• 2
  • 3
2013-05-14, 03:01
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Finns det kurser i "talking retard"?

Det är bara den trögare som har kommunikationsproblem. Den med problemet får också lösa det. Jag är inte din morsa.
Om den som är smartare är den som behöver hjälp och den dummare sitter säkert,
så blir ju din argumentation till skit värd.

Verkar ju inte vara en erfarenhet främmande för dig iofs.
Citera
2013-05-14, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Om den som är smartare är den som behöver hjälp och den dummare sitter säkert,
så blir ju din argumentation till skit värd.

Verkar ju inte vara en erfarenhet främmande för dig iofs.

Javisst! Eller om den som besitter en begåvning i att förstå abstrakta koncept är helt oduglig på att formulera sig tydligt i tal och skrift.
Citera
2013-05-14, 03:24
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Javisst! Eller om den som besitter en begåvning i att förstå abstrakta koncept är helt oduglig på att formulera sig tydligt i tal och skrift.
LOL

Jo då, visst är det så...
Citera
2013-05-14, 10:29
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Du skrev att det bara krävs en skillnad på 10 i IQ för att kommunikationssvårigheter konsekvent ska förekomma; en person som ligger på 110, ser alla runt 100 som dumma, du med 140+ kommer inte kunna förklara dina tankar för någon med 130+ osv. Däri låg det svartvita synsättet.

Du skrev även att om man konsekvent presterar över 90% är man fullständigt omringad - en svårtydbar mening, men jag tolkar det som att en person som hamnar över den 90:e percentilen på IQ-skalan knappt ens fungerar bland "vanligt" folk, vilket inte är sant om man i övrigt inte dessutom har sociala svårigheter.

Jag förnekar inte att intelligens och IQ påverkar hur man är som person och att en större avvikelse kan isolera en person på ett intellektuellt plan - speciellt om man inte är tillräckligt mångfacetterad i sin begåvning för att även ha sinnelag för pedagogik och utlärande.

Det är inte frågan om att inte vara mångfacetterad. Vad det handlar om är att man efter många år blir ganska trött på sina kära medmänniskor. Jag orkar helt enkelt inte bry mig om någon annan förstår eller inte. Det kräver alldeles för mycket energi från mig, och i gengäld vinner jag i princip ingenting för JAG har ju förstått. Svårt att förklara på ett bättre sätt. Man blir trött och matt på ålderns höst helt enkelt. Kan nämna att jag i början av min karriär faktiskt jobbade som (mycket omtyckt och uppskattad) utbildare inom IT. Nu 20 år senare orkar jag helt inte längre bry mig om folk förstår eller inte. Mycket enklare att umgås med människor som är på samma plan från första början.

I sociala sammanhang spelar jag naturligtvis med, men orkar inte hålla fasaden uppe några längre stunder längre. "Medelsvensson" tråkar mig nåt fruktansvärt. Otroligt frustrerande att t.ex. försöka diskutera något nytt framsteg inom forskning (på en populärvetenskaplig nivå) men se motparten himla med ögonen redan efter tio sekunder och istället börja prata om Sällskapsresan eller senaste fyllan. Tekniken jag jag använder mig av för att hitta "likasinnade" är humor. Om du börjar flina åt mina subtila skämt är vi på ungefär samma nivå. Om du inte fattar mina skämt går jag raskt vidare. Då vet jag att det kommer vara uppförsbacke för att nå fram.

Skillnaden i IQ som jag nämnde är inte så svartvit som du försöker påskina. Vad det handlar om är att det redan vid 10 poängs skillnad uppstår kommunikationsproblem. Därmed inte sagt att det är helt omöjligt. Det blir bara gradvis lite jobbigare ju större skillnad det är mellan individerna, och det krävs inte mer än tio poängs skillnad för att det skall börja skönjas.
Senast redigerad av Bunsofsteel 2013-05-14 kl. 11:01.
Citera
2013-05-14, 10:35
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:

Mmmm, den fattiges tröst. Jaja, jag är fattig men är i alla fall frisk...

Tyvärr fungerar inte världen så. Dom som är rika KAN faktiskt vara friska, vackra, smarta och bestyckade med respektingivande penisar på samma gång.

Dom som har förmågan att förstå abstrakta koncept behöver inte med automatik vara odugliga på att formulera sig tydligt snarare tvärtom.

I mitt fall så sätter jag en ära på att vara tydlig. Men om du inte förstår trots allt så kommer jag inte ligga vaken sömnlös. Du får läsa om skiten 20 gånger tills du fattar. Inte mitt problem.
Innerligt trött på den supercurlade generationen som skall få allt serverat. RTFM.
Senast redigerad av Bunsofsteel 2013-05-14 kl. 11:06.
Citera
2013-05-14, 11:50
Medlem
Citat:
Det är inte frågan om att inte vara mångfacetterad. Vad det handlar om är att man efter många år blir ganska trött på sina kära medmänniskor.
Ja, det är ju en annan sida av det hela som är fullt förståelig.
Citat:
Jag orkar helt enkelt inte bry mig om någon annan förstår eller inte. Det kräver alldeles för mycket energi från mig, och i gengäld vinner jag i princip ingenting för JAG har ju förstått. Svårt att förklara på ett bättre sätt. Man blir trött och matt på ålderns höst helt enkelt. Kan nämna att jag i början av min karriär faktiskt jobbade som (mycket omtyckt och uppskattad) utbildare inom IT. Nu 20 år senare orkar jag helt inte längre bry mig om folk förstår eller inte. Mycket enklare att umgås med människor som är på samma plan från första början.
Det är ju orättvist av dig att uttrycka dig så som du tidigare gjort, när du själv funnit tjusningen i att undervisa och hjälpa andra en så stor del av ditt liv. Ingen vettig person skulle heller kräva att du måste förklara andras arbetsuppgifter om du inte vill.

