Citat:
Ursprungligen postat av Caseual
Min frågeställning är : Kan jag skaffa fram ett hyreskontrakt och säga till dom att betala det? Dom kan väll inte neka mig eftersom jag är utslängd och har ingenstans att bo? Min mor har ju inte vårdnadsplikt eftersom jag ej går i skola.
Mvh / Caseual
Nej. Du får inte fördyra dina kostnader under den tid du får bidrag.
Sen förstår jag att du är ung och har dålig koll, men så jävla naiv är du väl ändå inte att du tror att du kan flytta in i en lägenhet och skicka fakturan till soc? Tror du att du är ensam om att utnyttja vårt välfärdssystem? Det skulle kollapsa inom en vecka om det var så enkelt som du tror.
Sen har soc rätt i att du har ett eget ansvar för din sits och nej du komer inte få bidrag då du inte gjort allt som står i din makt för att fixa din egen försörjning, tex sökt jobb, börjat plugga, ansökt om praktik, osv osv.
Boka en tid på soc så kan de förklara för dig hur saker och ting funkar. Då kommer du få veta att det är en kall och hård verklighet, och vill du ha nåt så får du fixa det själv. Glöm allt du hört om att folk får boende och bidrag, det händer bara nån annans kusse/granne/lumparpolare.