• 1
  • 2
2015-04-09, 13:47
Medlem
Passifloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Lånar den här tråden lite grann.
Jag ska koppla in min bänkdiskmaskin på kranen (ja, det är dumt. Men så får det bli ändå).

Har köpt en koppling men den passar inte på kranen! har köpt en "M26 x 1,5 utv. gänga – G1/2" inv. gänga."
Den utvändiga passar utmärkt på slangen till diskmaskinen, men den invändiga som ska sitta på kranen passar inte. Gängorna verkar nästan för smala på kranen. Jag har ingen aning om standarder eller vad det är för mått. Kan någon hjälpa mig vad det är för koppling jag ska köpa?
Här är ett album på kranen: http://imgur.com/a/NMrVa
Första bilden är på kranen. Andra är på kranen när jag skruvat av ploppen som sitter där. Sista bilden är ploppen som jag skruvat av. En G1/2" inv. gänga passar alltså inte på den kranen.

Hej, löste du problemet? Kan du isf berätta hur och vart du köpte delarna?
Citera
2015-04-09, 16:17
Medlem
nonentityno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passiflora
Hej, löste du problemet? Kan du isf berätta hur och vart du köpte delarna?

Man tar givetvis med sig kopplingarna till den lokala VVS/Badrumsbutiken och låter "Lasse" titta och vips har man en fin adapter för ett par tjugor
Citera
2015-04-10, 10:15
Medlem
Passifloras avatar
Jag tänkte på det här med att folk säger att trycket blir högt och skadar packningarna. Borde man inte kunna koppla in någon slags säkerhetsventil som sprutar ut vattnet om trycket blir för högt? Man har ju ändå slangarna över diskhon...

Och om jag bara kör kallvatten, kan det då hända att det blir "rundgång" och att kallvattnet åker tillbaka och gör så grannarna får problem med varmvattnet? Borde inte det bara kunna hända om man har kranen i det läget där man släpper in både varmt och kallt samtidigt?
Citera
2015-04-10, 19:25
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passiflora
Jag tänkte på det här med att folk säger att trycket blir högt och skadar packningarna. Borde man inte kunna koppla in någon slags säkerhetsventil som sprutar ut vattnet om trycket blir för högt? Man har ju ändå slangarna över diskhon...

Och om jag bara kör kallvatten, kan det då hända att det blir "rundgång" och att kallvattnet åker tillbaka och gör så grannarna får problem med varmvattnet? Borde inte det bara kunna hända om man har kranen i det läget där man släpper in både varmt och kallt samtidigt?

Finns inga sådana "säkerhetsventiler " eftersom så som många i tråden redan nämt att det är ren dårskap att ansluta en diskmaskin/tvättmaskin/vattenslang till vattenspridare direkt på kranen.
Kranarna är INTE gjorda för att stå under konstant vatten tryck.
Även om man säger att man skall stänga kranen efter användning så glömmer man förr eller senare.

Lycka till med vattenskadorna
Senast redigerad av Tystnad 2015-04-10 kl. 19:27.
Citera
2015-04-12, 21:18
Medlem
killawifes avatar
En kran står alltid under konstant tryck. Det är en del av funktionen i vattensystemet. Det som kan skada kranen är diskmaskinens förmåga att stänga av/på vattenflödet hela tiden. Men egentligen är det ingen skillnad mot att man slår av och på kranen eller låter den stå och flöda.

Har man en gammal utsliten kran så kan denna börja läcka och man kan få en vattenskada. Detta kan hända oavsett om man har en bänkdiskmaskin eller inte men en oseriös hyresvärd kan givetvis hävda att diskmaskinen är problemet. Har man då en blandare med riktig utgång för diskmaskin så slipper man det problemet.

Jag kör med koppling till kranen. Har gjort det sen 91 och har inte haft några problem. Jag lämnar aldrig hemmet medans jag diskar för säkerhets skull.

Jag skulle dock helst byta till en kran med uttag men min hyresvärd är värdelös och vill inte hjälpa till. Kranen ligger i köket. Nån som vet vilken kran man ska stänga av vattnet på så kan jag göra det själv.
Citera
2015-04-12, 21:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
En kran står alltid under konstant tryck. Det är en del av funktionen i vattensystemet. Det som kan skada kranen är diskmaskinens förmåga att stänga av/på vattenflödet hela tiden. Men egentligen är det ingen skillnad mot att man slår av och på kranen eller låter den stå och flöda.
Det är två helt olika saker att en blandare står under konstant tryck när den är avstängd och att koppla en diskmaskin direkt på kranen.

