2013-05-07, 21:41
Medlem
Den största skillnaden i mina ögon är att man faktiskt lär sig nåt
Gymnasiet är ett skämt
För en gångs skull så känner jag att jag lär mig nåt vettigt, nåt man kommer att ha nytta av i framtiden, nåt som arbetsgivare söker

Skön känsla faktiskt

Som svar på alla dina 5 frågor: Det beror helt och hållet på skolan och utbildningen
Citera
2013-05-07, 22:16
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clevz
Hej!

Tentor - hur är dem jämfört med gymnasiets prov?
Lärare - vad har man för förhållande till lärarna? Alltså har man mentorer som på gymnasiet eller är de bara där för att föreläsa ett gäng okända studenter?
Slutet av en kurs - Vad händer då? Någon speciell tenta?
Slutet av en termin - Samma sak, vad händer?
Betygssystem - Hur funkar det? Vilken betygsskala använder man osv.

Skulle vilja ha svar på det mesta dvs. Kan komma följdfrågor

Mvh

Nu talar jag enbart utifrån programmet jag studerar.

1 - Till att börja med måste man anmäla sig till tentorna i förväg, samt kunna visa upp giltig legitimation under skrivtillfället.

2 - Lärarna föreläser vanligtvis bara och agerar inte "förälder" som lärarna i gymnasiet har en förmåga att göra. Här krävs det att du som elev planerar dina studier väl.

3 - Kurserna avslutas oftast med en tenta som är skriftlig eller muntlig.

4 - Samma som ett vanligt kursavslut.

5 - A till F använder vi där A är högsta och F är underkänt.
Citera
2013-05-07, 22:37
Medlem
KungaGubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Så man läser minst 500 sidor på en fjärdedels termin , alltså cirka 1-2 månader. Det var alltså en liten tenta. de blir cirka 10-15 sidor om dagen, inte så farligt. Men detta är väl om det är ett teoretiskt ämne utan räkning? Asså ja menar, om man då går en väldigt matematisk linje, läser man då många sidor utöver räknetalen under kursens gång?