2013-05-24, 16:30
Medlem
cupcakemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FistOfFury
Är det vanligt att försvarsmakten i dagsläget avslår sökanden till militärtjänst? Någon som vet? Borde väl finnas statistik över sådant. Det känns som att det måste ha varit något utav det extra ordinära som fick dem att neka honom.

För min egen del så vet jag ett par tokiga jävlar som beviljats militärtjänstgöring fast de inte har någonting där att göra.

Det får mig att undra hur pass noggranna deras undersökningar verkligen är? Någon som vet mer om detta? Vad ställer de får typ av frågor o.s.v.

Mycket vanligt, det är en minoritet som faktiskt blir antagna.

Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
någon i hans bekantskapskrets hade hört honom säga att han ville veta hur det kändes att döda någon. Jag tror inte att han var fullt så ointelligent som folk tror. Tror att han länge tänkt på att göra det här, nånstans i bakhuvudet och när det uppstod konflikt så "passade han på"....en stundens ingivelse. SÅ en kombination av planering och impuls tror jag på. Men kan också vara mer planerat än vad som förefaller, kan vara fler inblandade. Det tror jag också på.

Eller så har någon i hans bekantskapskrätts hört honom säga "Undra hur det skulle kännas att döda någon" eller "Hur känns det för folk som har dödat någon" i en filosofisk diskussion runt detta ämne.

Vad en bekants bekant har hört, för länge sedan, är inte särskilt relevant i detta fall, särskilt då det uppkommit efter att han misstänks för ett brott, då kan det han sagt förändras ganska fort.

Därför jag inte lägger så mycket vikt i de "kvinnoskrik" som hörts, dels för att det uppkommit först 3 veckor efteråt, vilket gör det svårt för vittnen att veta exakt när och dels för att dessa skrik hördes under en period då Sverige spelade i ishockey VM.
Senast redigerad av cupcakeman 2013-05-24 kl. 16:36.
Citera
2013-05-24, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FistOfFury
Är det vanligt att försvarsmakten i dagsläget avslår sökanden till militärtjänst? Någon som vet? Borde väl finnas statistik över sådant. Det känns som att det måste ha varit något utav det extra ordinära som fick dem att neka honom.

För min egen del så vet jag ett par tokiga jävlar som beviljats militärtjänstgöring fast de inte har någonting där att göra.

Det får mig att undra hur pass noggranna deras undersökningar verkligen är? Någon som vet mer om detta? Vad ställer de får typ av frågor o.s.v.
Det är vanligt, finns många med sociala och psykologiska problem som sållas ut omgående. Konditionstestet är nästa fallgrop för många.
Citera
2013-05-24, 16:31
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Han klarade inte försvarsmaktens tester, vill inte gå in på detaljer men han imponerade sannerligen inte vid uttagningstesterna.

Nej, och om han dessutom har en god man så tyder det mesta på att allt inte står rätt till i hjärnkontoret.

Frågan är vad resultatet från RPU kommer att bli, troligen kryssas han om han är skyldig.
Citera
2013-05-24, 16:31
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Precis som i fallet med E*a Magnu*son i Nora är det väldigt svårt att förstå hur GM resonerat och agerat.

Jag tror inte att han resonerat alls. Han ville nog bara "kolla" hur det skulle vara att stycka en kropp och dessutom göra det efter eget huvud. Enligt nån i tråden har han ju uttryckt "önskemål" om att döda nån - bara för att få veta hur det känns. Och så har det ena givit det andra...
Typ: Ja, nu har jag dödat en människa. Passar på att testa en styckning, också. Sjukt så det förslår, men absolut inte otänkbart. Som vanligt: Bara en tanke.
Citera
2013-05-24, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Money22
Nån som vet om han brukade dricka och festa? Eller har han bara hittat på det där om ölen?

Han har nämnt på sin netlog och till mig personligen att han är nykterist.
Citera
2013-05-24, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cupcakeman
Mycket vanligt, det är en minoritet som faktiskt blir antagna.

