Tjenixen, har fastnat på några frågor och det vore guldvärt om ni kunde hjälpa mig att lösa dem!
Fråga 1) Funktionen f(x) = x^3 - 3x^2 är definierad för 1,5 < x ≤ 2,5.
a) Bestäm de lokala extremvärdena med derivatan
b) Ange funktionens största och minsta värde
Fråga 2) Christian studerar en sommar tillväxthastigheten y cm/dygn för en solros och fann att den följde en enkel andragragsmodell. y = 0,00035x(260-x) där x är solrosens höjd i centimeter.
Bestäm den största tillväxthastigheten. Hur lång är rosen då?
Fråga 3) Ange de fem första talen i en talföljd där a(nedsänkt i n+1) = 2a(nedsänkt n) + 3 och a(nedsänkt 1) = 6
Fråga 4) Finn en enkel formen del för n:te elementet a(nedsänkt n) i talföljden 2,5, 10, 17, 26. ...
Fråga 5) Beräkna summan av de 60 första talen i den aritmetiska talföljd, där första talet är 4 och differensen 2.
Fråga 6) För ett lån på 100 000 kr beräknas 6% ränta under de första sex åren och 8% ränta under de närmaste följande fyra åren. Hur mycket måste låntagaren betala efter de tio åren, om han då vill hela sin skuld på en gång?
Fråga 7) En patient ska få medicin i två veckor. Första dagen får patienten 20g medicin. Därefter halveras dosen medicin varje dag. Hur mycket medicin bör en doktor skriva ut till patienten?
Vore guldvärt om ni kunde hjälpa mig med dessa frågor, då jag fastnat på dem och behöver svar innan jag kan gå vidare! tack så mycket.