Citat:
Ursprungligen postat av
FUP-12
Jag tror helt enkelt att han var under så fruktansvärt stor press under slutet av perioden att han ville att benen och kroppen skulle hittas och faktiskt trodde att detta skulle leda till att saker och ting lugnade ner sig. Det är en omvänd logik, jag vet, men i KJ:s fall är den inte orimlig. Utifrån hans perspektiv hade han ju inget att förlora på det eftersom han var övertygad om att han inte lämnat några spår efter sig.
Ja, det är vad jag också ser som den mest troliga förklaringen idag.
Jag tror att många har hamnat fel - förhörsledarna inkluderat - av att försöka tillämpa vad man uppfattar som vanlig, mänsklig logik på kända observationer i det här mordet. Själv trodde jag också på idén att mördaren avsåg att bränna ner huset, men inte orkade eller av annat skäl inte kunde slutföra flytten av kroppsdelarna. Men många av svaren på varför mördaren handlat som han gjort står inte i att finna i ett sån rationell analys.
Många har reagerat på vad man tycker är märkligt att KJ skulle ha kunnat sopa undan spåren efter sig så effektivt. Men det är ju en märklig tolkning av fakta. Han har försökt sopa undan spår efter sig, men har samtidigt slarvat grovt i hanteringen runt bilen. Valet av dumpningsplats (FP2) tyder inte heller på en kallhamrad, iskallt planerande mördare. En grop med några stenar över? Till det kan läggas att han antagligen helt enkelt haft tur när det gäller bristen på fynd av mordplats. Men på vissa punkter har han helt klart agerat rationellt och förslaget. Inget av detta är förvånande med tanke på hans diagnos där just ojämnheten i begåvningen är en av de mer påfallande dragen. Jag tror också att de flesta av oss som känner personer med Asperger närmare är väl bekanta med det. Blandningen av utomordentligt skarpsinne i vissa lägen och att vara totalt av banan i andra är svår att begripa sig på och det finns många situationer där man inte alls kan bedöma vilket det kommer att bli av dessa båda.