2013-05-18, 16:04
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doejane
Jag vet inte. Men när jag såg inlägget om skulder som jag citerade tidigare så kom jag att tänka på den här händelsen med min bekant.
Asiater håller väldigt mycket på med pyramidspel. Och morsan kanske täcker för henne om VB råkade logga in på facebook av misstag. Om de bor ihop så är 4 dagar att anmäla nån försvunnen lång tid. Morsan avvaktar till VB är framme i Thailand och anmäler sen.
Har du något som helst belägg för att just dessa asiater höll på "väldigt mycket med pyramidspel" - och hur får du in pyramiderna i Åbergsfortet..? - Om en svensk kvinna försvann, skulle du då tro att en spelskuld låg bakom pga att "svenskar håller väldigt mycket på med att spela nätpoker och skrapa lotter"!?
Citera
2013-05-18, 16:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammstein74
Var i boden igår kväll/natt å luskade lite i dom aktuella områdena som tagits upp..måste säga att det va väldans lugnt å lite folk igång för att va en fredag kväll..åkte åbergsleden ut från stan mot bodsvedjan den sträckan e ju faktiskt ganska så ödslig kvälls/natt tid å rätt mörkt va det igår också inga gatlysen så mycket kan hända på den vägen in till stan...jag skulle inte tycka det vore så kul å gå den sträckan kvällstid själv..
Hurdan var belysningen på de vägar VB kan ha tagit hemåt? Kan hon ha råkat ut för en smitningsolycka?
Citera
2013-05-18, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Så du tror att det är ett frivilligt försvinnande?

Tror inte det är minsta chans att det är ett frivilligt försvinnande.

Om man planerar att dra sig undan så lever man inte in i sista stund som att man skulle stanna kvar. Som att till exempel spendera en kväll på att gå hem och studera hos en kompis.
Om hon sedan inte har täta kontakter med de mer ljusskygga elementen i samhället så är det heller inte så enkelt som i spionfilmern att ge sig iväg till Asien utan att lämna spår efter sig. Även om hon skulle hitta en transportväg som acceptwrar kontanter så skulle hon ändå behöva rekvirera ut dem på ett eller annat sätt, och sådna spår (kontantuttag) är standard för polisen att kolla upp.

Vad jag kände från första början är att hennes karateträning är en bidragande orsak, men inte på grund av de folk hon träffat genom den, utan för att folk lätt blir övermodiga med ett par kampsportslektioner innanför bältet. De fall där en överfallsvåldtäkt slutar i misshandel/dråp är så got som alltid de där offret kämpat emot, och i sin adrenalina överhets har förrövaren sedan gått för långt.
Och om du inte är REJÄLT bra kampsportare så är din träning snarare till din nackdel än fördel om du är i en riktig kamp. Verkligheten är inte lika strukturerad som en dojo och motståndarna använder massa fula knep som du inte hade fått enligt regelverket under en träning.
I självförsvarskurser för kvinnor poängteras det just ofta att man inte ska slåss juste, utan typ knäa i skrevet eller inte alls. Om VB istället satte upp en fancy guard och försökte fighta av en påhoppare så ökar det drastiskt oddset för att hon har slutat som ihjälslagen någonstans

Det.. Eller hit and run där kroppen röjdes undan
Senast redigerad av joffepoffe 2013-05-18 kl. 16:13.
Citera
2013-05-18, 16:12
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hurdan var belysningen på de vägar VB kan ha tagit hemåt? Kan hon ha råkat ut för en smitningsolycka?

Finns gångvägar, men hon kan ha valt att gå efter väg i cirka 500m.
Citera
2013-05-18, 16:14
Medlem
Citat:
ja du e ju idag 2v sen lördagen hon försvann..igår va det ganska mörkt ändå ingen belysning alls så för 2v sedan borde det vart mycke mörkare..la märke till en sak faktiskt en bil i diket på åbergsleden en bit efter flygfältet med avspärrningsband runt bilen va nu det kan vara ingen aning en mörkblå saab
Citera
2013-05-18, 16:14
Medlem
Ni som menar att hon efterlystes först 4 dagar efter sitt försvinnande.
Bör nog tänka om.
Hon försvann på lördagen och anmäldes försvunnen på söndagen av sina föräldrar.
Polisen började leta först efter 4 dagar därför att VB är myndig och kan av fri vilja vara borta.
Men eftersom VB inte dök upp började Polisen leta först efter några dagar som MPS
Efterlyst säger samma sak att VB anmäldes försvunnen på SÖNDAG.

Pga av ryktet att det var först efter 4 dagar som VB blev anmäld försvunnen av hennes föräldrar
så tror många ungdomar här i Boden att det är de som ligger bakom.
Sådana rykten gör ju så att en del inte tycker att det är lönt att leta efter henne.
Citera
2013-05-18, 16:16
Medlem
MPS söker i trakterna kring Råneå under denna eftermiddag och dom efterlyser mer folk
Citera
2013-05-18, 16:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodengrabb
MPS söker i trakterna kring Råneå under denna eftermiddag och dom efterlyser mer folk
Råneå, 62 km från Boden. Varför då?
Citera
2013-05-18, 16:18
Medlem
Pontonjärvägen där va en bil i diket
Citera
2013-05-18, 16:22
Medlem
Citat:
Råneå, 62 km från Boden. Varför då?
Hej avstånd Ugglegatan 4 Boden till Råneå Centrum är 37 km bilväg då jag inte deltar i söket idag så kan inte jag säga något om varför söket pågår i detta område men vi har ju eldmannen som bor bortanför Råneå
Citera
2013-05-18, 16:23
Medlem
hmm Råneå då börja dom ju närma sig siknäs snart
Citera
2013-05-18, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammstein74
hmm Råneå då börja dom ju närma sig siknäs snart

mm
Citera