2013-05-07, 20:31
Medlem
Behandlas just nu med Prednisolon och tror jag börjar må dåligt mentalt utav dom

Kan inte heller vistas i solen längre... Ser ut som en sönderbränd kräfta och är allmänt deppig.
Svettas som en gris också..

Behandlas med dessa för min inflammation i tarmen. Låg inlagd och fick 2 sprutor dagligen 8g intravenöst (sammanlagt 12 sprutor) och behandlas just nu med 4g som jag trappar ner 5mg veckovis.

Finns det andra alternativ??
Citera
2013-05-07, 20:42
Moderator
Tinuviels avatar
Det är omöjligt att säga. Vi vet inte vilken sorts inflammation du har i tarmen eller hur allvarlig den var. Den var dock såpass allvarlig att man bedömde att du behövde ligga inne och få behandling.

Det enda svar du kan få är att du måste vända dig till din ansvarige läkare och tala med denna om dina biverkningar. Det är möjligt att du då kan trappa ner snabbare MEN det är inget beslut du ska ta eller något någon kan råda dig i på Flashback.

Hoppas det löser sig.
Citera
2013-05-07, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det är omöjligt att säga. Vi vet inte vilken sorts inflammation du har i tarmen eller hur allvarlig den var. Den var dock såpass allvarlig att man bedömde att du behövde ligga inne och få behandling.

Det enda svar du kan få är att du måste vända dig till din ansvarige läkare och tala med denna om dina biverkningar. Det är möjligt att du då kan trappa ner snabbare MEN det är inget beslut du ska ta eller något någon kan råda dig i på Flashback.

Hoppas det löser sig.

IBD-U (Crohns/UC) vart diagnosen och jag låg inlagd i 10 dagar (svår första inflammation där halva tjocktarmen var inflammerad).

Tänkte råda med läkaren imorgon tänkte mer om det är vanligt med dessa biverkningar. Borde ju fasas ut när jag minskat dosen men först nu dessa symtom dykt upp..

På sjukhuset fick jag sluta med injektionerna då mina ådror vart inflammerade av förmodligen kabivenet som jag fick under nästan hela tiden..
Citera
2013-05-07, 21:14
Moderator
Tinuviels avatar
Att man får de biverkningar du beskriver av kortison är inte ovanligt, ej heller att de även inträffar under själva nedtrappningen. Tyvärr är det väl så att du behöver den typen av medicin ett tag till - klokt att du planerar att rådgöra med din läkare och bra att det sker redan imorgon.

Tråkigt att du har fått den diagnosen du fått och därtill ett så pass ilsket skov. Hoppas du inte ska behöva bli så sjuk igen!
Citera
2013-05-07, 21:23
Medlem
Citat:
Att man får de biverkningar du beskriver av kortison är inte ovanligt, ej heller att de även inträffar under själva nedtrappningen. Tyvärr är det väl så att du behöver den typen av medicin ett tag till - klokt att du planerar att rådgöra med din läkare och bra att det sker redan imorgon.

Tråkigt att du har fått den diagnosen du fått och därtill ett så pass ilsket skov. Hoppas du inte ska behöva bli så sjuk igen!

Var nu inne på FASS och läste lite biverkningar om Asacol som jag även tar 6x800mg. Tyckte det var konstigt när man trappar ner att besvären ökar men jag har ju trappat upp Asacolen till underhållsdosen nu och dessa biverkningar kan vara kopplat till det. Åh, det som verkar funka så bra för mina tarmar...

Ja, jättetråkigt. Men jag har haft så långvariga besvär och hoppas nu att man kan må förhållandevis bra när man är medveten om vad man har och hur man ska förhålla sig till det.

Glad att jag slapp stomi och cvk och allt vad dom diskuterade om..
Citera
2013-05-07, 21:33
Moderator
Tinuviels avatar
Du verkar i alla fall ha blivit väl omhändertagen.

Vad bra att Asacol har god effekt! Det är inte givet att dina biverkningar beror på Asacolen. Asacol är antiinflammatoriskt och verkar framförallt lokalt i tarmen med mindre effekt på resten av kroppen. Du får tänka på att du även äter prednisolon (kortison) samt att din egen kortisonproduktion säkert börjar komma igång under nedtrappningen. Således är det mycket möjligt att få biverkningar av kortison även under nedtrappning. Men detta vet din läkare allra bäst.
Citera
2013-05-08, 02:00
Medlem
Citat:
Du verkar i alla fall ha blivit väl omhändertagen.

Vad bra att Asacol har god effekt! Det är inte givet att dina biverkningar beror på Asacolen. Asacol är antiinflammatoriskt och verkar framförallt lokalt i tarmen med mindre effekt på resten av kroppen. Du får tänka på att du även äter prednisolon (kortison) samt att din egen kortisonproduktion säkert börjar komma igång under nedtrappningen. Således är det mycket möjligt att få biverkningar av kortison även under nedtrappning. Men detta vet din läkare allra bäst.

Jodå, verkar dock vara skov på gång igen märker jag nu...... Så säkert det jag har känningar av nu

Blir en sömnlös natt med ryggskott från helvetet
Citera
2013-05-08, 15:39
Medlem
Sköterskan trodde dock det kunde bero på på Asacolen och att nu tarmen blir känsligare när jag gått upp i full dos. 4800mg är tydligen mycket men skulle fortsätta med den dosen och återkomma med nya blodprover och avföringsprover för att se så det inte rubbar annat. Skulle åka in om jag börjar blöda eller om smärtan ökar markant.
Citera
2013-05-09, 13:41
Medlem
Hur är det med kroppstemparaturen förresten när går på kortison?

Är ju stel och seg på mornarna så har nu tagit tempen de senaste dagarna och till min förvåning har jag mellan 33.5-34 grader första timman efter jag vaknat

Väldigt lågt alltså senare på dagen runt 37.
Citera
2013-05-09, 13:46
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haans87
Hur är det med kroppstemparaturen förresten när går på kortison?

Är ju stel och seg på mornarna så har nu tagit tempen de senaste dagarna och till min förvåning har jag mellan 33.5-34 grader första timman efter jag vaknat

Väldigt lågt alltså senare på dagen runt 37.

Hur mäter du din temp och varför?
Citera
2013-05-09, 13:51
Medlem
Citat:
Hur mäter du din temp och varför?

I rumpan. Skulle börja göra det nu när jag fått lite blödningar och slem avföringar igen för att hålla koll på inflammationen..
Citera
2013-05-09, 14:07
Moderator
Tinuviels avatar
Ja, det låter rätt så lågt, men verkar ju ändå bli normalt under dagen varför jag ändå tycker att du inte behöver vara så orolig. Jag tycker att du ska notera att det är så (och vid tillfälle informera din läkare). Men annars inte tänka så mycket på det.

Kortison sänker temperaturen vid feber, men jag vet faktiskt inte om det är allmänt temperaturnedsättande.

Frågade var du tog temp då örontermometrar brukar visa falskt lågt. Har du en bra termometer och använder den rätt borde du kunna lita på det du mätt upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in