2013-05-26, 12:06
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan vara skyldig, så pass starka indicier bör de iaf sitta på tycker jag. Jag utesluter inte att man fiskar kring KJ, kan finnas fler misstänkt inblandade som man har under luppen.

KJ är säkert skyldig som synden, jag är övertygad om att det är rätt man, mindre säker på hur gärningen gått till dock.

Men det har ju inget att göra med vad åklagaren yrkar häktning på, åklagaren vill så snabbt som möjligt upp till sannolika skäl och lägger definitivt inte in framställan på skälig misstanke om det finns bevis.

Skulle man spekulera i att åklagaren håller på med ett spel, för att dölja bevisning in i det längsta och på bekostnad av detta beslut endast få skälig misstanke, så kan det bero på att man har fler personer som de försöker ringa in, men det vore anmärkningsvärt och jag känner inte till något fall tidigare där man har gjort så.
Citera
2013-05-26, 12:07
Moderator
OYs avatar
Enligt aftonbladet gäller misstanken mord 4-5 maj nu, inte 4 maj som tidigare.
Citera
2013-05-26, 12:08
Medlem
clase2s avatar
Jag har försökt sätta mej in i detta fall vilket inte har varit så enkelt,väldigt många lösa trådar.
Polis/åklagare har nog gjort allt för att få fram teknisk bevisning och av självklara skäl släpps inte
sådan info till media. Vi får se om några timmar..

Det viktigaste är att hitta BP , i detta fall styckningsplatsen, där finns spår både från BO och GM.

Om,jag säger OM ingen teknisk bevisning (blod etc) har hittats i GM:s bostad så är BP ute i skogen. DNA från BO finns garanterat hos GM ,konstigt vore det annars hon har ju besökt honom och det bevisar inte ett smack.

MIN teori är följande:
Trots uppgifter från granne om skrik så tror jag att hon levde vid 21.00-tiden och gick hem.

(Har för mej att det fanns vittnesuppgifter redan i början på utredningen att BO setts lämna GM:s bostad , eller var det GM som var vittnet?)

GM följer efter henne med bil , erbjuder skjuts men kör henne någonstans i det kända området runt skogen där mordet sker (kanske i bilen).

Han dumpar henne och åker till brodern/ kompisarna för att göra vad dom nu gjorde.

Senare (inte nödvändigtvis samma natt) åker han tillbaka till dumpningsplatsen och utför styckningen där någonstans och gömmer delarna i gropen.Vad jag inte begriper är placeringen av benen i ett ödehus,dom brukar vara allt annat än öde...

Jag förmodar att polisen har genomsökt området mycket noga med likhundar för att hitta händerna.
Blod + annat kan nog vara svårt att upptäcka två veckor efteråt.

OM BP hittas så är fallet avslutat ganska snabbt. En styckning lämnar en hel del fibrer,hår DNA och annat efter en GM , om han inte hade på sej en saneringsdräkt vilket jag tvivlar på.

Just my 2C
Citera
2013-05-26, 12:08
Medlem
why123s avatar
Jag tror inte att hon blivit styckad i någon bostad. Jag tror att de varit ute i skogen på någon öde plats och att hon blivit mördad och styckad där. Därför är det så svårt att hitta bevis mot honom.

Det är möjligt att styckningsplatsen ligger ett par mil från fyndplatsen, det kan därför bli oehört svårt att hitta teknisk bevis mot KJ. Förhoppningsvis har polisen koll på alla bilar som KJ haft tillgång till, även kompisars bilar han kan ha lånat!
Senast redigerad av why123 2013-05-26 kl. 12:12. Anledning: .
Citera
2013-05-26, 12:09
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jabbe91
Vet inte om det tagits upp tidigare, men tyckte det var för ett par dagar sedan någon som skrev att KJ var ordningsam och gillade att ha sina prylar och grejjer i ordning och så vidare.
Vet dock inte om detta var sant eller inte. Annars borde det ju vara en liten förklaring om han styckat henne och varför han lade det i ordning så att säga.
Ja - och han hade också behov av att dokumentera ordningen, t ex genom att arrangera varenda pryl i sin fältutrustning i fallande storleksordning, för att sedan föreviga sitt verk. - Det skulle därför inte förvåna mig om han tagit en hel del bilder även av likdelarna; dessa hade säkert gillats av åtskilliga våldsfixerade och hatiskt sinnade facebookanvändare inkl. AN. - Frågan är bara var han kan ha stoppat undan dessa bilder?
Citera
2013-05-26, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3StepsBack
Känns som att du kan ha rätt.

Jag har ju träffat killen irl och han kändes för snäll för att mörda och/eller stycka nån, och inte tillräckligt slipad för att komma undan utan att lämna några spår efter sig om det nu skulle vara så. (Men det är ju så klart bara min subjektiva bedömning.)

