2013-11-08, 00:46
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Följde en del av NSD:s liverapport och gjorde några noteringar (innan NSD raderade sina inlägg) om den ev sexakten hos KJ (är inte ute efter att snaskifiera här men håller med om att det kan vara av intresse för tråden/för bedömning av div händelseförlopp etc).

Åkl AB frågar om sexet.
KJ: Det blev hångel i soffan, sedan gick vi in i sovrummet, vi hade oralsex.
AB: Hur gick det till?
KJ: Hon s-g, jag sl-ckade.
AB: I vilken ordning?
KJ: I den ordningen.
AB: Hur var det med kläderna?
KJ: Jag hade nog byxorna på, hennes åkte av.
AB: Vad för byxor hade hon?
KJ: Hon hade mjukisar.
AB: Hade hon trosor?
KJ: Minns inte.
KJ: När vi var klara myste vi lite till sedan gick vi tillbaka till soffan. Hon fortsatte att plugga.

Vänligen obs: bara egna noteringar utifrån vad NSD återgav.

Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
OK. Var det ingen frågeställning om hon hade strumpor eller inte på sig?

Det var frågor om VB hade trosor på sig
Citera
2013-11-08, 00:47
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Förhöraren säger till KJ att han har begått ett misstag. Frågan är om inte mördaren begick ett misstag genom att försöka få KJ att framstå som mördaren. Misstaget skulle då vara att han inte tänkte på att KJ har aspergers och troligen inte skulle kunna genomföra mord, styckning och dumpning utan att lämna mycket tydliga spår efter sig?

Det där är trams. alla med Asperger är inte stöpta i samma form. Det finns personer som är i det närmaste autistiska och åt andra hållet, i det närmaste fullständigt funktionsdugliga, exempelvis jobbar som läkare.
Även om KJ inte kan knyta sina skor är han mycket duktig och handlingskraftig i andra sammanhang. Exempelvis gjorde han sig snabbt av med hunden efter att den dött (ingen har sett den döda hunden). Han har lett grupper under MPs sök, han ljuger utan att blinka i början av förhören osv. Han tar kontakt med poliser, personer i MP för att kontrollera. KJ har betydligt större förmågor än vad både han och hans omgivning vill ge sken av.
Citera
2013-11-08, 00:51
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
1-1,5 timmes slickande.

18:40 sista sms till MB, då bör tidpunkten då sexövningarna är avslutade vara runt 20:00.

Men det finns inget som talar för något sex överhuvudtaget.

Ja, det blir knapert med tiden. KJ säger ju att de gosade efteråt och att VB sedan fortsatte plugga.
Citera
2013-11-08, 00:54
Medlem
RaffaPancamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Nu är det ju inte riktigt bara hon som tror på KJs skuld, det är nog den absoluta majoriteten av alla som tror någonting.
Vad hon vet eller inte vet om aspberger är inte relevant. Visst kan de med aspberger bli vansinniga och mörda men ingen samlad vetenskap kan se en markant överrepresentation av aspbergare när det gäller mördare.

Han syftade ju på att VB:s mamma provocerats av KJ:s avvikande beteende i rätten och tar det som ett tydligt tecken på skuld, när det ju inte är så okomplicerat.

Thailändare har INGEN koll på den sortens diagnoser. Där är man avvikande eller skum. Punkt.
Har försökt förklara för flera thailändska senaste veckan men det går som inte in riktigt.

Sen ska det ju sägas att många svenskar också tolkar in rent nonsens i kroppsspråk och tycker sig ha en given mall för hur man "ska reagera" när man står åtalad och anser sig vara oskyldig.
Problemet är att när någon uppträder så dyker lika många upp och menar att det är spelat, tillrättalagt och att man därför är skyldig.
Citera
2013-11-08, 00:58
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaPancamo
Angående KJs samtal till Inge Barsk, är det styrkt att det verkligen inträffade?
Motsäger KJ vad IB menar att han ska ha sagt?

Jag håller inte IB högt och menar på fullt allvar att han är benägen att ljuga om så krävs.
Kommer inte på rak arm ihåg om det var listat i telefontrafiken.

