2013-11-12, 12:06
Medlem
Herrarna har bestämt, att berätta så lite som möjligt. De vet mycket mer än de vill säga.
Citera
2013-11-12, 12:07
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-300
Nä då kan man inte heller säga att det tydligen tog rätt lång tid

Men läs själv vad hon sa..döden var långdragen. Orkar inte dra det igen.
Citera
Medlem
Nu bränns det lite
Nån skiss på ett stämjärn som kompisen nästan trampafe på
Citera
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag tror helt enkelt att han var under så fruktansvärt stor press under slutet av perioden att han ville att benen och kroppen skulle hittas och faktiskt trodde att detta skulle leda till att saker och ting lugnade ner sig. Det är en omvänd logik, jag vet, men i KJ:s fall är den inte orimlig. Utifrån hans perspektiv hade han ju inget att förlora på det eftersom han var övertygad om att han inte lämnat några spår efter sig.

Ja, det är vad jag också ser som den mest troliga förklaringen idag.

Jag tror att många har hamnat fel - förhörsledarna inkluderat - av att försöka tillämpa vad man uppfattar som vanlig, mänsklig logik på kända observationer i det här mordet. Själv trodde jag också på idén att mördaren avsåg att bränna ner huset, men inte orkade eller av annat skäl inte kunde slutföra flytten av kroppsdelarna. Men många av svaren på varför mördaren handlat som han gjort står inte i att finna i ett sån rationell analys.

Många har reagerat på vad man tycker är märkligt att KJ skulle ha kunnat sopa undan spåren efter sig så effektivt. Men det är ju en märklig tolkning av fakta. Han har försökt sopa undan spår efter sig, men har samtidigt slarvat grovt i hanteringen runt bilen. Valet av dumpningsplats (FP2) tyder inte heller på en kallhamrad, iskallt planerande mördare. En grop med några stenar över? Till det kan läggas att han antagligen helt enkelt haft tur när det gäller bristen på fynd av mordplats. Men på vissa punkter har han helt klart agerat rationellt och förslaget. Inget av detta är förvånande med tanke på hans diagnos där just ojämnheten i begåvningen är en av de mer påfallande dragen. Jag tror också att de flesta av oss som känner personer med Asperger närmare är väl bekanta med det. Blandningen av utomordentligt skarpsinne i vissa lägen och att vara totalt av banan i andra är svår att begripa sig på och det finns många situationer där man inte alls kan bedöma vilket det kommer att bli av dessa båda.
Citera
2013-11-12, 12:10
Medlem
H.Ljugholts avatar
Vittnet säger sig vara säker på att det var ett bågformat verktyg. Alltså snarlikt det verktyg som kan ha används för att mörda VB!
Citera
2013-11-12, 12:10
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickyBalboa
Nu bränns det lite
Nån skiss på ett stämjärn som kompisen nästan trampafe på

Ja, mycket viktiga detaljer nu. Hoppas de frågar om den stora kniven med hemgjort handtag också.
Citera
2013-11-12, 12:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Punkt två kan kanske anammas…? Det tog tydligen rätt lång tid innan hon dog. Exakt hur lång tid kunde rättsläkaren inte säga dock.
Problemet är att visa att hon var vid medvetande under tiden hon dog, annars har det inte medfört ett utdraget lidande.
Citera
2013-11-12, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.Ljugholt
Vittnet säger sig vara säker på att det var ett bågformat verktyg. Alltså snarlikt det verktyg som kan ha används för att mörda VB!

Polisen borde ha visat upp bilder på massa verktyg för kompisen när dom förhörde honom, och försökt ringa in mer exakt vad det kan ha varit för ett verktyg.
Citera
2013-11-12, 12:12
Medlem
Kan mycket väl bli detta vittne som blir spiken i kistan för KJ.
Citera
2013-11-12, 12:13
Medlem
Såja. Något intressant skulle inträffa under förhören av hans närmaste vänner, det blev som jag tänkte mig. Mordvapnet har bevisat.

Notis:

Kompisen ritar ett bågformad vapen som är intressant eftersom VB mördades med ett bågformad vapen enligt den tekniska bevisen. Kompisen säger också att vapnet har legat hos den MGM.

Här näst blir det intressanta om MGM flippar ur.
Citera
2013-11-12, 12:15
Medlem
saltapinnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Delar inte ditt tycke. Jag ser det som ett övertramp, en gubbe som utnyttjat hennes dotter för sex, går fram och tar modern i händerna. Har han inte kladdat till det nog? Han kunde bockat på avstånd, respektfullt.

Jag kan tyvärr inte hålla med dig utan jag tyckte det var STARKT gjort av MB.
Tycker att MB pratade bra i rätten,hans svar var nog inte lätta att ge med tanke på att han kanske tog hänsyn till VBs mamma som även hon finns i rättsalen....
Att ta någon i händerna som dom båda gjorde tyder väl på förtvivlan i denna sorg VBs mamma känner,han visar enligt mig att han delar den med henne.
Citera
2013-11-12, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.Ljugholt
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Polisen borde ha visat upp bilder på massa verktyg för kompisen när dom förhörde honom, och försökt ringa in mer exakt vad det kan ha varit för ett verktyg.

Kan åklagaren besluta att det hålls kompletterande polisförhör mitt under pågående rättegång? Dvs att polisen skulle sätta sig ner med 22-åringens kompis och en verktygskatalog?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in