med fibrer så borde nog det ha omnämnts av DL. Ej heller rättsläkaren SSJ nämner något om detta. Bara en tanke.
Citera
2014-03-20, 23:53
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Wow, hoppas de lyssnar på detta öra då. Och sväljer stoltheten.

Antagligen kommer åklagarna bara gäspa. Tyvärr. Dom sväljer inte sin stolthet att de satsade på EN av två personer att utreda.

Skulle en advokat utrrycka dessa önskningar om han innerst inne visste att KJ är skyldig. Eller hade det minsta lilla tvivel? Skulle han utsätta en annan person för den pressen?
Nej, absolut inte!

Åklagaren dömer inte. Det gör rätten.
Citera
2014-03-21, 00:00
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Menar du att jag har påstått det vara bevisat att VB hade ett självskadebeteende? Kan du inte generellt (vilket var vad jag skrev) tänka dig ett samband mellan självförvållade skärsår på armarna och ett självskadebeteende?
"Historiken" kring mitt lilla inlägg om skärsår var ju den att någon påstod att VB hade ett självskadebeteende och någon annan efterfrågade källa varvid jag hänvisade till en fup-sida ang skärsår på VB:s armar.
Inte mer eller mindre än så.
Om jag hade bedömt uppgiften vara av vikt så hade jag postat något om det då jag läste om det.

Ja förlåt, jag hackade orättvist på dig. Det är Zemixon som borde fått all skit.
Citera
2014-03-21, 00:10
Medlem
yoloitss avatar
Jaha, undrar om det är någon mer som noterat detta:

KJ gör hastigt slut med VB i fyllan, ett misstag han ångrat.
Sen träffade han Id* och blev kär s. 1380
Sen var Id* otrogen, detta gjorde att att det tog slut slut m KJ (har även läst att hon fick missfall i samband med att det tog slut, hittar det inte igen i fup, men det finns där. Sätter det inom parentes)
Sen träffade han en Sof*a och blev kär
Med Sof*a tar det slut med då hon är otrogen med hans kompis Alex*nder
Sen strulade han med nån kille
Sen dök VB åter upp i hans liv. Han kanske blev kär igen, han ville ha henne, trodde att det var slut med Mick*, hon hade inte uttalat att de hade ihop det. Hon är hos KJ några gånger. De kramas, har sex, myser och har kul. Förväntningarna stiger. Han kommer så fort hon ropar. Ställer upp på allt. Förväntningarna stiger. Han väntar på nästa tillfälle de kan ses. Hon är ljuspunkten i hans liv vid den här tiden då det hänt mycket saker, farmors död, nekad militärutbildning, hundens död plus exens svek
VB tar så åter kontakt och bestämmer de ska ses den 4 maj. Han förbereder, köper alkohol uppklädd på byn i sin finrock. Antagligen tänkte han verkligen försöka bli tillsammans med henne. Enl. WL var det så att KJ ville det innerst inne. (i allmänhet)
Han hämtar henne, de åker hem till honom. Hon vill inte ha alkohol, hon vill plugga och vill inte att han ska dricka. Hon kanske är nedstämd pga MB och börjar då berätta för KJ om alltihop. Att hon fortfarande älskar MB, att hon fortfarande träffar MB, ev. att hon är gravid m. MB, att hon tänker rymma med MB.
Då brister allt. osv osv osv. Kanske romantiskt dravel men det ligger nog mycket i detta.
Många svek som hopar sig. Det slår över, han blir förändrad, vansinnet lyser i ögonen, hon blir rädd, vet inte vad hon ska göra, ringer misslyckat 112* försökte få hjälp från MB, försökte vara lugn, pluggar, smsar, går på toa, då kollar KJ hennes tele ser sms och blir ännu mer arg, tar telefonen, gömmer den.
Då kan det varit så att hon bestämt m Micke, detta får inte ske. han tar stryptag på henne, hon tar sina grejer och springer ut, iväg, han efter..... sen vetifan.... forts följer, eller inte eftersom.....

Att Själva mordet får de som är bildade, riktigt pålästa och som inte kör alternativa teorier i tråden ta. De som enbart bygger allt på fakta. Detta var bara rappa-kalja. Eller hur!

Vill bara tala om att det sårar när man verkligen försöker att hitta nya vägar och komma på rätt bra nya grejer, nya scenarier, nya möjligheter men då bli behandlad som luft i tråden, man läser, "ja jag viker undan för en alternativare" och ser att denne tar upp något jag skrev igår.

Vadå vika undan en stund eller två för en alternativare?
För att man råkar ha ett gäng nytänkande ideër, att man kläcker ur sig sånt som ingen tänkt på? Hur dumt det än kan låta så får man vara öppen för att det finns andra vägar, eller?
Denna jargong har retat mig länge här i tråden, alla alternativare är inte troll! Nu fick jag sagt det! Fridens!
Senast redigerad av yoloits 2014-03-21 kl. 00:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in