En tidig förmiddag när jag uppehöll mig i lunchrummet på plan 3, Luleå polisstation, blev jag
informerad av kollegan Per-Olof Andersson att han mottagit ett telefonsamtal från Kristoffer
Johansson. Han hade lämnat uppgifter om en öppen byggnad samt lämnat även ett
telefonnummer. Dessa uppgifter hade kollegan vidarebefordrat till spaningsledningen som jag
uppfattade i skriftlig form.
En stund senare efter att jag fått ta del av de muntliga uppgifterna från kollegan, blev jag själv
uppringd på min mobiltelefon av Kristoffer Johansson. Han lämnade samma uppgifter till mig
och det han sade var att det gula huset hade varit öppet i ett flertal år och att han vid ett
tidigare tillfälle själv även skulle ha påtalat det för någon skyddsvakt. Han lämnade även
uppgifter om ett nytt telefonnummer som han kunde nås på.
Samtalet varade i som jag bedömer i drygt en minut och Kristoffer Johansson avslutade
samtalet med orden "jag vet att Ni misstänker mig".
Några egna noteringar om samtalet gjordes inte vid tillfället eftersom kollegan Andersson
meddelat mig om att uppgifterna från Johansson vidarebefordrats till spaningsledningen. Av
noteringar som kollegan har kvar om det aktuella samtalen, så har det klargjorts att samtalen
från Kristoffer Johansson inkom den 22 maj 2013.
Det är enda gången jag har pratat med Kristoffer Johansson under den pågående
brottsutredningen.
Inge Barsk
Krkom

1522
Citera
2013-11-08, 00:59
Medlem
RaffaPancamos avatar
Jag har en gnagande känsla av att KJ skyddar någon. Kan fan inte fullt ut släppa att någon av hans vänner/släkt mycket väl skulle kunna vara inblandad och att det han återger i stora drag är sant.

Det skulle ju på många sätt göra tekniska fynden fullt logiska då KJ säkerligen skulle gå att lura att "förvara lite prylar".
Citera
2013-11-08, 01:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
En tidig förmiddag när jag uppehöll mig i lunchrummet på plan 3, Luleå polisstation, blev jag
informerad av kollegan Per-Olof Andersson att han mottagit ett telefonsamtal från Kristoffer
Johansson. Han hade lämnat uppgifter om en öppen byggnad samt lämnat även ett
telefonnummer. Dessa uppgifter hade kollegan vidarebefordrat till spaningsledningen som jag
uppfattade i skriftlig form.
En stund senare efter att jag fått ta del av de muntliga uppgifterna från kollegan, blev jag själv
uppringd på min mobiltelefon av Kristoffer Johansson. Han lämnade samma uppgifter till mig
och det han sade var att det gula huset hade varit öppet i ett flertal år och att han vid ett
tidigare tillfälle själv även skulle ha påtalat det för någon skyddsvakt. Han lämnade även
uppgifter om ett nytt telefonnummer som han kunde nås på.
Samtalet varade i som jag bedömer i drygt en minut och Kristoffer Johansson avslutade
samtalet med orden "jag vet att Ni misstänker mig".
Några egna noteringar om samtalet gjordes inte vid tillfället eftersom kollegan Andersson
meddelat mig om att uppgifterna från Johansson vidarebefordrats till spaningsledningen. Av
noteringar som kollegan har kvar om det aktuella samtalen, så har det klargjorts att samtalen
från Kristoffer Johansson inkom den 22 maj 2013.
Det är enda gången jag har pratat med Kristoffer Johansson under den pågående
brottsutredningen.
Inge Barsk
Krkom

1522

Men vad sa han om huset?
Citera
2013-11-08, 01:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaPancamo
Jag har en gnagande känsla av att KJ skyddar någon..

MB eller hans farsa.
BF måste grilla MB hårt när det är hans tur. Han måste ifrågasätta alibit som MBs släktingar så passande gett honom.
Citera
2013-11-08, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror att mord- och styckplats är tämligen långt från fyndplats. Alla tycks springa i den riktning som GM vill.

Varför inte höja blicken lite?

Vem har möjlighet och motiv? Tillgång till privata "tassemarker", jaktstuga, fritidshus, jakterfarenhet, styckplats, mm mm. Dessutom inget alibi av högre bevisvärde.

Varför flytta hennes kropp? Varför inte låta hennes kropp försvinna i storskogen? Det finns flera skäl.