Sådan här trådar är alltid märkliga. Vissa påstår att misstänkte GM är otroligt slipad, han har asperger, började direkt efter högstadiet plugga på universitetet osv, medan andra skriver att han snarare tillhör Bodens "trasproletariat" och knappast har alla bestick i lådan. Att sådana här saker kan vara så subjektiva är förunderligt, men det lär väl visa sig om GM var slipad eller om rättsväsendets företrädare är tillräckligt slipade...
Citera
2013-05-26, 12:13
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Han är inte häktad, häktningsförhandlingar inleds i morgon kl. 11.00.

Aha, då får man se fram emot den. Bodenborna har en lång väg att gå till det normala igen och jag tror att man kommer att bli bättre på att uppmärksamma folk som mår så dåligt, men det är kanske svårt att veta vem som inte borde ha militärkläder och hjälm som cityklädsel, om stan dräller av sådana individer.
Citera
2013-05-26, 12:14
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Då kan man ju spekulera i vilket bra drag det var av polisen att vänta så här länge innan de grep honom.

Uppenbarligen har de spaningar polisen haft på honom efteråt inte givit något som talar för hans skuld. Frågan är i stället om han under denna tid i frihet fick tiden att röja undan alla spår mot honom istället.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
När var det han hade observerats i närheten av fyndplatsen nu igen, var det inte relativt nyligen?

- Det talar ju i så fall för att den spaning man haft på honom har varit långt ifrån heltäckande.
(min fetning)

Ja, det är högst rimligt att anta att polisen inte började med någon heltäckande spaning i ett tidigt skede.

Följde inte fallet så nära i början men har uppfattat att polisen inte började söka direkt utan behandlade fallet som ett misstänkt försvinnande. När man sen började söka så söktes det väl ett tag, och därefter trappade polisen ner på sökandet.

Företrädare för Missing People har sagt i en intervju att det inte dök upp tillräckligt många när man sökte och bedömde därför att likdelarna hade kunna hittas tidigare om fler frivilliga hade ställt upp i början.

Oavsett orsaker, så dröjde det 16 dygn från försvinnandet innan dom första likdelarna hittades. Det är ju svårt att gripa någon innan det finns en kropp, om man inte har någon form av andra starka indicier eller bevis.

Om man spekulerar lite: säg att polisen började nysta mer i tänkbar gärningsman tidigast på måndagen den 6 maj. Även på den korta tiden kan ju en GM ha hunnit städa.

Man har, av olika skäl, tappat tid och gärningsmannen har haft möjlighet att städa.

Men det är märkligt, om det nu skulle vara KJ, att han i så fall verkar ha lyckats städa så bra.

Jag är rätt nyfiken på dom här polisanmälningarna som VB sägs ha gjort.
Citera
2013-05-26, 12:19
Medlem
Har funderat på några saker. Vet inte hur mycket av detta som varit uppe i tråden tidigare, har inte kunnat/hunnit läsa mer än de sista dagarna.

Spontant kan jag komma på åtminstone fyra olika intressanta platser att fundera lite kring:

1) Plats för försvinnande: Eventuellt är denna plats densamma som plats 2 och 3.

2) Plats för brottet: Alltså mordplatsen. Eventuellt är denna plats densamma som 1 och 3.

3) Plats för styckningen: Eventuellt är denna plats densamma som 1 och 2.

4) Plats(erna) för fynden: I det närmaste garanterat inte samma som 1, 2 och 3 (eftersom delar saknas, spridd placering, inga övriga (för oss kända) spår, etc).

Några funderingar kring platserna:

Jag tänker att Platsen för mordet och Platsen för styckningen i viss mån kan vara relaterade till hur transport och/eller styckning gått till. Om platsen för mordet var i ett tämligen bebott område (läs: exempelvis KJs bostad), så kan det inte vara lätt - eller till och med i praktiken nästan omöjligt/otroligt dumdristigt att försöka flytta kroppen från en lägenhet till en bil, förutsatt att man inte styckar kroppen först.

Om man skall stycka en kropp tänker jag att det finns en hel rad olika sätt att göra det på:

Sätt som orsakar ganska mycket ljud:

* Motorsåg: effektivt, men bör bli rejält stökigt och låter som fan. Inte trolig metod om man inte befinner sig på väldigt enskild plats.

* Klingsåg: bör kunna vara hyfsat effektiv, men behöver vara en lite större såg (?) och låter som fan. Inte trolig metod om man inte befinner sig på väldigt enskild plats.

* Bandsåg (stationär): bör vara mycket effektiv metod, men kräver tillgång till en bandsåg (!) och låter en hel del.

* Tigersåg: mindre effektivt än motorsåg, bör vara ganska meckigt. Låter mindre och genererar antagligen betydligt mindre kladd, men ändå såpass mycket att grannar, etc bör höra. Inte trolig metod om man inte befinner sig på hyfsat enskild plats.

* Sticksåg: ännu mindre effektivt, bör vara ganska meckigt. I övrigt ungefär samma som tigersåg.

