2013-05-13, 17:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Först och främst bör det klargöras vem som satt lyktan där, inte alls självklart att det är någon i familjen. Ja, jag tycker också att adressen är intressant, inte minst därför att jag inte är helt övertygad om att VB verkligen har varit hos en vän i Bodsvedjan och pluggat.

Det har inte heller framgått klart och tydligt vart VB tog vägen direkt efter att hon lämnade hemmet, inte ens NÄR hon lämnade hemmet, eller om hon gjorde det.

EDIT;Med tanke på att mamman inte saknade dottern förrän efter flera dagar, inte pappan heller för den delen, så skulle det mycket väl kunna vara så att dottern inte ens sov hemma natten mellan fredag och lördag, eller finns det uppgifter som talar för det?

Något kan ju ha hänt VB redan under fredagsdygnet. Kom hon ens hem från skolan på fredagen? Och vem som har skrivit de två sista inläggen på hennes facebook är fortfarande en öppen fråga för min del.
Citera
2013-05-13, 17:26
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Det påstås ju i tråden att mamman befann sig hos VB:s styvfar i Kiruna den aktuella helgen. Om det stämmer, betyder det av VB hade lägenheten för sig själv. Detta får åtminstone mig att fundera på om hon kanske plockades upp på vägen hem, av någon hon kände? Inte otänkbart att detta möte eventuellt var föutbestämt, eller så fick hon kanske ett sms på väg till lägenheten?
Min gissning är alltså att VB och en hittills okänd person träffades i lägenheten och att något hände där. En kropp måste alltså avlägsnas därifrån fortast möjligt. Det skulle kunna förklara varför hennes nycklar låg kvar (om de nu gjorde det). I en paniksituation har jag svårt att tro att en gm tänker på att ta med sig sitt offers nycklar - eller andra mindre ägodelar. Att få bort kroppen skulle ha högsta prioritet.
Är det möjligen nån som vet om polisen gjort husrannsakan i lägenheten? I samband med styckmordet i Örebro tog det ju evigheter för polisen att komma fram till att Eva Magnusson de facto mördades och styckades - i gärningsmannens egen lägenhet!

Ja, lägenheten har genomsökts, även studiekompisens lägenhet.
Citera
2013-05-13, 17:27
Medlem
Lums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayson
Är det verkligen bekräftat till 100% att denna VB studerade på universitet?
Hon verkar ju uppenbarligen inte riktigt ha alla indianer i kanoten av vad man kan döma.

Hon kan ju knappast ha godkänt i varken Engelska A eller Svenska A/B.

På hennes linkedin står det att studier bedrevs mellan 2009-2012, vi kan anta att det blev kanske ingen slutförd eller fortsatt utbildning?

Även jag anser att hon uppvisar språkliga brister men har förekommit kritiska röster att flertal studenter kommer till högskolan med sådana brister. Kanske inte så ovanligt som vi vill tro.

Om hon är sedan länge registrerad student på programmet, borde det ha kommit fram någon skolkamrat som hade att tycka till eller säga om, grupparbeten/seminarier ingår i de flesta utbildningar.

Jag gissar att hon kanske hon med sina "sociala problem" började 2009 studera distans fristående och därmed ganska nyligen programmet, vilket skulle kunna förklara att ingen skolkamrat från LTU reagerat. Som man annars förväntar sig, när någon studerat program utöver termin 1.
Citera
2013-05-13, 17:28
Medlem
Citat:
Först och främst bör det klargöras vem som satt lyktan där, inte alls självklart att det är någon i familjen. Ja, jag tycker också att adressen är intressant, inte minst därför att jag inte är helt övertygad om att VB verkligen har varit hos en vän i Bodsvedjan och pluggat.

Det har inte heller framgått klart och tydligt vart VB tog vägen direkt efter att hon lämnade hemmet, inte ens NÄR hon lämnade hemmet, eller om hon gjorde det.

Hon rippar D*wa i sin FB den 2 maj, dagen efter olyckan som polisen la locket på mer än att de gick fort ute vid hedenbasen. Det var tre ytterligare ungdomar med i bilen men inte ens här på flashback har jag hittat något om olyckan. Kan hon ha varit med vid olyckan ? Känner hon någon/några från olyckan.
Varför sa polisen tydligt, vi lämnar ej ut namnet på den omkomne 19-åringen.
Vem omkom och vilka var med, har någon av dem koppling till VB. Kan VB blivit depp efter dödsfallet ?

Hoppas någon här har svar.
Citera
2013-05-13, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buddisch13
Håller med tycker det e kusligt tyst, Kolla Marina fallet eller andra försvunna personer med lite mystik i fallet där e alltid nån å pratar ut, Vi får se på efterlyst på onsdag om mamma eller pappan talar ut då. Det enda man sett i tidningen är "familjevän" som kommenterat till media

Det verkar som sagt vara mycket locket på och det är säkert ett känsligt fall. Många kanske är rädda att snacka. Familjen MB - AN borde ha anledning att dementera hennes sjuka kommentarer men det kanske inte går att dementera. VBs föräldrar verkar ganska konstiga. Hennes "mamma" kanske inte kan så bra svenska heller och pappan kanske inte bryr sig eller känner att han kan uttala sig när det inte är hans riktiga dotter.
Det kan vara så att polisen tror något men är livrädda att ge gärningsmannen eller vittnen för mycket information. I vilket fall tror jag aldrig fallet kommer att lösas därför att jag tror att kroppen är borta för alltid.
Citera
2013-05-13, 17:30
Medlem
Citat:
EDIT;Med tanke på att mamman inte saknade dottern förrän efter flera dagar, inte pappan heller för den delen, så skulle det mycket väl kunna vara så att dottern inte ens sov hemma natten mellan fredag och lördag, eller finns det uppgifter som talar för det?