Självklart tål en blandare konstant tryck fram till avstängningen. Det vore ju ytterst märkligt om den inte vore konstruerad för det.

Det är däremot något helt annat att koppla en diskmaskin direkt på kranen. Vad man gör då är att man flyttar avstängningen till diskmaskinen, vilken släpper in vatten några gånger under diskprogrammets gång, men oftast är vattentillförseln stängd.

Två ställen på kranen kommer då att utsättas för tryck som inte är aktuellt under normal användning. Dels den fingängade delen längst ut på kranen och dels den ledade delen mellan avstängningen och kranen (pipen).

Dessa delar är inte konstruerade för den typen av användning, varför en rejält ökad risk för vattenskada föreligger.
Citera
2015-04-26, 09:27
Medlem
Flamsans avatar
Men bänkdiskmaskiner är ju gjorda för att kopplas in direkt på kranen.
Jag har haft ett flertal bänkdiskmaskiner och de som jag har haft kopplade direkt på kranen har jag inte haft några problem med varken med maskin eller kran.

Däremot när vi kopplat några av på speciell maskinkran så hat maskinen gått sönder efter en relativ kort tid.
som jag tror pga att bänkmaskinen är inte gjord för att vattnet ska vara på hela tiden.
När den är kopplad till kranen stänger man ju av vattnet och kopplar nort slangen när maskinen är klar, så man kan använda diskhon och kranen.
När man har den där speciella kranen, där det är meningen att man även ska stänga vattnet om man har en stor maskin, vem stänger vattnet där så fort maskinen är klar?
Inte ens jag gör det som har mer än lite kontrollbehov.
Citera
2015-04-26, 12:48
Moderator
Tystnads avatar
Bör kanske förtydligas när det gäller blandare : Kranpipen och kranpipens sil/strålsamlare är INTE avsedda att stå under konstant tryck speciellt inte om dom är med åren slitna.

Försäkringsbolagen godkänner aldrig sådana "installationer" och vid vattenskador orsakade av bristfälliga installationer blir det antingen ingen ersättning alls eller med mycket hög självrisk.

Citat:
När man har den där speciella kranen, där det är meningen att man även ska stänga vattnet om man har en stor maskin, vem stänger vattnet där så fort maskinen är klar?
Inte ens jag gör det som har mer än lite kontrollbehov.

Sant! det slarvas enormt med detta och den skall stängas när maskinen inte används just för att inte vattenskador skall uppstå.
Denna "kran" är dock inte försedd med någon pip/strålsamlare och är avsedd stå under konstant tryck.
Senast redigerad av Tystnad 2015-04-26 kl. 12:51.
Citera
2015-04-26, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Bör kanske förtydligas när det gäller blandare : Kranpipen och kranpipens sil/strålsamlare är INTE avsedda att stå under konstant tryck speciellt inte om dom är med åren slitna.

Försäkringsbolagen godkänner aldrig sådana "installationer" och vid vattenskador orsakade av bristfälliga installationer blir det antingen ingen ersättning alls eller med mycket hög självrisk.

Jag har ofta haft bänkdiskmaskin som varit inkopplad på detta sätt och har även frågat mitt försäkringsbolag om detta.
Det mitt försäkringsbolag sa att det är helt okej så då det inte räknas som en fast installation och att vattnet kopplas ur med snabbkoppling när diskmaskinen inte används.
Utöver det gäller samma regler som med fast monterade diskmaskiner att du inte får diska när du inte är hemma eller ligger och sover som räknas som oaktsamt.
Att lämna vattnet påslaget på en fast installerad diskmaskin (inte stänga av den lilla kranen/vredet) när du inte diskar var däremot något som kan ge problem med försäkringen, då det tydligen är vanligt med läckande/spruckna slangar samt läckande diskmaskiner.
Om en bänkdiskmaskin byggs in så gäller andra regler då den då räknas som fast installation.
Senast redigerad av Jahvet 2015-04-26 kl. 13:25.
Citera
2015-04-26, 18:48
Moderator
Tystnads avatar
Ja men nu menar du nog något helt annat.
Nämligen inkoppling via snabbkoppling till blandare av äldre modell med s.k kranbröst vred.

http://www.rinkabyror.se/artikel/fmm...ttenuttag-15r/

Denna typen av blandare börja dock försvinna då engreppsblandaren tagit över.

Vad jag syftade på var inkoppling direkt på kranpipen /strålsamlaren som ju är trådens topic, detta är under inga omständigheter godkänt.
Citera
2015-04-27, 13:23
Medlem
Jag menar den på kranen precis som i denna tråden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in