Sätt som orsakar nästan inga ljud:

* Handsåg: bör vara ganska bökigt, men antagligen fullt möjligt. Bör kunna utföras i exempelvis ett badrum eller badkar.

* Handsåg + bultsax: bör vara enklare och fullt möjligt i badrum eller badkar. Sågen till mjukdelar, bultsax till skelettdelar. Bör vara ännu tystare än bara handsåg.

* Kniv + bultsax: bör vara absolut tystaste sättet och fullt möjligt i badrum eller badkar.

* Jag tycker personligen att Platserna för fynden är väldigt konstiga. Om GM hade tillgång till bil i samband med utplaceringen av likdelarna så anser nog åtminstone jag att GM hade för avsikt att de skulle upptäckas. Om GM inte ville att de skulle upptäckas och hade tillgång till bil så borde han/hon kunnat köra en bra bit mycket längre bort och dumpa dom mitt ute i massiva skogsområden istället för i ett rekreationsområde mycket nära Boden.

* Det skulle dock kunna vara så att GM ville gömma delarna men av någon anledning inte hade tid att göra det ordentligt. Ponera t.ex. att mordet begicks klockan 22 och att styckningen skedde strax därefter. Klockan 24 kanske någon anhörig till GM börjar höra av sig och undra varför personen inte kommer hem eller liknande. Kanske hade GM till och med bestämt träff med någon, men inte gärna kan komma hemdragandes med antingen en hel kropp eller kroppsdelar. Återstår då att SNABBT göra sig av med delarna. Varför man inte lägger alla delar på samma ställe är i så fall dock något underligt... Men det kan ju vara så att GM blev avbruten, inte vågade stå still på ett ställe för länge ifall någon skulle se honom/henne eller bedömde det som mindre risk för upptäckt om inte allt låg på ett ställe.

* Om GM hade väldigt bråttom vid utplaceringen skulle det ju även kunna vara så att utplaceringen var av tillfällig art, det vill säga GM hade för avsikt att flytta på dem vid senare tillfälle, men inte fick möjlighet.

* En annan förklaring (som jag vet nämnts tidigare) är att GM kanske INTE hade tillgång till bil, utan var tvungen att gå till fots med kroppsdelarna från brotts- och/eller styckplatsen. Om man dock går till fots bör man kunna lägga delarna på platser längre ifrån bilvägar - om man inte vill att de skall hittas.
Citera
2013-05-26, 12:20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
KJ är säkert skyldig som synden, jag är övertygad om att det är rätt man, mindre säker på hur gärningen gått till dock.

Men det har ju inget att göra med vad åklagaren yrkar häktning på, åklagaren vill så snabbt som möjligt upp till sannolika skäl och lägger definitivt inte in framställan på skälig misstanke om det finns bevis.

Skulle man spekulera i att åklagaren håller på med ett spel, för att dölja bevisning in i det längsta och på bekostnad av detta beslut endast få skälig misstanke, så kan det bero på att man har fler personer som de försöker ringa in, men det vore anmärkningsvärt och jag känner inte till något fall tidigare där man har gjort så.

Mycket lågt "bevisvärde", men jag hittade en artikel där en fd kriminalkommissarie menar att åklagare under vissa förhållanden väljer att inte lägga fram viss bevisning, därför att man räknar med att få den anhållne häktad ändå.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/taktik-bakom-svag-misstankegrad_109900.svd

Inget att dra för stora växlar på som sagt - efter faktakoll kan jag verifiera att den handlade om den man som inledningsvis anhölls som misstänkt för mordet på Anna Lindh - en person som ju var helt oskyldig till detta dåd.
Citera
2013-05-26, 12:21
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
Hur fan kan media skriva och säga att KJ var den siste som såg VB i livet,då är dom alltså helt säkra på att han är GM då!

För till 100% säkerhet så är det mördaren som såg VB sist i livet!
Den senaste kända iakttagaren av VB.
Om nån annan har sett VB efter KJ, ja då är denne GM. Dock kommer nog inte nån sån att ge sig tillkänna frivilligt.
Citera
2013-05-26, 12:21
Medlem
sisterroses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag undrar lite över hur man kan se att två delar medvetet är placerade i ett visst mönster. Känns som om att det borde vara minst tre delar för att bilda ett mönster?

Ja, det också! Var det inte bara underben dessutom? Det skulle vara om dem hade bundits upp i ett satanistkors eller använt stumparna för att skriva förbannelser på väggen, men något sådant har det ju inte varit tal om.

Och nu blev han ju häktad, så något har dem ju så pekar åt att han är skyldig. Samtidigt oroar jag mig över att dem snöat fast och känner att dem måste häkta en misstänkt för att visa att det inte står stilla i fallet. Orolig att dem kanske har fel person häktad. Vi får hoppas att dem hittat rätt person och att fallet får en lösning, för allas skull. Om han är skyldig så lär vi nog snart få läsa "Den misstänkte har gjort vissa medgivande, men nekar fortfarande till brott."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in