Något kan ju ha hänt VB redan under fredagsdygnet. Kom hon ens hem från skolan på fredagen? Och vem som har skrivit de två sista inläggen på hennes facebook är fortfarande en öppen fråga för min del.

En 20-årig kvinna som gillar karlar behöver knappast gå hem för att ha någonstans att sova. Och gillar hon dessutom äldre män och häckar flitigt på nätet så har hon nog ännu fler valmöjligheter.

Så föräldrarna var kanske vana med att hon sov borta
Senast redigerad av L.D. 2013-05-13 kl. 17:32.
Citera
2013-05-13, 17:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lum
På hennes linkedin står det att studier bedrevs mellan 2009-2012, vi kan anta att det blev kanske ingen slutförd eller fortsatt utbildning?

Även jag anser att hon uppvisar språkliga brister men har förekommit kritiska röster att flertal studenter kommer till högskolan med sådana brister. Kanske inte så ovanligt som vi vill tro.

Om hon är sedan länge registrerad student på programmet, borde det ha kommit fram någon skolkamrat som hade att tycka till eller säga om, grupparbeten/seminarier ingår i de flesta utbildningar.

Jag gissar att hon kanske hon med sina "sociala problem" började 2009 studera distans fristående och därmed ganska nyligen programmet, vilket skulle kunna förklara att ingen skolkamrat från LTU reagerat. Som man annars förväntar sig, när någon studerat program utöver termin 1.

Citerat från en facebookgrupp, Tjuvlyssnat på LTU, verkar som om hon hade klasskamrater iaf.

An*ers Ste*felt
Vår klasskamrat är saknad. Kanske någon som vet/hört något?

Kommentar och länk till MPS
Citera
2013-05-13, 17:31
Medlem
Astrologeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Hon rippar D*wa i sin FB den 2 maj, dagen efter olyckan som polisen la locket på mer än att de gick fort ute vid hedenbasen. Det var tre ytterligare ungdomar med i bilen men inte ens här på flashback har jag hittat något om olyckan. Kan hon ha varit med vid olyckan ? Känner hon någon/några från olyckan.
Vem omkom och vilka var med, har någon av dem koppling till VB. Kan VB blivit depp efter dödsfallet ?

Han som omkom hette väl R*wa Kh*lil, vet inte om man måste censurera i detta fall men ni kanske klurar ut vad det ska vara.

Edit, vet ej vilka som var med.

Forskade lite, kommer ihåg att denna tjej var en av dem som var i bilen. (Kommer ihåg mig läsa att hon b.la följde med till sjukhuset i Umeå där han avled.)
https://www.facebook.com/*lva.larsson.7 *=a

- Detta var även inte Rawa's tjej, men det var inte VB heller.
Senast redigerad av Astrologeen 2013-05-13 kl. 17:36.
Citera
2013-05-13, 17:40
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bish0pTh3Pimp
Eller så stämmer teorin om de tio spliffarna och hon kom i en sits då hon var tvungen att göra som Al Pacino i slutet på filmen Donnie Brasco, då han spelar Benjamin "Lefty" Ruggiero. Ni kanske kommer ihåg den scenen.

haha, ja du menar när han lämnar allt inkl halskedja mm i en låda i garderoben?, vem vet kanske var så.
Citera
2013-05-13, 17:42
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon

Har funderat på det också. Var hon med i olyckan kan chocken komma senare.
Citera
2013-05-13, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Apropå läraren Ander* så har ju han likat några av V´s bilder på fb under 2013. Han gillar att fotografera unga tjejer. Han har många bilder på sig själv som ung på sin fb.
Dessutom stavar han sitt efternamn olika på fb, eniro och ratsit.
Detta är väl antagligen totalt onödig info men.
Han är ju lärare i flera datorämnen. Digitalt Skapande är ett av dem, där lär man sig bl.a. hur man använder en kamera. VB gick den kursen och några till där hon hade Ander* som lärare.
Jag tvivlar starkt på att han har något att göra med VB's försvinnande. Ingen idé att smutskasta en person som bara försöker bara trevlig.
Citera
2013-05-13, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astrologeen
Han som omkom hette väl R*wa Kh*lil, vet inte om man måste censurera i detta fall men ni kanske klurar ut vad det ska vara.

Edit, vet ej vilka som var med.

Forskade lite, kommer ihåg att denna tjej var en av dem som var i bilen. (Kommer ihåg mig läsa att hon b.la följde med till sjukhuset i Umeå där han avled.)
https://www.facebook.com/*lva.larsson.7 *=a

- Detta var även inte Rawa's tjej, men det var inte VB heller.

Märkligt, artiklar från 2012 säger att en person med samma namn och dennes familjen skulle utvisas och att han och brodern satt i förvar hos Migrationsverket i Gävle i avaktan på utvisning. Fick de stanna till slut eller rymde de och blev kvar illegalt och det är därför polisen lade locket på angående offer i olyckan på Hedenbasen eller är det inte samma person?

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6660839
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6660832
Senast redigerad av Reckie 2013-05-13 kl. 17:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in