2013-05-06, 16:25
Medlem
StefPhoenixs avatar
Har hela mitt liv alltid tålt mycket mer kyla än andra men tål mycket mindre värme. När jag var liten kunde jag ha snöbollskrig i t-shirt men när andra tycker det är skönt eller t.o.m. lite kall sitter jag och känner mig skittorr och är bara en liten bit ifrån att börja perspirera.

Vet även när jag var på skidsemester i Norge som 11-åring; en kväll när vi var vid Havfjell så hade alla mina kusiner såväl som många vuxna fått gå in och sätta sig inomhus (kommer inte riktigt ihåg vad det var, då jag aldrig var där inne, men antar att det var någon form av gästgiveri). För de vuxna var det väl inte lika illa som för mina jämngamla kusiner som hade fått blåa händer trots väldigt tjocka handskar) men jag och farsan (för min skull trots att han frös rätt mycket av händerna) åkte upp i liften för att skida ner de där km flera gånger om och om igen. Jag själv åkte med ena handen utan handske (kommer inte ihåg av vilken anledning men det var något jag gjorde för att jag skulle kunna göra något med den handen utan att behöva ta av handsken varje gång) och jag kände inget a

Är man ute och promenerar vintern eller bara natten så kan slidpolare, flickvän, systern, släkting whatever ta min hand och bli helt frapperade över hur varm jag är. Nu så brukar ju inte jag tycka att jag egentligen är varm just då, men jag känner ju när de grabbar en att de är ju betydligt kallare än en själv.
Citera
2013-05-06, 22:53
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Ok, då vet vi det.

Jag har svårt att tro att du tål mycket mer kyla utan fysiologisk skada, även om din medeltemperatur låg på 38 grad C. Men att du reagerar annorlunda på kyla kan ju vara allt från sensoriska till perceptuella avvikelser hos dig.

Citat:
Högre kroppstemperatur eller?
Testa att mäta din kroppstemperatur?
Citera
2013-05-07, 00:45
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Jag har svårt att tro att du tål mycket mer kyla utan fysiologisk skada, även om din medeltemperatur låg på 38 grad C.
Det kursiva måste ju relativiseras ur dess jämförliga kontext. Jag komparerar mig själv som individ med ett stort antal andra individer som alla påverkas jämförligt mer av kyla än mig själv och samtidigt kan nästan känna sig lite frusna i ett klimat som jag tycker är nästintill FÖR varmt.

Kan väl tillägga att när jag är ute i väder med andra folk som blir förkylda och febriga av det så blir jag själv inte det. Till skillnad vad folk inte verkar kunna sluta förutsätta efter alla år de känt mig så är det inte så att jag "bara inte känner det" utan om jag är ute med dem i ett klimat som de blir lite frusna av men som inte påverkar mig något så blir jag inte febrig eller bara förkyld, utan när jag utsätts exakt lika mycket för samma klimat som dem så lider i princip alla utom jag eftereffekter som feber och dylikt, just eftersom de frusit eller bara tyckt att det varit kallare än vad jag upplever det som.

Den enda gången jag påverkas lite är om jag själv känt av lite av det, kan nästan räcka med att näsan känt sig lite frusen, men själva poängen är att detta är väldigt sällan eftersom jag just precis inte känner av det, inte påverkas av det som andra.

Kan låta messy men jag påverkas av det när jag väl påverkas lite av kylan, men själva grejen är att jag inte påverkas, reagerar på det, på samma sätt som andra gör så fort det bara är några grader under 10 och framförallt så fort temperaturen bara är några minusgrader.

Samtidigt ska det återigen erinras att jag lider mycket mer av värme än andra. Många jag känner kan tycka att det är lite kyligt när jag känner mig väldigt varm bara för att solen är framme och skiner starkt eller att det bara är torrt i luften.
Citera
2013-05-07, 04:06
Medlem
bjornebarns avatar
Det är inget konstigt, olika människor reagerar olika på kyla. Vi är alla uppbyggda olika, vissa har lättare att producera värme än andra osv. En viktig sak att veta är dock ditt BMI; vad väger du och hur lång är du? Har du mycket muskler eller mest fett?
Citera
2013-05-07, 14:10
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det är inget konstigt, olika människor reagerar olika på kyla. Vi är alla uppbyggda olika, vissa har lättare att producera värme än andra osv. En viktig sak att veta är dock ditt BMI; vad väger du och hur lång är du? Har du mycket muskler eller mest fett?
Mitt BMI har ökat en del det sista året, men som sagt så har det här varit med mig hela livet även när jag nästan varit underviktig, och om det är en skillnad på nu och då så är den så liten att man inte kan skilja på dem.

Svår fråga. Har alltid varit starkare än de flesta. T.ex. i gymnasiet så upplevde jag väldigt många som var svaga och klena trots att de hade tränat nästan varje dag i flera år och vissa av dem utövade även någon sport medan jag sen tonåren varit den mest inaktiva och slöa i alla mina kretsar. Även de som är starkare än mig brukar bli förvånade över hur stark jag är när jag är en sån veritabel soffliggare. Om det tyder på att jag har mycket muskler vet jag inte.

Jag vet att de sista två åren så har jag ju fått mer fett när jag gått upp men innan var jag rätt så smal och då var det ju självklart procentuellt mer muskler men som sagt så var jag lika varmblodig då och har nog alltid varit det sen födseln.

Började märka av att alla andra frös mycket lättare än jag när jag var runt 6-7. Runt 9-10 var då jag började inse att jag var mycket mer känslig mot värmen än andra. Även bland de som föredrar att sitta i skuggan och inte alls gillar att sola.

Kan det ha något att göra med att jag är född för tidigt? Jag är rätt säker på att det var just det som bidrog till att min hjärna har vissa fysiologiska aberrationer som divergerar från de flesta normala människor så rent teoretiskt låter det ju logiskt att jag även fungerar annorlunda utöver kognitionen.
Citera
2013-07-25, 21:47
Medlem
Dom visade på tv för ett tag sen en kille han var riktigt vältränad men han satt i isvatten i en timme sen fick dom avbryta testet han föll aldrig under farlig kroppstemp medans andra kan göra det på 5 minuter
Citera
2013-07-26, 18:28
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitamintablett
Dom visade på tv för ett tag sen en kille han var riktigt vältränad men han satt i isvatten i en timme sen fick dom avbryta testet han föll aldrig under farlig kroppstemp medans andra kan göra det på 5 minuter
Stan Lee's Superhumans på TV4 Fakta eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in