2013-05-27, 17:58
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattnatten
Måste bara fråga; jag har hängt med här och läst nästan allt men förstår inte var uppgiften om att han skulle köra svarttaxi kommer ifrån?

Den uppgiften kommer från honom själv på konton typ Facebook där han gjorde 'reklam' för sin svarttaxi verksamhet. Uppgifterna har som tidigare framhållits i tråden raderats efter VBs försvinnande.
Senast redigerad av MossTrums 2013-05-27 kl. 18:02.
Citera
2013-05-27, 17:58
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
På de första presskonferenserna underströk polisens presstalesmän att KJ inte var misstänkt.

Det får du gärna komma med en källa på.

Jag har för mig att de sa att de inte hade någon misstänkt.
Och då menar de misstänkt ur en juridisk vinkel: https://sv.wikipedia.org/wiki/Misstankegrad
Senast redigerad av madtop 2013-05-27 kl. 18:02. Anledning: typo
Citera
2013-05-27, 18:00
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Skulle den där typen av ev släpspår synas även om någon gnuggat utav bara den med ex klorin?

Har för mig att huden brukar se "brandskadad" ut om man hällt klorin på den? Rätta mig nån om jag har fel.
Citera
2013-05-27, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vintovka
Är väll inte så långsökt? Dessutom så lär man ha den kunskapen om man är lite vass inom områden som fysik och kemi.

Dock kan spår fortfarande hittas, och det lär ju vara lite svårt att förklara bort att
a) lägenheten luktar badhus / ammoniak
b) golvet/väggarna lyser som en fyr när man sprayar luminol på dem

Citat:
En annan grej kan vara jakt. Nu vet inte jag super mycket om hur kulturen kring jakt är i Boden. Men om man jagar eller har bekanta som jagar så brukar jägare veta lite allt möjligt om blod, släpspår osv osv...
Ja och majoriteten av jägare försöker inte dölja blodspår (möjligen tjuvjägare) Det är liksom en fullt normal del i när man gör hål i ett djur och sedan tar ur det innan man släpar hem det för att hänga det.
Citera
2013-05-27, 18:04
Medlem
kattnattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Den uppgiften kommer från honom själv på konton typ Facebook där han gjorde 'reklam' för sin svarttaxi verksamhet. Uppgifterna har som tidigare framhållits i tråden raderats efter VBs försvinnande.

Märkligt att ta bort det när hon försvinner... Jag gick igenom hans facebooksida innan den togs bort och då stod inget om svarttaxiverksamhet.
Citera
2013-05-27, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Har för mig att huden brukar se "brandskadad" ut om man hällt klorin på den? Rätta mig nån om jag har fel.
Ja det börjar fräta efter en stund ca 5 min
Citera
2013-05-27, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En märklig omständighet är också förhållandet mellan att KJ vägrade att skriva in sig i deltagarlistan, men berättar för en annan deltagare vad han heter, att han inte antogs till Hemvärnet, samt om 1 gul ica påse. Ville han vara anonym eller inte?

Det söket då jag gick i samma grupp som honom (ett av de senare) gjorde han inget försök att dölja sitt namn.
Citera
2013-05-27, 18:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jo, såklart jag fattar att hon vad död INNAN styckningen. Men jag själv skulle aldrig stycka en person i en öppen skog. Fan vet vem som kan dyka upp. Då skulle jag utföra styckningen i hemmets lugn. I typ badrummet eller köket.

Han kanske styckade henne i en bunker lite avsides på ett militärt övningsområde mitt i natten. Sannolikheten för att någon skulle komma där sätter jag en nolla på, inte ens några soldater på vift, de övar inte på o.b. tid, för dyrt.
Citera
2013-05-27, 18:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Eftersom det helt klart har varit scenario i andra fall så kan det vara så i detta fallet.
Jag har inte konstaterat att det är så i detta fallet utan redogjort för de mindre vetande, så som OY om hur man kan möta hinder om man inte får spår. Det kan ta 6 månader eller år att finna det som krävs för ett åtal.
Här ska man inte förvänta sig snabba svar det är sen tidigare känt det är min poäng.

Det va inget blod funnet i inledningen i Nora inte heller hundar har markerat. Det va efter många månader man rev upp ett golv, så man ska inte ta Luminol som en säkerhet på allt. Det blir så fel det kan bli.
Det var efter att man visste att offret var styckat som man hittade blod. Man visste att offret var styckat när man undersökte KJ:s lägenhet.
Citera
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det får du gärna komma med en källa på.

Jag har för mig att de sa att de inte hade någon misstänkt.
Och då menar de misstänkt ur en juridisk vinkel: https://sv.wikipedia.org/wiki/Misstankegrad

Det har hållits flera presskonferenser. Det har på frågan från journalister i ett tidigare skede om KJ sagts från polisen att han inte är misstänkt för inblandning i hennes försvinnande. Hittar jag källan så återkommer jag.
Citera
Medlem
Var det inte förra veckan som ödehuset blev känt ?? Då fanns det väl inte snö där? http://imageshack.us/photo/my-images/547/img8859j.jpg/

Är inte bilden tagen pga händelsen?
Citera
2013-05-27, 18:08
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
"Luminol används inom kriminalteknik för att påvisa spår av blod, även om de synliga fläckarna har tvättats bort. En lösning av luminol och väteperoxid sprayas på det område som ska undersökas. Om det finns spår av blod kommer det hemoglobin som finns kvar att agera som katalysator och sätta igång kemiluminiscens-reaktionen. Ljuset är för svagt att se med blotta ögat, men kan fångas genom fotografering med lång exponeringstid i ett mörkt rum. Även urin, fekalier, koppar och blekmedel kan sätta igång kemiluminiscensen."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Luminol

Drawbacks [edit]
Luminol has some drawbacks that may limit its use in a crime scene investigation:
Luminol chemiluminescence can also be triggered by a number of substances such as copper or copper-containing chemical compounds, and certain bleaches; and, as a result, if a crime scene is thoroughly cleaned with a bleach solution, residual cleaner will cause the entire crime scene to produce the typical blue glow, effectively camouflaging any organic evidence, such as blood.
Horseradish sauce, via the enzyme horseradish peroxidase, catalyses the oxidation of luminol, emitting light at 428 nm (blue in the visible spectrum), which may result in a false positive.
Luminol will also detect the small amounts of blood present in urine, and it can be distorted if animal blood is present in the room that is being tested.
Luminol reacts with fecal matter, causing the same glow as if it were blood.
Luminol's presence may prevent other tests from being performed on a piece of evidence. However, it has been shown that DNA can be successfully extracted from samples treated with luminol reagent.[10]

http://en.wikipedia.org/wiki/Luminol

Här klargör man nackdelarna också och det innebär alltså att Luminol inte hittar allt, och att allt inte kan klargöras.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-05-27 kl. 18:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in