Citat:
I sociala sammanhang spelar jag naturligtvis med, men orkar inte hålla fasaden uppe några längre stunder längre. "Medelsvensson" tråkar mig nåt fruktansvärt. Otroligt frustrerande att t.ex. försöka diskutera något nytt framsteg inom forskning (på en populärvetenskaplig nivå) men se motparten himla med ögonen redan efter tio sekunder och istället börja prata om Sällskapsresan eller senaste fyllan. Tekniken jag jag använder mig av för att hitta "likasinnade" är humor. Om du börjar flina åt mina subtila skämt är vi på ungefär samma nivå. Om du inte fattar mina skämt går jag raskt vidare. Då vet jag att det kommer vara uppförsbacke för att nå fram.

Här känner jag igen mig fullständigt och ska inte bråka med dig - det får bli någon annans uppgift.

Citat:
Skillnaden i IQ som jag nämnde är inte så svartvit som du försöker påskina. Vad det handlar om är att det redan vid 10 poängs skillnad uppstår kommunikationsproblem. Därmed inte sagt att det är helt omöjligt. Det blir bara gradvis lite jobbigare ju större skillnad det är mellan individerna, och det krävs inte mer än tio poängs skillnad för att det skall börja skönjas.

Och sedan beror det såklart på situationen. Hög IQ är inte avgörande i alla sammanhang.
Citera
2013-05-14, 12:11
Medlem
Citat:
Mmmm, den fattiges tröst. Jaja, jag är fattig men är i alla fall frisk...
Tyvärr fungerar inte världen så. Dom som är rika KAN faktiskt vara friska, vackra, smarta och bestyckade med respektingivande penisar på samma gång.

Dom som har förmågan att förstå abstrakta koncept behöver inte med automatik vara odugliga på att formulera sig tydligt snarare tvärtom.
Nej, det är inte bara en tröst för den "fattige", utan hur verkligheten kan se ut många gånger. Att det genomgående är så situationen ser ut påstod jag dock aldrig.

Citat:
I mitt fall så sätter jag en ära på att vara tydlig. Men om du inte förstår trots allt så kommer jag inte ligga vaken sömnlös. Du får läsa om skiten 20 gånger tills du fattar. Inte mitt problem.
Innerligt trött på den supercurlade generationen som skall få allt serverat.

Eftersom du formulerade dig så inskränkt tänker jag att alla parter åtminstone måste kunna uttrycka sig utan grammatiska misstag - eller andra språkliga fel - för att kunna anses oskyldiga i kommunikationsförbistringen.

Det är en balansgång mellan att inte kunna förmedla svårare koncept på ett bra sätt och att mottagaren inte anstränger sig tillräckligt eller inte kan förstå - en balansgång som inte bör bli stelbent på grund av tidigare erfarenheter, utan ständigt bör vara flexibel utefter sammanhang och situation. Det är åtminstone min åsikt.

Citat:
RTFM.
WABM.
Senast redigerad av Frigjord 2013-05-14 kl. 13:07.
Citera
2013-05-15, 10:39
Medlem
Awokad0s avatar
Människor i din omgivning är dummare än dig, i grund och botten handlar detta om kommunikation. Du kommer att påstå att en människa du väl kommer överens med angående din sorts intellektuella disskussioner anse som smart. En människa som du tycks förstå dig på blir enligt dig en smart människa och vice versa.

Människor är så olika i deras sätt att resonera kring de små vardags dilemman att det finns en uppenbar självklarhet att överenstämmelsen inte kommer att fungera i alla sammanhang.

Ditt sätt att resonera anser du som intelligent eftersom det är det sättet du förstår dig på bäst. Ingen kan förstå sig på ditt sätt exakt lika bra som just du. En människa du har gemenskap med, har liknande tankebanor, kommer vara en smart människa enligt dig.

Vi har ingen kraft att sätta sig in i exakt allas sett att resonera då vi ståfast håller oss till vårat egna eller ett fåtal till. Dessa människor du inte helt och hållet förstår dig på blir enligt ditt perspektiv dummare än dig, och vice versa.

Detta är min tolkning, kritik?
tack för mig
Citera
2013-05-15, 10:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Den absolut vanligaste orsaken till att folk tyckar att omgivningen är dummare är naturligtvis Dunning–Kruger effekten.

Citat:
The Dunning–Kruger effect is a cognitive bias in which unskilled individuals suffer from illusory superiority, mistakenly rating their ability much higher than average. This bias is attributed to a metacognitive inability of the unskilled to recognize their mistakes.

Actual competence may weaken self-confidence, as competent individuals may falsely assume that others have an equivalent understanding. David Dunning and Justin Kruger of Cornell University conclude, "the miscalibration of the incompetent stems from an error about the self, whereas the miscalibration of the highly competent stems from an error about others".
Citera
2013-05-15, 11:25
Medlem
Awokad0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Den absolut vanligaste orsaken till att folk tyckar att omgivningen är dummare är naturligtvis Dunning–Kruger effekten.

Det där är endast ett påstående utan förklaring.
Citera
2013-05-15, 11:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awokad0
Det där är endast ett påstående utan förklaring.
Där förstår jag inte riktigt hur du menar. Den länkade artikeln & dess referenser förklarar ganska utförligt varför korkade människor ofta överskattar sin egen IQ & därför tycker att andra är dummare, vilket ju var topic i tråden.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in