2013-05-07, 08:11
Medlem
Bibers avatar
Hejsan, tänkte höra om någon har erfarenhet av detta?

Egentligen så är det inte så krångligt, ville mest ha input på hur jag kan gå tillväga.

Idagsläget bor jag i en tvåa, vardagsrummet är relativt litet så vid Tv:n så räcker det med en Sub-bas + 2 högtalare för att göra ljudet rättvist.
Vad jag hade som ide var att köpa mig ytterligare två trålösa högtalare och placera en i köket samt en i sovrummet för att med de kunna skapa någon form av surround i hela lägenheten, detta tex när man vill lira musik etc så är man inte styrd till att bara hänga i vardagsrummet.

Är det så enkelt som att köpa ett 5.1 system, tex detta (fast med trådlösa bakhögtalare)
http://www.hifiklubben.se/produkter/...alarsystem.htm

Sen koppla allt via en förstärkare och säga åt den att köra typ "lika mycket kräm på alla", tror de kallas 6-channel eller nått. De gångerna man vill kolla på film, sen köra Stereo (vilket är 2.1 om jag inte mins fel) när man kollar film etc?

Ni får gärna påpeka om jag är ute och cyklar, vill har lite imput i alla fall
Citera
2013-05-07, 09:34
Medlem
SupaStrats avatar
Två frågor att börja med: Vad har du för budget? Har du redan en anläggning i vardagsrummet?
Ska det vara ett smart system där du har spotify/wimp-integration och du ska kunna lira olika saker i olika rum kostar det en slant, det mest prisvärda är i mitt tycke Sonos. Det går också att göra en ghettolösning med en surroundreciever med flera zoner, det kan dock lätt bralla iväg rätt mycket det också om du inte nöjer dig med väldigt billiga högtalare i de andra zonerna. Vill du dessutom köra trådlöst så blir det med stor sannolikhet dyrare än att köra ett par Sonos Play:3 eller Play:5 plus en Playbar under teven.
Citera
2013-05-07, 09:52
Medlem
Bibers avatar
Jag kollade på Sonos lösning först, men då lägenheten är 33 Kvm, tvåa så har jag inget behov av olika musik i olika rum, supersystem etc.

Vill koppla samman allt enl modellen nedan:

http://i39.tinypic.com/5zkyzr.jpg

I dagsläget har jag inget av det (förutom datorhögtalarna då).

Budget: Behöver inte vara superljud, mer funktion över välljud. Då lägenheten är så liten så handlar det mer om att sprida musiken och slippa maxa i vardagsrummet för att få en skön stämmning när man står i tex köket
Men om du vill ha summa, för förstärkare + 2.1 ljud i vardagsrum + 2 externa trådlösa högtalare, säg 6-8k. Men hänvisar samtidigt till ovan.
Senast redigerad av Biber 2013-05-07 kl. 09:57.
Citera
2013-05-07, 19:15
Medlem
Miccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biber
Jag kollade på Sonos lösning först, men då lägenheten är 33 Kvm, tvåa så har jag inget behov av olika musik i olika rum, supersystem etc.

Problemet är då att samtidigt som du spelar i vardagsrummet eller köket, så kommer du också spela i sovrummet. Därför ska man ha lika många zoner som man vill ha antalet rum man vill spela i.
Citera
2013-05-07, 20:14
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micca
Problemet är då att samtidigt som du spelar i vardagsrummet eller köket, så kommer du också spela i sovrummet. Därför ska man ha lika många zoner som man vill ha antalet rum man vill spela i.
TS får väl sätta på strömbrytare på ljudsladdarna
Citera
2013-05-08, 00:43
Medlem
Citat:
Budget: Behöver inte vara superljud, mer funktion över välljud. Då lägenheten är så liten så handlar det mer om att sprida musiken och slippa maxa i vardagsrummet för att få en skön stämmning när man står i tex köket
Men om du vill ha summa, för förstärkare + 2.1 ljud i vardagsrum + 2 externa trådlösa högtalare, säg 6-8k. Men hänvisar samtidigt till ovan.

Hemmabioförstärkare med flerzons möjlighet?
Underlättar nog allt ifrån att koppla in div enheter till att dela ljud på olika rum.
Citera
2013-05-08, 07:40
Medlem
Bibers avatar
Japp, och för den delen så behöver jag endast två Zoner. Antingen vill jag köra fullt på allt = Musik, eller så vill jag köra 2.1 ljud = film.

Känns inte som att det behöver vara så krångligt, kollade på Yamaha Reciver http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1219217

och den verkar lösa mina problem, bara högtalare på det som jag behöver.
Citera
2013-05-08, 09:40
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Ni får gärna påpeka om jag är ute och cyklar, vill har lite imput i alla fall

Tekniskt går det att fixa men det låter som ett genuint urdåligt förslag att försöka trolla fram musik från random högtalare, det blir varken hackat eller malet.
Citera
2013-05-08, 12:36
Medlem
Bibers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Tekniskt går det att fixa men det låter som ett genuint urdåligt förslag att försöka trolla fram musik från random högtalare, det blir varken hackat eller malet.

Men är det verkligen så krångligt att jag vill köra Stereo eller 6 channel beroende på vad jag tittar på?
Jag kan göra det idagsläget på mitt logitech datorhögtalar sett, så ser inte problemet :/
Citera
2013-05-08, 15:47
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Men är det verkligen så krångligt att jag vill köra Stereo eller 6 channel beroende på vad jag tittar på?
Jag kan göra det idagsläget på mitt logitech datorhögtalar sett, så ser inte problemet :/

Jag har aldrig sagt att det inte går att fixa. Vad jag säger är att det blir skit när man försöker köra musik i 6 channel och dessutom trycka ut musiken i flera olika rum...i trådlösa högtalare dessutom.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in