2013-11-12, 23:56
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det jag reagerade på i ditt inlägg var att du skrev: "Misstänks lida av"

Hvilket var missivisande.

Sen, ja, så skrev jag "kan föreligga" (altså mistanke) iställetför "kan mistänkas" (för) vilket är en lägre grad av mistanke änn "Misstänks lida av"

Varför i hela världen läste du inte dokumtentet innan du uttalade dig igen.

"Kan föreligga" är alltså en lägre grad av misstanke än att "kan misstänkas".

Jösses vilket expert du blev på svenska helt plötsligt, som sagt läs dokumentet Q länkade till och återkom med information om det står "Kan föreligga" eller "Kan mistänkas".
Citera
2013-11-12, 23:58
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
En RPU tar väl ca 4-6 veckor.
Ja, men för att ta beslut om den krävs det övertygande bevisning om att tilltalad är skyldig.
Citera
2013-11-13, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Ja, men för att ta beslut om den krävs det övertygande bevisning om att tilltalad är skyldig.

Dagens "övning" var väl inte helt strålande ur försvarets synvinkel. Samtidigt hänger åklagarnas bevisning på en skör tråd. Utan rimligt tvivel, dit är det långt.
Sett med mina ögonmått.
Citera
2013-11-13, 00:05
Medlem
Citat:

Så hur går det till på fredag då?
Jag är inte så insatt i den juridiska processen.
Citera
2013-11-13, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Är det nu en samlad bedömning bland deltagarna här att KJ är gärningsman?

Jag är inte säker på KJ:s skuld. Man borde onekligen ha utrett på bredare front. Jag tyckte inte MB var så övertygande idag. Precis som KJ har han alldeles för stora minnesluckor.
Citera
2013-11-13, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Är det nu en samlad bedömning bland deltagarna här att KJ är gärningsman?

Nej. Men visst är det bekvämt att skylla på någon som har svårt att hävda sig pga funktionshinder. Den verklige psykopaten har idag avslöjat sig genom att i rättssalen låtsas ömka för den sörjande modern till flickan han utnyttjat. Vi är säkert många här som känner igen dragen.
Citera
2013-11-13, 00:09
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamelbulle.
Anledningen till varför åklagarna valt att utesluta 50-åringen från utredningen är troligen pga de anser det otäckt att rannsaka berörds restaurang då de troligen finner mängder av sperma i möjliga skrymslen och vrår. Dock kan de gått miste om övriga ledtrådar.

Men sluta trolla är du snäll. Det räcker med allt avskräde till information i ämnet utan att behöva se den här typen av idiotpåståenden. Det har väl inget med MB att göra det här mordet mer än i folks fantasier?
Är det så att man har en personlig agenda i ämnet mot MB? I så fall förstår inte jag att man tillåts spamma ner på det här sättet som förekommer.

Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Varför i hela världen läste du inte dokumtentet innan du uttalade dig igen.

"Kan föreligga" är alltså en lägre grad av misstanke än att "kan misstänkas".

Jösses vilket expert du blev på svenska helt plötsligt, som sagt läs dokumentet Q länkade till och återkom med information om det står "Kan föreligga" eller "Kan mistänkas".

Man kan inte tolka ett psykiatriskt utlåtande som en p7a och den är väl inte trovärdig antar jag.
För det handlar ju om KJ och inte MB., Det är alltså totalt ointressant att se på fakta men påhitt är det relevanta anser man.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-13 kl. 00:12.
Citera
2013-11-13, 00:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Japp, men jag tror inte att rätten behöver meddela till vad den tilltalade är skyldig för att skicka honom på RPU..
Citera
2013-11-13, 00:10
Medlem
MrFold: Ryktesregeln gäller personer, företag eller organisationer.
Med organisation tror jag inte man avser en myndighet, faktiskt.

I så fall skulle var och varannan tråd där polisens arbete diskuteras låsas.

I vilket fall stämmer osämjeuppgiften inom polisen till 100 procent.
Däremot har det ju ingen inverkan på vad som nu sker i tingsrätten, men det finns två läger i detta utan tvivel.

Polisen är inte enda aktör som fått lite internt missnöje heller, för den delen.

Beträffande polisen så ligger Norrbotten riktigt lågt i "nöjd medarbetar-undersökning" samt förtroende för chefen, så det är inget unikt för just detta fall... Annat är att det blir lite mer laddat när det är profilfall.
Citera
2013-11-13, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Japp, men jag tror inte att rätten behöver meddela till vad den tilltalade är skyldig för att skicka honom på RPU..

Precis.
Även brott mot griftefriden lär ju ge KJ ett straff som frihetsberövar honom och då lär ju RPU ändå bli aktuellt.
Finns ju som inget alternativ om man tänker döma honom och vill veta om han är tokig.
Citera
2013-11-13, 00:15
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
MrFold: mycket kan man säga om Jonkoping83, men klyftan inom polisen kommer från mig.
Och den stämmer till 100 procent.

Att det sen inte förändrar skuldfrågan är en helt annan sak, men så förhåller det sig i vilket fall som helst.

Vad menar du är det som stämmer? Förklara gärna lite närmare om polisen och dess förehavande.
Citera
2013-11-13, 00:16
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det verkar inte bättre.

Polisen spanade, enligt vittnesmålet, på MB fram till 19 maj, då bytte den spaningsobjekt. Ändå frågar polisen på sid 1004 vart MB och AN åkte 18 maj. Det förefaller som om polisen ljuger.

Varför skulle de ljuga?
Vitsen med span är att få en uppfattning om vad personen gör, sedan frågar man för att kontrollera om de talar sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in