Citat:
Ursprungligen postat av
inter-preter
Men... Varför skulle hunden reagera på levande människa i ödehuset? Man går ju vanligen förbi massor med hus, med folk inuti,,, och inte reagerar hundar på "hus med människor i" ?
Just därför tror jag att hundarna reagerat på något helt annat än död eller levande människa. Också därför jag velat ha svar på hundarnas utbildningsstatus. Jag tror sällan på amatörer som säger att deras hundar markerat för något. Ett bättre ord är reagerat för en outbildad hund.
Tänk så här, hunden har tre grundläggande drifter, äta, sova och föröka sig. Hunden använder sina sinnen för att kunna göra detta,
höra och lukta sig till mat, löpande tikar och kåta hannar, samt förvarningssystem när den sover. Dessa sinnen använder man sig av i människans tjänst, man lånar så att säga hundens kapacitet för att lyssna och lukta. Man lär hunden när den skall jobba åt människan, då ger man den en signal att arbetet börjar, då luktar den och lyssnar efter det vi har lärt den att söka efter, övrig tid är fritid och den nyttjar sina sinnen för sina egna behov.
Därför, tror jag att hundarna i det här fallet har känt lukten av en annan hund, alternativt fanns det ett levande byte, kanske en kanin sprungit runt huset. Vi vet inte, men att någon säger att deras amatörvovve markerat låter i mina öron otroligt.
Varför skulle de här hundarna reagera på mänskliga kroppsdelar, brukar de äta sådant till vardags? De upphittade benen torde varit ointressanta för hundarna, jag kan inte se logiken i att de skulle bli hispiga för att de kände doften av VB kvarlevor som dessutom låg inne i ett hus.