Ja och nej. Det är vanligt med avslag. Vanligare än att man blir antagen. Men det är inte särskillt vanligt att man inte klarar psyktesterna.
Citera
2013-05-24, 16:35
Medlem
Theforeigners avatar
Det är tydligen en almen uppfattning att KJ (OM han nu var GM) handlade i panik efter mordet.
Jag undrar hur det går ihop med at han sen hadde mage till at deltaga i 4 av 5 sökningar med Missing people?

Och OM han har Asperger tror jag inte på att det är møjligt för honnom at fasthålla sin oskuld om han väkligen är GM.

Flera saker som inte stämmer, efter min mening.

Jag är inte alls säker på att KJ är GM.

Det är ochså märkligt att dom inte har bevis nog till en starkare misstankegrad än "skälig misstanke"

Och var är alt blodet från styckningen? tydligen inte på någon av fyndplatserna, ej heller i hans lägenhet, inte heller i föräldrarnas villa, ej heller i sommarstugan, för då hadde vi nog hört om det.
Blod är vældigt lätt at hitta för polis/tecknikerna även om det tvättats bort, særskilt när en hel krop styckats

(PS. svenska är inte mit dagliga språk)
Citera
2013-05-24, 16:36
Medlem
nicamaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomadjaevel
Han har nämt på sin netlog och till mig personligen att han är nykterist.

När talades ni vid senast? Och om du vet och vill dela med dig: är han en enstöring eller finns det ändå en bekantskapskrets av människor i omlopp runt honom?
Citera
2013-05-24, 16:37
Medlem
cupcakemans avatar
Citat:
Ja och nej. Det är vanligt med avslag. Vanligare än att man blir antagen. Men det är inte särskillt vanligt att man inte klarar psyktesterna.

Vet vi att det är dessa han misslyckats på?
Dock antar jag att diagnostiserad Asbergers leder till ett direkt avslag.
Citera
2013-05-24, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicamace
När talades ni vid senast? Och om du vet och vill dela med dig: är han en enstöring eller finns det ändå en bekantskapskrets av människor i omlopp runt honom?

Talades vid under söket av VB och några dagar efteråt. Känner honom inte väl alls dock, men har fått uppfattningen om att han har ganska bra med kompisar, och dom verkar vara mer "normala" än honom. Men visst, man får en "Big Bang Theory"-känsla över vännerna jag träffat iallafall...
Citera
2013-05-24, 16:42
Medlem
Citat:
Han har nämnt på sin netlog och till mig personligen att han är nykterist.

Hade inte något vittne, något av dom som också hört skrik, nämnt att dom faktiskt sett honom med en system-påse den dagen? Inget tveklöst bevis på att han faktiskt dricker, och speciellt inte den kvällen, men pekar ju ditåt.
Citera
2013-05-24, 16:43
Medlem
LostGenerals avatar
Citat:
Rättsmedicinalverket har idag bekräftat att det är kvarlevorna efter den 20-åriga kvinna som varit saknad sedan den 4 maj som påträffats i ett skogsområde i Boden. Någon ytterligare information om vad den rättsmedicinska obduktionen gett för resultat lämnas inte i nuläget, säger kammaråklagare Ulrika Schönbeck i meddelandet.

Under dagen har polisen fortsatt leta efter ytterligare fynd i terrängen där tidigare kroppsdelar hittats. Detta arbete har man nu avbrutit och sedan . Fokus i utredningen ligger nu i stället på förhör och teknisk undersökning av en rad platser. Det ska bland annat handla om platser med koppling till den 22-årige man som häktades skäligen misstänkt för mordet på den 20-åriga kvinnan.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/bekraftat-kroppsdelarna-tillhor-forsvunna-kvinnan

Vi får se vad som händer. Det verkar som om polisen har gripit rätt snubbe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in