2013-05-06, 23:47
Medlem
Troians avatar
Exempel:

Kalle: Jag tycker inte om när folk slår mig.
Anna: Nej, men det säger inget om dig - utan endast något om den som gör dets feghet.

Är Annas mening okej? (Visst kan man också formulera om det: "Nej, men det säger inget om dig - utan endast något om fegheten hos den som gör det.", men då hade det inte blivit en tråd...)

Edit:

Från http://www.dn.se/blogg/spraket/2009/05/23/dess-ett-knepigt-pronomen-3048/:

Citat:
Dess är genitivformen av pronomenen den och det, ursprungligen dens och dets – n:et och t:et har, som det heter, assimilerats.

Men det blir ju helt fel. "Nej, men det säger inget om dig - utan endast något om den som gör dess feghet."

Ingen hejare på grammatik, men grejen i mitt exempel är väl att genitivet är inte det, utan den som gör det.
Senast redigerad av Troian 2013-05-06 kl. 23:53.
Citera
2013-05-06, 23:52
Medlem
Narkotikovs avatar
Nej; dets är, så vitt jag vet, inte korrekt. Huruvida det är dialektalt och således accepterat i talspråk vet jag inte, men det kan inte användas i skriftspråk.
Citera
2013-05-06, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Anna: Nej, men det säger inget om dig - utan endast något om den som gör det och dennes feghet.
Var det för mycket modifikation av meningen? Jag använder aldrig "dets" så du kan mycket väl ha rätt med meningen - det får dock meningen att låta mer avancerad än vad den egentligen är.
Citera
2013-05-07, 00:00
Moderator
Kyrpators avatar
Så vitt jag kan förstå är din variant formellt korrekt om man ser hela frasen "den som gör det" som genitivattribut, men den är vedervärdig. "Dens feghet som gör det" vore bättre, men du är förmodligen inte ute efter någonting bättre.
Citera
2013-05-07, 00:01
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
... Ingen hejare på grammatik, men grejen i mitt exempel är väl att genitivet är inte det, utan den som gör det.
Ja, det är ett hårdraget exempel, men mekanismen heter gruppgenitiv. Omskrivning med preposition rekommenderas:
Nej, men det säger inget om dig - utan endast något om fegheten hos den som gör det.
Senast redigerad av egon2b 2013-05-07 kl. 00:04.
Citera
2013-05-07, 00:01
Medlem
Det där är ett problem i svenska eftersom genetiv-S hamnar på slutet av frasen och inte på den som faktiskt äger.

Kungen av Sveriges bil

Vilken bil är "Sveriges" och vem är kung över den?

Alternativet hade varit "Kungens av Sverige bil". I din mening är personen som utför "Den som gör det". Alltså hamnar S:et på slutet av den meningen. Sen om det ska vara så eller inte kan man ju debattera. LOGISKT sett så borde vi som sagt sätta genetiv-S på subjektet men det ser ju sjukt ut.
Citera
2013-05-07, 08:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Ja, det är ett hårdraget exempel, men mekanismen heter gruppgenitiv. Omskrivning med preposition rekommenderas:
Nej, men det säger inget om dig - utan endast något om fegheten hos den som gör det.

Det går bra att skriva så här:

Citat:
Anna: Nej, men det säger inget om dig - utan endast något om deras feghet.

"Folk" pekar ju mot en massa så jag förstår inte varför man ska behöva övergå till ental vid utpekandet. Om man nu nödvändigtvis vill det så fungerar ju följande:

Citat:
Anna: Nej, men det säger inget om dig - utan endast något om utförarens/förövarens/angriparens feghet.
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-05-07 kl. 08:06.
Citera
2013-05-07, 10:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
Det där är ett problem i svenska eftersom genetiv-S hamnar på slutet av frasen och inte på den som faktiskt äger.

Kungen av Sveriges bil

Vilken bil är "Sveriges" och vem är kung över den?

Alternativet hade varit "Kungens av Sverige bil". I din mening är personen som utför "Den som gör det". Alltså hamnar S:et på slutet av den meningen. Sen om det ska vara så eller inte kan man ju debattera. LOGISKT sett så borde vi som sagt sätta genetiv-S på subjektet men det ser ju sjukt ut.

Det mest kända exemplet är "Kungen av Danmarks bröstkarameller" som ursprungligen gick under namnet "Kungens av Danmark bröstkarameller". Jag har inga problem med att se "Kungen av Landet " som ett sammansatt epitet. Således är "Kungen av Sverige":s (läs Kungen av Sveriges bil) en okomplicerad konstruktion.
Citera
2013-05-07, 10:21
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det går bra att skriva så här:
Anna: Nej, men det säger inget om dig - utan endast något om deras feghet.
"Folk" pekar ju mot en massa så jag förstår inte varför man ska behöva övergå till ental vid utpekandet. ...
Det går förstås att skriva så, men ett viktigt led utelämnas. Anna har tydligen gjort den korrekta observationen att feghet är en egenskap som ytterst bara kan bäras av én individ. Kollektiv feghet är en sekundär effekt, inte én egenskap hos kollektivet. Vi har var och en sin amygdala, hippocampus och kalkylator för risk och chans. Stresshormon cirkulerar i varje individuell skinnsäck.
Senast redigerad av egon2b 2013-05-07 kl. 10:27.
Citera
2013-05-07, 10:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Det går förstås att skriva så, men ett viktigt led utelämnas. Anna har tydligen gjort den korrekta observationen att feghet är en egenskap som ytterst bara kan bäras av én individ. Kollektiv feghet är en sekundär effekt, inte én egenskap hos kollektivet. Vi har var och en sin amygdala, hippocampus och kalkylator för risk och chans. Stresshormon cirkulerar i varje individuell skinnsäck.

Fast den kollektiva kopplingen är ju inte att de agerar tillsammans. Däremot är dessa individer med sin individuella feghet något som går att kategorisera som en viss typ, alltså en grupp.
Citera
2013-05-07, 11:49
Medlem
JaneCs avatar
Trådrubriken är lite märklig/vilseledande med tanke på att (det eviga) problemet med var genitiv-s:et ska placeras ju inte har någon koppling till just "det" eller något annat specifikt ord.

Anna: Nej, men det säger inget om dig - utan endast något om den som slårs feghet.

Anna: Nej, men det säger inget om dig - utan endast något om den vi talar oms feghet.

Tråden kunde alltså lika gärna hetat Ordet "slårs"? eller Ordet "oms"?.
Citera
2013-05-07, 12:07
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Trådrubriken är lite märklig/vilseledande med tanke på att (det eviga) problemet med var genitiv-s:et ska placeras ju inte har någon koppling till just "det" eller något annat specifikt ord. ...

Tråden kunde alltså lika gärna hetat Ordet "slårs"? eller Ordet "oms"?.
Som en pendang till din notation »genitiv-s:et« kunde man via en enkel skolreform äntligen införa kompletterande struktur i svenskt skriftspråk.

Vi hör ju från Riksbanken, IMF, EMU, Regeringen och ett halvdussin svenska partiledare att strukturella reformer är nödvändiga i skolan, på marknaden och i pensionssystemen. Här bjuder sidotecknad på två alternativ. I september 2014 går vi till val.
Anna: Nej, men det säger inget om dig - utan endast något om den-som-slår:s feghet.
Anna: Nej, men det säger inget om dig - utan endast något om den-vi-talar-om:s feghet.

Anna: Nej, men det säger inget om dig - utan endast något om {den som slår}s feghet.
Anna: Nej, men det säger inget om dig - utan endast något om {den vi talar om}s feghet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in