2013-05-06, 16:47
Medlem
Caseuals avatar
Hej Flashback!
Hoppas jag postat rätt nu..

Jag är 19 år, har inget jobb och pluggar ej. Jag bor hemma för tillfället men mor vill ha ut mig så jag har ingenstans att ta vägen. Ingen annanstans att bo osv.

Jag är inskriven på AF sen två månader tillbaka och ej haft en inkomst sen 7 månader tillbaka. Något jobb verkar jag inte få heller.

Jag har kontaktat soc för socialbidrag men enligt dem får jag skylla mig själv för att ha satt mig i denna sits. Vilket jag fick reda på senare att det är fel av dom att påstå.

Min frågeställning är : Kan jag skaffa fram ett hyreskontrakt och säga till dom att betala det? Dom kan väll inte neka mig eftersom jag är utslängd och har ingenstans att bo? Min mor har ju inte vårdnadsplikt eftersom jag ej går i skola.

Mvh / Caseual
Citera
2013-05-06, 17:02
Avslutad
Chansen är stor att du inte får något kontrakt från första början.
Utan inkomst är man inte attraktiv hos hyresvärdar.
Citera
2013-05-06, 17:06
Medlem
Caseuals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Chansen är stor att du inte får något kontrakt från första början.
Utan inkomst är man inte attraktiv hos hyresvärdar.

Har lite kontakter så jag kan få hyreskontrakt innan jag har gått till Soc.
Citera
2013-05-06, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caseual

Min frågeställning är : Kan jag skaffa fram ett hyreskontrakt och säga till dom att betala det? Dom kan väll inte neka mig eftersom jag är utslängd och har ingenstans att bo? Min mor har ju inte vårdnadsplikt eftersom jag ej går i skola.

Mvh / Caseual

Nej. Du får inte fördyra dina kostnader under den tid du får bidrag.

Sen förstår jag att du är ung och har dålig koll, men så jävla naiv är du väl ändå inte att du tror att du kan flytta in i en lägenhet och skicka fakturan till soc? Tror du att du är ensam om att utnyttja vårt välfärdssystem? Det skulle kollapsa inom en vecka om det var så enkelt som du tror.

Sen har soc rätt i att du har ett eget ansvar för din sits och nej du komer inte få bidrag då du inte gjort allt som står i din makt för att fixa din egen försörjning, tex sökt jobb, börjat plugga, ansökt om praktik, osv osv.

Boka en tid på soc så kan de förklara för dig hur saker och ting funkar. Då kommer du få veta att det är en kall och hård verklighet, och vill du ha nåt så får du fixa det själv. Glöm allt du hört om att folk får boende och bidrag, det händer bara nån annans kusse/granne/lumparpolare.
Citera
2013-05-06, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caseual
Jag är inskriven på AF sen två månader tillbaka och ej haft en inkomst sen 7 månader tillbaka. Något jobb verkar jag inte heller.
Ingen kommer knacka på din dörr och erbjuda dig jobb. Sök, ring runt, gå runt. Inte sitta hemma o pilla iväg mail hit o dit.
Citera
2013-05-09, 17:43
Bannlyst
Jag tror att de brukar kräva att man har betalat minst en hyra sedan tidigare innan man kan få pengar för nästa hyra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in