Ett har jag nämnt. Om man inte kan knyta någon specifik till ett brott, så blir man tvungna att granska alla med nära relation till VB igen. Med teknisk prövning (som hittills endast gjorts på KJ.

Ett annat skäl är att älgjakten inte var så långt borta. Skjutträning och hundaktiviteter i jaktmarkerna ökade.

Finns säkert fler anledningar.
Citera
2013-11-08, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Varför inte höja blicken lite?

Vem har möjlighet och motiv? Tillgång till privata "tassemarker", jaktstuga, fritidshus, jakterfarenhet, styckplats, mm mm. Dessutom inget alibi av högre bevisvärde.

Varför flytta hennes kropp? Varför inte låta hennes kropp försvinna i storskogen? Det finns flera skäl.

Ett har jag nämnt. Om man inte kan knyta någon specifik till ett brott, så blir man tvungna att granska alla med nära relation till VB igen. Med teknisk prövning (som hittills endast gjorts på KJ.

Ett annat skäl är att älgjakten inte var så långt borta. Skjutträning och hundaktiviteter i jaktmarkerna ökade.

Finns säkert fler anledningar.

Fast varför skulle MB döda VB? För att relationen hotade hans äktenskap, eller?

Vad har hänt nu när hon är död. Korten på bordet ang älskarinnan, frun får veta ALLT. Det är som att skjuta sig själv i foten.
Citera
2013-11-08, 01:10
Medlem
RaffaPancamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
MB eller hans farsa.
BF måste grilla MB hårt när det är hans tur. Han måste ifrågasätta alibit som MBs släktingar så passande gett honom.

MB ser jag som ett eget alternativ. Tror inte han skulle ha teamat upp med KJ, det känns helt ologiskt:
Namnförslaget MB var det jag som lanserade första gången i tråden (vad jag minns) under föregående användarnamn.
Sen tappade jag tron på MB, fram till och med FUP där han ju framstår avsevärt värre än jag tidigare trott.
Citera
2013-11-08, 01:11
Medlem
Inte hunnit läsa så mycket i tråden på ett antal dagar, så kanske missat något.

Läst lite av de "live-rapporteringar" som förekommit i tidningarna. Har inte sett några svenska rättegångar på i alla fall 15 år och då inga mordrättegångar.
Men bemöts det normalt inte alls från försvarets sida när förhör med anhöriga innehåller uppgifter som inte stämmer med det de lämnat i förhör eller på andra sätt inte verkar stämma? Den bild som mamman målat upp om sin relation stämmer ju mycket dåligt minst sagt med den sammanlagda bilden av deras relation av alla vittnesförhör i FUP. Förstår det är känsligt med sörjande anhöriga och man får väl hoppas de som ska döma läst FUP? Men ändå...

Synd med så många missuppfattningar på hur ett arbetsminnes-stört minne på en uppmärksamhetsstörd person. Har skrivit om hur "våra" minnen fungerar tidigare för att försöka förklara lite vad som nog för många låter ologiskt. Men det är ju knappast inte något som når varken rätten eller "allmänheten" och media. Vore kanske på plats med någon expert om just den här delen, men kanske svårt att motivera. Det har fokuserats så mycket på hans autismspektrumstörning(AS) att det missas hans uppmärksamhetsstörning(ADD), vilken är mycket mer relevant för just detta. Tror det är ett misstag då han inte är en typiskt "ren" asbergare och ADD problematiken är väldigt uppenbar. Kanske för att det är enklare för de flesta gemene man att förstå kopplingen "AS=funkar inte riktigt som vanligt, kuf" än vilka problem hans andra funktionsnedsättning kan medföra som är relevant här.
Tyvärr kan man nog vid det här laget som jag också nämnt tidigare pga svårigheterna och de fatala misstagen de gjorde i förhören inte lägga nästan någon vikt på hans förmåga att komma ihåg många detaljer rätt. Gott om falska minnesbilder vid det här laget.

Sitta och rita och koncentrera sig fokuserat inåt är för övrigt en mycket bra taktik för att klara av att sitta där i så pressad situation. Skulle själv aldrig klara av att sitta där en hel dag utan många coping strategier. Min normala fokusfönster brukar ligga på ca 1 timme max, tillräckligt med stress och det kan gå ner på 5-10 minuter. Sen kan man addera extra motivation då det är något viktigt man måste klara så kanske 2 timmar jag max skulle klara att sitta still och åtminstone se ut som jag lyssnar och hör vad som sägs och se "normal" ut i ett sådant läge. "Får" man blunda i rätten som åtalad? Ha stresshanteringsverktyg? (Kosh-boll och att blunda hjälper i alla fall mitt arbetsminne om jag måste lyssna på något viktigt)

Är dock väldigt nyfiken på vad han är medicinerad med. Är inte helt insatt i hur de med AS reagerar på psykofarmaka förutom att de med just kombinationen AS-ADHD/ADD inte alltför sällan blir aggresiva av centralstimulantia (vilket ju också var anledningen att den concertabehandling avbröts när de åtalade provade i tonåren). Däremot vet jag mer om de ibland väldigt knepiga reaktioner de med ADHD/ADD kan få av dessa mediciner. Missdiagnostiserades med depression i mina tonår och åt standard SSRI(selektiva serotonin återupptagshämmare) i ca ett år och där kan vi tala om otäck effekt. Jag blev närmast 100% känslokall. Är normalt en person med hög moral och har svårt att ljuga eller begå brått, mår mycket dåligt av att vara ohederlig helt enkelt. Detta år var det enda i mitt drygt 30-åriga liv jag begick brott. grava fortkörningar, omfattande snatterier, lögner till närstående etc. och helt utan dåligt samvete. Inom två veckor efter behandlingsavslut hade allt sådant upphört till 100% och har aldrig sedan dess kört för fort ens 10 km/h eller snattat något. Det här är av naturliga skäl biverkningar som sällan rapporteras, inte heller jag gjorde det. Men har hört liknande med samma typ av funktionsnedsättning som jag som fått liknande biverkningar.
Däremot fungerar rena SNRI(selektiva noradrenalin återupptagshämmare) både på funktionsnedsättningen för många utan denna typ av biverkningar samt för vissa på depressiva symptom. Det finns även kombinerade preparat men de har ofta samma problem i de här fallen som SSRI, det är alltså seretoninbiten som är problematisk här. Har man ADHD och ADD är det noradrenalinet och dopamin som finns för lite av.
Just rena SSRI är dock väl verksamma i "allmänhet" på ångestproblematik, vilket ofta är kopplat till självskadebeteende. Så det är inte helt omöjligt det är vad de satt honom på.... och reagerar han på dem som jag och flera ovan så lär det bli "intressanta" förhör....
Han verkar även ha gått upp ganska mycket i vikt om man jämför bilder från rivmärken vid häktning och i rätten (om han inte har väldigt tjocka kläder), dels har han väl blivit välfödd på psyk, man brukar bli det, men viktuppgång och ganska kraftig sådan är inte alltför ovanlig för just SSRI medans SNRI saknar det som biverkan. (gick upp från BMI 19.5 till BMI 30.1 på 10 månader av ovannämnda SSRI).
Ett annat alternativ är ju att de menar "lugnande", och det är väl inte helt omöjligt han kan behöva för att klara att sitta i rättegången. Men även här är det hyfsat vanligt med knepiga reaktioner på dem, det förekommer paradoxala effekter där personer med denna problematik blir lugna och fokuserade på t ex sömnmedel istället för trötta. Vet dock inte mer i detalj om det, själv har jag inte den effekten, somnar normalt inom 15 min på en halv sobril av minsta styrka så kan inte använda som lugnande.
Som sagt vore mycket intressant att veta exakt vad för piller de gett honom, det kan säga väldigt mycket om hur förhören i rätten ska tolkas.

Bäst jag bjuder på en TL;DR då jag vet min förmåga att strukturera och editera texten är begränsad. Mitt arbetsminne klarar att komma ihåg under skrivande max 2 meningar tillbaka och känner inte riktigt en forumpost är värd separat övertänkt edit i ordbehandlare. Står folk helt fritt att hoppa över att läsa om det är för jobbigt.

TL;DR
1. Mina frågeställningar återfinns i första raden och det första stycket som kommer efter.
2. Glöm inte att han inte bara har "ren" AS utan även påtaglig ADD vilket påverkar minnet mer och inte på samma sätt som "vanligt" dåligt minne.
3. Det vore mycket intressant att veta exakt vad den åtalade medicinerats med, då hans funktionsnedsättningar kan ge ganska annorlunda effekter mot normal person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in